صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / وقت کشی در ساماندهی رمزارزها
وقت کشی  در ساماندهی رمزارزها

سیاست گذار هنوز به تصمیم نهایی در پذیرش یا عدم پذیرش بیت کوین نرسیده است

وقت کشی در ساماندهی رمزارزها

بر اساس گزارش های منتشر شده تا سال ۲۰۲۰ قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین خیلی بالاتر از امروز خواهد بود و همین امر ضرورت تهیه رمزارز ملی و به رسمت شناخته شدن استفاده از ارزهای دیجیتال را بیش از پیش آشکار می کند. این اتفاق تا جایی مهم جلوه کرده است که مسولان کشور نیز در هفته های اخیر اظهار نظرهای بسیاری در رابطه با ارزهای دیجیتال کرده اند و برنامه های مثبتی نیز برای قانونی شدن آن دارند. اما در این بین گویی نظام بانکی مقاوت بسیاری در برابر رسمیت یافتن ارزهای دیجیتال دارد و اقدامات انجام شده در این رابطه را دخالت و ورود به حوزه اختصاصی خود می داند. در بخشنامه اخیر بانک مرکزی نیز به وضوح شاهد این اتفاق بوده ایم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، «بیت کوین» پولی است غیر متمرکز که در حوزه تسلط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی قرار ندارد و ارزش آن وابسته به مجموعه کاربرانی است که از آن برای داد و ستد و سرمایه گذاری استفاده می کنند. همین ویژگی را شماری از صاحبنظران، یک امتیاز مهم برای «بیت کوین» به شمار می آورند. اما در رسانه‌ها و سایت‌های ایرانی توجه به این پدیده بالا گرفته و انتشار نوشته‌های آموزشی درباره آن به گونه‌ای چشمگیر رو به افزایش میرود. ناصر حکیمی معاون فنآوری‌های نوین بانک مرکزی درباره دو نگرانی عمده مقام‌های بانکی ایران در برابر پدیده «بیت کوین» (و دیگر پول‌های دیجیتال) تاکید کرده است که نخست نوسان‌های شدید آن که به سر در گمی فعالان بازار مالی و سیاستگذاران پولی منجر شده، و دوم هجوم فعالانه سوداگرانه به بازار این گونه پول‌ها است که، به گفته اقای حکیمی، زمینه تازه‌ای را برای «فعالیت‌های هرمی» فراهم کرده است. در همین رابطه معاون فنآوری‌های نوین بانک مرکزی میگوید که این نهاد «هنوز بیت کوین را به عنوان یک ارز رسمی به رسمیت نشناخته است. در نتیجه بیت‌کوین می تواند بستر مال باختگی عده‌ای را فراهم کند.»

او در همان حال به صراحت می گوید که «سیاست گذار هنوز به تصمیم نهایی در پذیرش یا عدم پذیرش» بیت کوین نرسیده است. به رغم این هشدار ها، اقای حکیمی می پذیرد که «احتمال تقلب در ساختار بیت کوین نزدیک به صفر است.» اگر گفته‌های معاون فنآوری‌های نوین بانک مرکزی را ملاک قرار دهیم، به نظر میرسد که مقام‌های پولی ایرانی هنوز نمی دانند چه سیاستی را باید در برابر بیت کوین» در پیش بگیرند. او از یک طرف میگوید که بانک مرکزی «هنوز بیت کوین را به عنوان یک ارز رسمی به رسمیت نشناخته»، ولی از طرف دیگر اضافه میکند : «تا زمانی که سیاستگذاری صورت نگیرد، نمی توانیم بگوییم خرید و فروش (بیت کوین) ممنوع است یا خیر».

باید به دنبال رمز ارز ملی باشیم

محمدرضا فروزنده، مدیرکل توسعه بخش متن باز سازمان فناوری اطلاعات

از زمانی که رمزارزها برای اولین باز ظهور کردند هدف از تشکیل آنها کنار زدن واسطه ها عنوان شد. یعنی در سال ۲۰۰۸ و از بدو راه اندازی این پول های دیجیتال هدف بر این شد که در تمام شبانه روز بتوان معاملات را بر بستر این ارزهای دیجیتال انجام داد. بنابراین از هدف شکل گیری این اتفاق می توان متوجه شد که یکی از جذابیت های بیت کوین توانایی این رمزارز در کنار زدن نظام بانکی خواهد بود. این بدان معناست که هدف این بود که بانک ها و واسطه ها را کنار بزنند و بتوانند هر وقت که بخواهند و در هر ساعت از شبانه روز دو یا چند فرد با یکدیگر مبادله کنند. همین اتفاق شاید دلیلی برای عدم تمایل بخش بانکی کشور با راه اندازی این سیستم باشد.

البته اقداماتی در چند ماهه اخیر و با توجه به فراگیری و استقبال از این رمزارزها بخصوص بیت کوین انجام شده است که در راستای به رسمیت شناخته شدن آن است. البته مهم ترین اقدام در این راستا می تواند تهیه رمزارز ملی باشد که باید در راه اندازی آن سرعت عمل بیشتری به خرج داد. اهمیت این رمزارز ملی این است که مختص به ایران است و می توان در معاملات بین المللی آن را به نام ایران ثبت و استفاده کرد. باید به دنبال رمز ارز ملی باشیم. در حال حاضر هم ایران به دنبال این رمزارزاست و به رغم اینکه این رمزارز در مقایسه با نمونه های خارجی بسیار کوچک و ضعیف است اما با این وجود امر خوب و مثبتی است زیرا می تواند تعاملات بانکی را تسریع کند و هزینه های بانکی را کاهش و سرعت تبادلات را افزایش دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.