صفحه اصلی / سرخط خبرها / آزمایشگاه گوهر شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد
آزمایشگاه گوهر شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد

با حضورمحمد خیاطیان :

آزمایشگاه گوهر شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد

کسب و کار نیوز: آزمایشگاه گوهر شناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به منظور خدمات رسانی به حوزه میراث فرهنگی و تامین نیاز بخش خصوصی «امروز » راه اندازی شد .

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری, بهروز عمرانی در جریان بازدید محمد خیاطیان از آزمایشگاه ها و کارگاه های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی ، در تشریح خدمات آزمایشگاه گوهر شناسی گفت :در حوزه گوهر و بلور بخش خصوصی به دنبال مراکزی است که بتواند بدون تخریب گوهر سنگ ها اصالت آنها را تعیین کند .
او افزود : از این رو پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با افتتاح این آزمایشگاه می تواندعلاوه بر ارائه خدمات پژوهشی در این حوزه به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و مراکز پژوهشی ،به این گونه مراکز خصوصی نیز به منظور درآمدم زایی خدمات رسانی کند .
شناسنامه دار شدن گوهر سنگ ها و نمایش آنها در موزه ها
غلامرضا رحمانی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی نیز در ادامه با اشاره به اینکه کمبود آزمایشگاه گوهر شناسی در حوزه میراث فرهنگی احساس می شد تصریح کرد : هم اکنون تمامی گوهر سنگ های ارزشمند در بانک مرکزی نگهداری می شوند در صورتیکه ناب ترین آنها در کاخ گلستان وجود دارند ولی هیچگاه در معرض نمایش قرار نگرفته اند .
وی دلیل به نمایش درنیامدن گوهر های گرانبها در موزه ها را نداشتن شناسنامه عنوان کرد و افزود : اگر این گوهر ها شناسایی و شناسنامه دار شوند می توان شرایط نگهداری و نمایش آنها را نیز فراهم کرد .
رحمانی گفت : در آزمایشگاه گوهر شناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی ، گوهر ها بدون تخریب، شناسایی و اصالت آنها تعیین می شوند .
ابقه چند هزار ساله استفاده از گوهر و سنگ های بها دار در بین ایرانیان
ایرج بهشتی مسئول آزمایشگاه گوهر شناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی نیز با اشاره به اینکه استفاده از گوهر و سنگ های بها دار در بین ایرانیان تاریخ چند هزار ساله دارد که آثار و شواهد آن در کاوش های باستان شناسی بدست آمده تصریح کرد :گنجینه هایی ارزشمند از این آثار در موزه ها و کاخ موزه های ایران وجود دارد که لزوم حفظ و نگهداری و تشخیص اصالت آنها امری بدیهی و ضروری است .
او گفت : از این رو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در صدد ایجاد مرکز تخصصی در زمینه شناسایی گوهر سنگ های باستانی بر آمد تا بتواند علاوه بر شناسایی گوهر های بدست آمده در کاوش های باستان شناسی ، موزه ها و کاخ موزه ها در زمینه حفاظت و نگهداری از این گونه آثار راهکارهای علمی و اصولی ارایه دهند .

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.