صفحه اصلی / استان ها / کشت رتون در شالیزارهای مازندران
کشت رتون در شالیزارهای مازندران

کشت رتون در شالیزارهای مازندران

کسب و کار نیوز: رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون بیش از 20 هکتار از زمینهای شالیزاری استان، دوباره زیر کشت برنج رفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز مازندران، قربان نژاد افزود: نشاء اول برنج در زمین های شالیزاری استان، از اواخر فروردین آغاز شد و ۲۷ تیر نخستین برداشت مکانیزه به صورت نمادین در آمل انجام شد.
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تا کنون ۲۵۰۰ هکتار از شالی های استان برداشت شده افزود: ۲۴۰۰ هکتار با کمباین مخصوص مکانیزه برداشت شد که هدف از انجام این کار ، هزینه پایین تولید بود.
قربان نژاد گفت: با بارندگی هایی که روزهای گذشته داشتیم کشاورزان نتوانستند به صورت صد در صد برداشت مکانیزه داشته باشند که از ۲۵۰۰ هکتار ؛ ۱۰۰ هکتار به صورت سنتی در دو مرحله برداشت شد.
رئیس اداره برنج مازندران با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰ هکتار از زمینهای شالیزاری استان، دوباره زیر کشت برنج رفت و کشاورزان در سطح ۱۵ هکتار پرورش رتون را انجام دادند افزود: محدودیت کشت امسال نداریم و از منابع آبی خوبی بهره مند هستیم.
قربان نژاد گفت : در مصرف آب باید مدیریت شود و آبیاری به صورت تناوبی انجام شود که بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمینهای مازندران عملیات ابیاری تناوبی را انجام دادند که در مصرف آب صرفه جویی و افزایش محصول هم شامل می شود.
وی افزود : با توجه به ابرناکی آسمان و افزایش بیماریهای قارچی برنج، کشاورزان اقدامات لازم را برای مبارزه با بیماریهای قارچی انجام دهند.
کشت دوم برنج به دو صورت انجام می شود: روش اول پرورش رتون یا در اصطلاح کشاورزان مازندران “دِنوج” یعنی برداشت دوم برنج بدون شخم و نشاکاری. روش دوم با نشاء دوباره برنج در شالیزارها انجام می گیرد.
مرغوبیت و سالم بودن برنج رتون به علت پرورش دوباره ساقه‌های برنج و استفاده کمتر از کود شیمیایی و سموم از نظر عطر، بو، طعم و کیفیت پخت از ارزش زیادی برخوردار است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.