صفحه اصلی / اسلایدر / انباشت لوازم یدکی در انبارها
انباشت لوازم یدکی در انبارها

کاهش مراجعه مردم برای تعمیر عیوب جدی خودروها به دلیل گرانی خدمات به مرز هشدار رسیده است

انباشت لوازم یدکی در انبارها

بازار لوازم یدکی خودرو از آن دسته بازارهایی است که کاهش مراجعه مردم برای خرید این اجناس می تواند هشداری جدی باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز دارندگان خودرو به دلیل گرانی سرسام آور قطعات خودروها حتی برای برطرف شدن عیوب جدی خودروها نیز به واحدهای صنفی تعمیر خودروها مراجعه نمی کنند و این اتفاق خوبی نیست. از طرفی دیگر بسیاری از مشتریان توان شناسایی کیفیت قطعات را ندارند. قطعات چینی باکیفیت، گران‌تر و قطعات کم‌کیفیت نیز ارزان‌تر هستند. برای این‌که قطعات ارزان چینی در بازار گران فروخته نشوند، اقداماتی انجام نشده است. براساس قرارداد و تعهداتی که واردکنندگان نسبت به شرکت شناسا دارند، باید مدارک کیفیت قطعات وارداتی را تحویل دهند. در حالی که باید با شناسایی آنها روی هولوگرام قطعات درج شود که این قطعه باکیفیت بوده است یا کم‌کیفیت. این اقدام سبب تنظیم قیمت قطعات چینی براساس کیفیت آن‌ها می‌شود.
از سوی دیگر ایران با تحریم‌های خارجی روبروست و شرکت‌های چینی، کره‌ای و حتی اروپایی به هیچ عنوان حاضر به قبول ثبت سفارش واردات قطعات از ایران نیستند این شرایط در حالیست که شرکت‌های خارجی فعال در ایران ملزم به ارایه خدمات ۵ تا ۱۰ ساله پس از فروش در ایران هستند، اما این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت نادیده گرفته شده و به این موضوع توجهی نشده که شرکت‌های خودروساز خارجی فعال در ایران که باید ۵ تا ۱۰ سال خدمت پس از فروش به خودروسازان ارایه کنند و امکان ثبت سفارش واردات قطعات برای آن‌ها وجود ندارد، در شرایط تحریم به چه وضعیتی دچار خواهند شد».
شرایط موجود وزارت صنعت، معدن و تجارت را ناگزیر می‌کند تا در نقطه‌ای کوتاه بیاید. در صورت رفع محدودیت ثبت سفارش واردات قطعات و لوازم یدکی می‌توان نسبت به امکان تامین قطعه نه از مرجع اصلی بلکه از سایر مراجع اقدام کرد به شرط آن که این مانع برداشته شود چرا که در صورت ادامه روند فعلی، شرایط مساعدی نخواهد بود.

تامین لوازم یدکی برخی خودروها در تعهد کارخانه تولید کننده است

غلامرضا بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلاتدر بازار لوازم یدکی خودرو شاهد رکودی هستیم که به دلیل گرانی ها ایجاد شده است. در حال حاضر در بازار لوازم یدکی مشتری زیادی وجود ندارد و اجناس در انبارها دپو شده اند. در بسیاری از واحدهای تعمیر خودرو نیز کسادی کسب و کار را می بینیم که این اصلا اتفاق خوبی نیست. درآمد واحدها کاهش یافته و دارندگان خودرو نیز به دلیل افزایش قیمت ها حتی در برخی موارد عیوب جدی خودروها را نیز برطرف نمی کنند. با توجه به رکودی که از سال گذشته در بازار به وجود آمد اکنون بیشتر انبارها مملو از جنس است و هیچ کمبودی در بازار نداریم اما خرید و فروش کالا به حداقل رسیده است.
مسئله افزایش قیمت ها را قبول داریم و شاهد شکایات و اعتراض مردم هستیم اما وقتی دلار از ۴۲۰۰ به ۹ هزار تومان نیمایی رسیده یعنی ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده طبیعی است که قطعات یدکی نیز همین مقدار افزایش قیمت داشته باشند. البته تا جایی که امکان داشته باشد ما نظارت خود را انجام می‌دهیم اما واقعیت این است که ۱۰ هزار عضو داریم که ۷ هزار ۵۰۰ واحد دارای جواز هستند و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در حال تشکیل پرونده یا در حال شناسایی هستند و همین کار را سخت می‌کند. تامین لوازم یدکی برخی خودروها در تعهد کارخانه تولید کننده است و فعالان این حوزه نیز تمایل کمتری برای تهیه آنها دارند البته تا جایی که بنده اطلاع دارم یکی از مدیران یک شرکت خودروسازی اعلام کرد که به اندازه ۱۰ هزار کانتینر قطعات یدکی موجود دارند. برخی خودروها نیز با وجود واردات ۵۰ یا ۱۰۰ دستگاه، صرفه اقتصادی ندارد که قطعات وارد شود و سرمایه در انبار خاک بخورد، آن هم با وضعیت بازار فعلی که میزان خرید و فروش به حداقل رسیده است. واردات ما با ارز نیمایی صورت می‌گیرد و اکنون نسبت به ماه‌های قبل وضعیت بهتر شده است البته در برخی مواقع همکاران ما مجبور هستند که برای تسریع در واردات و اصطلاحا جوری جنس، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.
از طرفی دیگر به دلیل گرانی ها دلالان در بازار فعالیت بیشتری دارند. این افراد از موقعیت کاهش مراجعه به تعمیرگاه ها استفاده کرده اند با عرضه لوازم بی کیفیت و ارزان درآمدزایی می کنند. منکر اجناس تقلبی نیستیم، اما اجناسی که در حال حاضر از آن به عنوان تقلبی یاد می‌شود همان جنس‌های کم کیفیت چینی هستند که نشان تولید کننده ندارند و به صورت قانونی وارد و به عنوان جنس اصلی به فروش می‌رسند. افرادی که این قطعات را وارد می‌کنند باید روی این قطعات نشان کشور تولید کننده را حک کنند تا مشخص باشد که هویت اصلی قطعه از کجاست.
این قطعات همه از طریق قانونی وارد می‌شوند و به دلیل اینکه قیمت کمتری دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها راه تشخیص آن‌ها نصب برچسب است.اتحادیه اطلاعی از وارد کنندگان و اجناسی که وارد می‌شود ندارد و هیچ مرجعی نیز این اطلاعات را در اختیار اتحادیه قرار نمی‌دهد بنابراین ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری در این باره انجام دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.