صفحه اصلی / سرخط خبرها / یک نماینده مجلس: وزارت نیرو برنامه‌ای برای ذخیره آب کشور ندارد

یک نماینده مجلس: وزارت نیرو برنامه‌ای برای ذخیره آب کشور ندارد

کسب و کار نیوز- نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌ای برای ذخیره آب کشور ندارد، گفت: گاهی ۵۰ سال برداشت بی‌رویه آب صورت می‌گیرد و حالا متوجه کار خلاف قانون شده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(دوشنبه، ۳۱ تیر) پارلمان و در جریان طرح سؤالش از وزیر نیرو درباره علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور، گفت: وقتی کشاورزان نتوانند از آب موجود در سد استفاده کنند، از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند که با توجه به وضعیت بحران آب مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: از آقای اردکانیان انتظار داریم از نیروهای خلاق، تحصیلکرده و چابک برای مدیریت منابع آب استفاده کند، ما قوانین نافذ و مؤثری، به‌خصوص در برنامه‌های توسعه داریم، اما عدم اعمال مدیریت صحیح از سوی وزارت نیرو مشهود است.

نماینده مردم بم در مجلس با انتقاد از به‌کارگیری مدیران ضعیف در مدیریت آب برخی از استان‌ها، تصریح کرد: سؤال بنده بهمن ماه سال ۹۵ به هیئت‌رئیسه ارائه شده که در آن زمان آقای چیت‌چیان وزیر نیرو بود و حالا بعد از دو سال، آقای اردکانیان به آن پاسخ می‌دهد.

نیکزادی‌پناه با طرح این سوال که چرا برای کنترل و پیشگیری از تبخیر آب پشت سدها فکری نمی‌شود؟ اظهار داشت: مدیریت سدها چگونه است که کارکرد مناسبی ندارد و در جریان وقوع سیل بر آلام مردم می‌افزاید، به نظر می‌رسد ما برنامه‌ای برای ذخیره آب کشور نداریم و عملا وزارت نیرو و دولت به شکل انفعالی شرایط بحران را مدیریت می‌کنند.

وی اضافه کرد: حداقل باید ۱۵ درصد متوسط نزولات آسمانی در بلندمدت حفظ شود، متأسفانه دستاورد وزارتخانه صفر و شاید منفی بوده است، البته این آمار مربوط به سه سال قبل است و به گفته وزیر با وضع بارندگی‌ها شرایط بهتر شده است.

نماینده مردم بم در مجلس با تأکید بر اینکه مردم شرق استان کرمان به خاطر استفاده از آب نامطلوب دچار بیماری‌های لاعلاج شده‌اند، گفت:» به اندازه کافی برای این امر اعتبار اختصاص دهید تا مردم نابود نشوند، استان من انبوهی از جنگل پسته بود و حالا که آبی برای کشاورزی نیست، به کارخانه‌های زغال‌سوزی تبدیل شده که باعث همه این مصیبت‌ها، مدیریت ناکارآمد گذشته است.

نیکزادی‌پناه ادامه داد: تخلیه روستاها، سرگردانی و مهاجرت روستاییان، کاهش ضریب امنیت و نابودی روستاها، از علل عدم مدیریت منابع آبی کشور است.

وی تصریح کرد: کشاورزان به صورت سنتی از کانال‌های خاکی استفاده می‌کنند که باعث نابودی بیت‌المال می‌شود وقتی نعمتی مثل سد وجود دارد، باید به‌طور کامل و اقتصادی از آب استفاده شود، زیرا باید شاهد بی‌توجهی به منافع ملی و خلق ثروت از سرمایه‌های کشور باشیم.ژ

نماینده مردم بم در مجلس تأکید کرد: در اکثر نقاط کشور آب‌های شیرین و با کیفیت وارد دریا و دریاچه شده یا از کشور خارج می‌شود، سال گذشته حجم زیادی آب از کشور خارج شد و ضرر و زیانی به ما وارد شده است.

نیکزادی‌پناه اضافه کرد: طبق آمار موجود، ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که راهکاری برای تعیین تکلیف آنها ارائه نشده است، وزارت نیرو متأسفانه آمرانه با مسائل و مشکلات کشاورزان برخورد می‌کند و تنها راهش پر کردن چاه‌های کشاورزی است.

نماینده مردم بم در مجلس در پایان خاطرنشان کرد:  مگر وزارت نیرو نباید از برداشت آب‌های غیر مجاز جلوگیری کند و اگر کسی اقدام به حفر و بهره‌برداری از آب غیر مجاز کرد، مگر نباید با فوریت با او برخورد شود؟ گاهی ۵۰ سال برداشت می‌شود و حالا متوجه کار خلاف قانون شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.