صفحه اصلی / سرخط خبرها / مدیران کل میراث فرهنگی استان ها فعالیت های پژوهشی را رصد کنند
مدیران کل میراث فرهنگی استان ها فعالیت های پژوهشی را رصد کنند

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد :

مدیران کل میراث فرهنگی استان ها فعالیت های پژوهشی را رصد کنند

کسب و کار نیوز : مدیران کل میراث فرهنگی استان ها باید از تمامی طرح های پژوهشی مطلع و در جریان آخرین مطالعات مربوط به آنها قرار بگیرند و نتایج آن را در اختیار پژوهشگاه قرار دهند .

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بهروز عمرانی «امروز »، در نشست با مدیران پژوهشکده ها که با ارائه گزارش پژوهشکده بناها و بافت های فرهنگی تاریخی همراه بود، بر هدفمند و کاربردی بودن فعالیت های پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی این مرکز تاکید کرد.
او با بیان اینکه در جهت اجرای طرح های پژوهشی بایستی تعامل با استان ها بیش از پیش افزایش یابد، افزود: موضوع تعامل و همکاری پژوهشکده ها با مدیران استان ها از اهمیت خاصی برخوردار است و این تعامل می تواند ما را در اجرای بهتر طرح ها کمک کند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر ضرورت برگزاری جلسات پژوهشکده ها با مدیران کل استان ها با حضورمعاونت میراث فرهنگی و یا نماینده آن معاونت تاکید کرد و گفت: مدیران استان ها موظف اند آخرین مطالعات و اقداماتی که برای اجرای طرح های پژوهشی صورت گرفته را در این جلسات ارایه دهند.
وی بر روند منظم مکاتبات مربوط به طرح ها و ارایه آن به مدیران استان ها تاکید کرد و گفت: اعضای هیات علمی استان ها موظف به ارایه گزارش ۳ ماهه از فعالیت های علمی خود هستند به طوریکه سیر تحول پروژه ها و روند مشارکت ها به طور کامل بیان شود.
عمرانی در ادامه سخنان خود بر جلسه مدیران مناطق آزاد در ماکو اشاره کرد و گفت: نشست مدیران فرهنگی، معاونان فرهنگی – اجتماعی و گردشگری در ماکو هفته گذشته برگزار شد که در این جلسه به ظرفیت های حوزه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره شد.
وی بیان داشت: موضوع توسعه پایدار و همچنین شناسایی خلاءهای موجود مناطق آزاد از جمله مواردی بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، از انعقاد دو تفاهم نامه با منطقه آزاد قشم و چابهار خبر داد و گفت: این تفاهم نامه ها فصل جدیدی را برای ارتباط بیشتر پژوهشگاه با مناطق آزاد رقم خواهد زد.
پژوهش در فرایند تطورمعماری و شهرسازی ایرانی
در ادامه این نشست مهناز اشرفی رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی –تاریخی با بیان اینکه این پژوهشکده با هدف توسعه و تقویت ابعاد پژوهشی و منابع علمی و فرهنگی و فراهم کردن زمینه های شناخت معماری و شهرسازی ازسال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرده است، گفت: پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی –تاریخی در ابتدا مرکب از ۳ گروه پژهشی بناهای تاریخی ، بافت های تاریخی و تزئینات وابسته به معماری بوده است.
وی عنوان کرد: گروه پژوهشی باغ و منظر از انتهای سال ۱۳۸۳ و همچنین گروه پژوهشی معماری دست کند که در سال ۱۳۸۸ در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاسیس شده بود نیز به پژوهشکده ملحق شد.
وی به برخی اهداف و وظایف پژوهشکده اشاره کرد و گفت: پژوهش در فرایند تطورمعماری و شهرسازی ایرانی، پژوهش در علوم و فنون پایه معماری و شهرسازی سنتی ایران، پژوهش در شیوه های علم حفاظت و احیای بناها و بافت های تاریخی از جمله این اهداف است.
اشرفی در ادامه به گروه های پژوهشی بافت، تزئینات وابسته به معماری، معماری دست کند و باغ و منظر اشاره کرد و اظهار داشت: اطلس بناها و بافت های تاریخی و فرهنگی، بناها و سازه های آبی و میراث کشاورزی، تهیه و تدوین ضوابط و استانداردها و دستورالعمل های حفاظتی و … از جمله اولویت های پژوهشکده در سال گذشته بوده است.
وی در ادامه به برخی پروژه های موظفی پژوهشکده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مستند سازی باغ های تاریخی استان فارس، مستند سازی باغ های تاریخی استان آذربایجان شرقی، شناسایی و بررسی تاریخی قلعه پولاد بلده، کاربرد ژئوتکنیک در حفاظت بناها و بافت های تاریخی و … از جمله این پروژه ها بوده است.
رییس پژوهشکده ابنیه و بافت ، شناخت الگوی نظری میراث کشاورزی ایران، تهیه الگوی حفاظت و مدیریت شهرهای تاریخی در ایران، تدقیق محدوده ها و مفاهیم میراث شهر میبد غیره را از جمله پروژه های پیمانی اتمام یافته در سال گذشته عنوان کرد.
وی اضافه کرد: پروژه های امانی – پیمانی مستند سازی باغ های تاریخی نیز از جمله پروژه هایی بوده که در سال گذشته انجام شده است.
وی به اولویت های فعالیت پژوهشکده در سال جاری اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس بناها و بافت های تاریخی و فرهنگی، مستند سازی ابنیه و بافت های تاریخی، تهیه دستورالعمل و الگوهای حفاظتی، مطالعات در خصوص معماری بومی و منطقه های کمتر مورد توجه و غیره از جمله این فعالیت ها است.
اشرفی در ادامه به بررسی نقش آب در شکل گیری معماری دست کند شوشتر، شیوه نامه حفاظت بناهای تاریخی ، تدوین دستورالعمل حفاظت و مرمت تزئینات معماری به عنوان پروژه های موظفی ابلاغ شده در سال جاری به پژوهشکده عنوان کرد.
گفتنی است ؛ در ادامه این نشست رییس پژوهشکده ابنیه و بافت به برگزاری ۱۲ نشست تخصصی در سال گذشته و ۶ نشست تخصصی در سال جاری اشاره و تفاهم نامه وهمکای های بین المللی چون همکایبا دانشگاه آخن- آلمان، دانشگاه نانجینگ –چینو دانشگاه هایهنرهای کاربردی وین – اتریش اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.