صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / آشنایی با سبک زندگی سالم برای ارتقای سطح سلامت

آشنایی با سبک زندگی سالم برای ارتقای سطح سلامت

کسب و کار نیوز- دكتر كیوان الچیان: سلامت به معنی آسایش كامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است، بسته به این‌كه فرد فقط بیمار نباشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روزنامه جام جم، ارزیابی‌های سلامت درسه بعد پیشگیری مرحله اول، دوم و سوم است. در پیشگیری اولیه، بیماری را نداریم ولی پیشگیری می‌کنیم. مثلا واکسن می‌زنیم. انواع واکسن‌هایی که به نوزادان و کودکان تزریق می‌شود، جزو پیشگیری اولیه است. ورزش کردن، فعالیت بدنی منظم داشتن، مصرف نکردن دخانیات و به طورکلی سبک زندگی سالم دراین گروه تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد.
در پیشگیری مرحله دوم، بیماری وجود دارد، اما علامت ندارد. پس باید بگردیم و آن را پیدا کرده و به‌سرعت از بروز آن پیشگیری کنیم. مثلا افزایش فشار خون و افزایش چربی خون را داریم، اما علامت نداریم.
در پیشگیری مرحله سلوم، بیماری وجود دارد، اما ما باید عوارض آن را کاهش دهیم. به‌عنوان مثال اگر مبتلا به دیابت هستیم، کنترل کنیم تا زخم پا ایجاد نشود.

چه تغییراتی در سبک زندگی برای ارتقای سطح سلامت باید صورت بگیرد؟
سیگار باید ترک شود، فشار خون افراد برای اولین بار باید در ۱۶سالگی اندازه‌گیری و بعد از آن هم سالی یک‌بار چک شود. افراد در تمام سنین مصرف چربی را کنترل کنند.
باید چربی خوب را افزایش و چربی بد را کاهش دهیم. چربی خوب یا اچ‌دی‌ا‌ل را با ورزش و فعالیت بدنی و کاهش وزن مناسب افزایش بدهیم. کنترل وزن از بیمار‌ی‌ها‌ی قلبی-عروقی، دیابت و سکته و… جلو گیری می‌کند.

در ۴۰ تا ۴۹ سالگی چه ارزیابی‌هایی لازم است؟
خانم‌ها از نظر سرطان سینه، سالی یک‌بار به متخصص مربوط مراجعه کنند. اگر لازم باشد سونوگرافی و ماموگرافی انجام شود.
چربی باید کنترل شود. خانم‌ها از نظر بیماری کلامید یا سرطان دهانه رحم بررسی شوند. پاپ اسمیر انجام شود. از نظر بیمار ی‌هایی چون سیفلیس و اچ‌آی‌وی بررسی شوند و کنترل دیابت انجام دهند.
در ۵۰ تا ۵۹ سالگی علاوه بر مواردی که در ۴۰ تا ۴۹ سالگی ذکر کردیم، در مردان سرطان پروستات نیز بررسی شود. تمام مردان، سرطان پروستات و در تمام زنان، سرطان سینه باید بررسی شود.

*متخصص داخلی

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.