صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / در حوزه “آی تی” تولید در داخل کشور میسر نیست
در حوزه “آی تی” تولید در داخل کشور میسر نیست

خسرو ابراهیمی، کارشناس فناوری اطلاعات:

در حوزه “آی تی” تولید در داخل کشور میسر نیست

یک کارشناس فناروی اطلاعات گفت: هر ایرانی به طور قطع از اینکه کالاهای بیشتری در کشور تولید شود احساس غرور و افتخار خواهد کرد اما در خوشبینانه ترین حالت ممکن در ایران و در حوزه فناوری اطلاعات، تولید در کشور میسر نیست و اگر کالایی با نام و عنوان تولید داخلی عرضه می شود نهایتا و صد در صد داخلی نبوده است.

شایلی قرائی– به گزارش کسب و کار نیوز، بنابراین در حوزه آی تی علی الخصوص محصولات عمده، تولید در داخل کشور میسر نیست و این واقعیتی است که هرچند تلخ، ولی درست است. حتی اگر کالایی قابل تولید در کشور باشد، محدودیت تولید وجود دارد. معمولا باید چندین ماه برای تولید یک محصول منتظر بمانیم و به تبع آن یک پروژه مهم در دولت نیز باید همین زمان خاک بخورد تا محصول داخلی تولید شود.

خسرو ابراهیمی افزود: حوزه فناوری اطلاعات از آن دسته حوزه هایی است که در ثانیه ممکن است محصولات جدیدی در دنیا معرفی شوند بنابراین اهمیت ویژه ای دارد. حمایت و به دنبال آن توسعه باید صورت بگیرد. در شرایط حال حاضر کشور این حوزه نیاز به واردات دارد. نیاز به تکنولوژی های روز دنیا برای توسعه و رشد وجود دارد. اینکه صرفا بگووسم واردات متوقف شود و فقط تولید داخلی داشته باشیم یک اظهار نظر بدون منطق است. از طرفی دیگر به صورت طبیعی مشتریان تجهیزات مخابراتی، ارائه سرویس و خدمات باکیفیت به کاربران خود را مهم‌تر از چگونگی تامین این سرویس‌ها می‌دانند. لذا به صورت طبیعی ضرورتی به استفاده از تجهیزات ساخت داخل نمی‌بینند و شرکت‌های داخلی را در اولویت تامین تجهیزات قرار نمی‌دهند مگر آنکه دولت از ابزارهای خود برای هدایت آن‌ها به سمت تولیدکنندگان داخلی بهره گیرد. هم چنین وجود ذهنیت غلط در رابطه با کیفیت محصولات داخلی و پذیرش راحت‌تر ریسک خرابی تجهیزات مخابراتی خارجی، از دلایل دیگر جذابیت خرید از خارج است.

به هر ترتیب اگر واردات تجهیزات حوزه فناوری به همین منوال پیش برود، شرکت‌های خصوصی این حوزه عمدتا به سمت ورشکستگی خواهند رفت. ابتدا تعدیل نیرو صورت می‌گیرد و رفته رفته از کار افتادن چرخ کارآفرینی کشور را شاهد خواهیم بود. اگر با این روش پیش برویم، باید آماده سونامی بیکاری و ورشکستگی بخش خصوصی باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.