صفحه اصلی / اصناف / خروج صادرکنندگان حرفه‌ای از مسیر صادرات
خروج صادرکنندگان حرفه‌ای از مسیر صادرات

قوانین و مقررات یک شبه سد راه توسعه صادرات شد

خروج صادرکنندگان حرفه‌ای از مسیر صادرات

نورانی گفت: قوانین و مقررات یک شبه صادرات و خروج صادرکنندگان حرفه‌ای منجر به ایجاد چالش‌های جدید در صادرات شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به توسعه صادرات محصولات کشاورزی، اظهار کرد: وضعیت تولید محصولات کشاورزی با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، در مقایسه با سال گذشته قابل قیاس نیست، از این رو به سبب رونق تولید، صادرات محصولات کشاورزی نیز باید توسعه یابد تا کشاورزان متحمل ضرر و زیان مازاد تولید بر نیاز داخل  نشوند. وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه هیچ یک از محصولات کشاورزی وجود ندارد، افزود: اگرچه عرضه برخی محصولات به سبب وقوع سیل اخیر و تاخیر در کشت همچون سیب زمینی به طور مقطعی با کمبود و نوساناتی در بازار روبرو شد، اما از ماه‌های آتی با عرضه فراوان محصول، قیمت به تعادل خواهد رسید.

نورانی ادامه داد: با توجه به رشد مناسب تولید محصولات کشاورزی، مسئولان امر پیش از برداشت انبوه محصول باید زیرساخت‌ها و مشوق‌های صادراتی لازم را فراهم کنند، چرا که در شرایط فعلی وضعیت زیرساخت‌های صادراتی بسیار خراب است. به عنوان مثال با تعطیلی کشتیرانی والفجر از سال ۹۲ تاکنون، صادرات محصولات به بازار‌های هدف به سبب عبور از کشور‌های ثالث ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد که همین امر زمینه را برای فساد پذیری محصولات فراهم می‌کند، در حالیکه در زمان فعالیت خط کشتیرانی والفجر محصولات میوه و تره بار در مدت زمان ۸ تا ۱۶ ساعت به مقصد می‌رسید.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از وضع قوانین و مقررات یک شبه صادراتی گفت: با وجود آنکه صادرات میوه و تره بار با ریسک فراوان همراه است، در نتیجه اتخاذ قوانین و مقررات روزمره صادرکنندگان را دچار سردرگمی کرده و موجب شده نقش صادرکنندگان اصلی در بازار‌هایی که سال‌ها برای بدست آوردن آن زحمت کشیدند، بسیار کمرنگ شود. به گفته وی، برخی افراد بدون آنکه اطلاعی از بازار‌های صادراتی داشته باشند، اقدام به صادرات بی رویه محصول می‌کنند که این امر علاوه بر ایجاد تنش در بازار داخل منجر به هدر رفت محصولات می‌شود. به عنوان مثال برخی افراد که تخصصی در صادرات ندارند، اقدام به صادرات کاهو به امارات کردند که بعد مشخص شد آن‌ها کاهو ایرانی را به گاوداری‌ها می‌دهند و علت اصلی این امر را باید در وضع قوانین یک شبه صادرات و خروج صادرکنندگان حرفه‌ای از مسیر اصلی صادرات جست و جو کرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان نبود بیمه فساد پذیر محصولات کشاورزی، پیمان سپاری ارزی، محاسبه هزینه‌های صادرکننده با ارز آزاد و عدم امکان بازگشت ارز به سامانه نیما را از مشکلات اصلی پیش روی صادرات برشمرد و گفت: اگرچه ما امروز برای طرح توسعه صادرات در سال ۹۹ باید برنامه ریزی کنیم، اما همچنان برای صادرات سال ۹۸ دچار مشکل هستیم و این فرافکنی‌ها منجر به از دست دادن بازار‌های قدیمی و ایجاد چالش‌های جدید در بازار‌های صادراتی می‌شود که به همین خاطر باید از تشکل‌ها که سابقه دیرینه در امر صادرات دارند، کمک بگیریم تا به توسعه صادرات دست یابیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.