صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس به کمک توسعه صنعت زغال سنگ می آید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد

بورس به کمک توسعه صنعت زغال سنگ می آید

کسب و کار نیوز- عصر دیروز دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد بازار سرمایه و محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با معدنکاران و تولید کنندگان زغال سنگ دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بازار سرمایه (سنا)، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این دیدار که هدف از آن توسعه ظرفیت های صنعت زغال سنگ با کمک بازار سرمایه بود، با اشاره به اینکه توسعه بازارها در همه بورس ها از جمله بورس انرژی مورد حمایت نهاد ناظر است، گفت: مهمترین عناصر ثروت ملی ما (انرژی) همچون نفت خام، گاز طبیعی، برق و غیره در بورس انرژی داد و ستد می شود و امروز این رکن بازار سرمایه نقش مهمی در اقتصاد ملی ایفا می کند.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه زغال سنگ از عناصر مهم ثروت  ملی کشور است، افزود: صنعت زغال سنگ  پتانسیل چند هزار میلیارد تومانی دارد اما سهم بازار سرمایه از این میزان منطقی نیست و ما کمک می کنیم مسیر توسعه این صنعت در بورس هموار شود.

دکتر محمدی با بیان اینکه در ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار به بازاری شفاف، کارا و منصفانه تاکید شده و نهاد ناظر از این اصول تبعیت می کند، افزود: عرضه زغال سنگ در بورس قطعا به کشف قیمت منصفانه منتهی می شود.

دبیرشورایعالی بورس ادامه داد: برای پذیرش شرکت های فعال صنعت زغال سنگ در بورس انرژی هیچ محدودیت  و مانعی وجود ندارد و هرجا نیز قانون یا رویه ای به اصلاح نیاز داشته باشد قطعا در دستور کار نهاد ناظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: توسعه بازار همه کالاهای قابل عرضه در بورس همواره مورد استقبال سازمان است و خوشبختانه زغال سنگ از شرایط خوبی برای حضور در خانواده بازار سرمایه برخوردار است و سابقه عرضه در بورس را دارد، بنابراین مسیر توسعه این صنعت در بازار سرمایه هموار است.

دکتر محمدی ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد عرضه های مستمر زغال سنگ در بورس باشیم و ادامه داد: امیدوارم این بازار زنده شود و بورس انرژی مرجع قیمت گذاری زغال سنگ باشد.

دبیر شورایعالی بورس با بیان اینکه زغال سنگ یکی از صنایع مهم کشور به شمار می رود، افزود: صنعت زغال می تواند به یکی از مهمترین صنایع بورسی کشور تبدیل شود.

پورابراهیمی: بازار سرمایه کلید رفع دغدغه قیمت گذاری است

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه طی دو سال گذشته و با تلاش انجمن صنفی زغال سنگ شاهد بهبود شرایط این صنعت بودیم، افزود: یکی از دغدغه های صنعت زغال سنگ کشف قیمت عادلانه است و بورس انرژی و نهاد ناظر بازار سرمایه کلید حل این دغدغه هستند.

وی ادامه داد: امروز شرایط برای شروع فصل جدید  صنعت زغال سنگ با مکانیزم بورس مهیا است و ابزار تعیین قیمت عادلانه در بورس انرژی وجود دارد. خوشبختانه در سمت تقاضای زغال سنگ نیز ظرفیت های جدیدی درحال شکل گیری است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه به بازار سرمایه داشت، ابراز امیدواری کرد:با مکانیزم بورس شاهد توسعه  صنعت زغال سنگ باشیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: چنانچه قیمت ها شفاف شود، صنعت زغال سنگ در کشور رشد و توسعه می یابد. عرضه ۲۰ درصدی سهام شرکت های زغال سنگی در بازار سرمایه به معنای تامین مالی ۲۰ درصدی از این بازار و افزایش ظرفیت های تولید است.

مجتهدزاده: بورس، بهترین موقعیت برای عرضه محصولات

در ادامه محمد مجتهدزاده، رییس انجمن زغال سنگ ایران  نیز با تاکید بر اینکه هر کالایی که به بورس وارد شود بهترین موقعیت بازار را را تجربه می کند، گفت: البته زغال سنگ مشتری انحصاری دارد، بنابراین ممکن است شرایط آن با سایر کالا ها متفاوت باشد.

مجتهدزاده ضمن اشاره به اینکه شفافیت، قیمت گذاری عادلانه، سرعت در تسویه و نظارت قانونی مهمترین ویژگی های بازار سرمایه است، افزود: ما تمایل داریم بازار زغال سنگ در بورس توسعه داشته باشد با این حال اکنون مشکل ما زمان تسویه است تا قیمت گذاری!

وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان عمده هم باید نسبت به خرید این محصول از بورس تشویق شوند، ابراز امیدواری کرد راه عرضه زغال سنگ در بورس هموارتر شود ، زیرا بورس محل مناسبی برای تعیین قیمت این محصول استراتژیک است و همیشه نمی توان با چانه زنی، قیمت ها را مشخص کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.