صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تعرفه‌های کیلویی واردات تجهیزات فناوری
تعرفه‌های کیلویی واردات تجهیزات فناوری

فرآیند ثبت سفارش، وابسته به تصمیم عده‌ای معدود در یک اتاق در بسته است

تعرفه‌های کیلویی واردات تجهیزات فناوری

هر جا داده‌ای وجود دارد و قرار است ثبت، نگه‌داری و پردازش شود، پای فناوری اطلاعات در میان است. بنابراین تامین تجهیزات فناوری اطلاعات نقش کلیدی و اساسی دارد. اما در این مدت کشور ما از نظر قیمت، زمان تامین تجهیزات، امنیت و کیفیت آن به حالت مخاطره‌آمیزی افتاده‌ و درگیری‌های فراوانی وجود دارد. مقررات و قوانین ناکارآمد در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در روند تایید نمونه و روند ثبت سفارش در وزارت صمت باعث شده ورود کالا از مبادی غیررسمی، رسمیت پیدا کند و این ورود غیرمتعارف هم قیمت تجهیزات را افزایش داده و هم زمان، امنیت و کیفیت را به خیر انداخته است. با توجه به این‌که همواره اظهار می‌شود سیاست‌های کلی نشان از حمایت از کسب‌وکارها دارد، بنابراین امیدواریم اختلالات ایجادشده حل شود.

شایلی قرائی           

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: قدیمی بودن قانون تایید نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات، معضلات زیادی را به وجود آورده و ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بدون کیفیت و مشکل سرمایه در گردش دامن زده است. احسان زرین بخش در خصوص مشکلات تامین تجهیزات حوزه فناوری و اطلاعات گفت: قانون تایید نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات وارد سال دوازدهم خود می‌شود و کهنه بودن این قانون معضلات زیادی را به وجود آورده و ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بدون کیفیت و مشکل سرمایه در گردش دامن زده است.

زرین بخش افزود: این قانون به روز نیست و شفافیتی در آن وجود ندارد. ما پیشنهاد بخش خصوصی را به دولت دادیم و هیچ اتفاقی برای این پیشنهاد نیفتاد و حتی در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح نشد.وی تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات متاسفانه در برابر تامین تجهیزات شبکه در کشور سکوت کرده است. اگر آی‌تی را از کشور حذف کنیم، گویا با ماشینی در تاریکی بدون چراغ حرکت می‌کنیم. مشکلات رگولاتوری و قوانین این سازمان، باعث شده که کالا‌های آی‌تی و وارداتش به مشکل بخورد. دبیر کمیسیون شبکه ادامه داد: وزارت صمت به بهانه حمایت از تولید داخل، در نظم بازار و فرآیند واردات یک سری کالا اختلال ایجاد می‌کند. آن‌ها یا تعرفه‌های کیلویی برای کالا‌های این حوزه تعیین می‌کنند یا حتی در مقاطعی واردات برخی کالاها را ممنوع می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف وزارت صمت حمایت از محصولات داخلی است اظهار کرد: این شیوه حمایت غلط است. اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم باید برای مجموعه‌ای باشد که سهمی از بازار دارد نه یک شرکت تازه‌کار. دبیر کمیسیون شبکه افزود: فرآیند ثبت سفارش، وابسته به تصمیم عده‌ای معدود در یک اتاق در بسته است که نمی‌دانیم چرا گاه تصمیمات یک ماه طول می‌کشد و بعد از یک ماه درخواست‌ها بدون دلیل رد می‌شود. زرین بخش در پایان گفت: ما نیاز به حمایت داریم چرا که امنیت و ارتقای سیستم‌های شرکت‌های دولتی و خصوصی به تامین تجهیزات وابسته است و این موضوع روز به روز در حال پیشرفت است.

در حوزه آی تی تولید در داخل کشور میسر نیست

خسرو کریمی، کارشناس فناوری اطلاعات

هر ایرانی به طور قطع از اینکه کالاهای بیشتری در کشور تولید شود احساس غرور و افتخار خواهد کرد اما در خوشبینانه ترین حالت ممکن در ایران و در حوزه فناوری اطلاعات، تولید در کشور میسر نیست و اگر کالایی با نام و عنوان تولید داخلی عرضه می شود نهایتا و صد در صد داخلی نبوده است. بنابراین در حوزه آی تی علی الخصوص محصولات عمده، تولید در داخل کشور میسر نیست و این واقعیتی است که هرچند تلخ، ولی درست است. حتی اگر کالایی قابل تولید در کشور باشد، محدودیت تولید وجود دارد. معمولا باید چندین ماه برای تولید یک محصول منتظر بمانیم و به تبع آن یک پروژه مهم در دولت نیز باید همین زمان خاک بخورد تا محصول داخلی تولید شود.

حوزه فناوری اطلاعات از آن دسته حوزه هایی است که در ثانیه ممکن است محصولات جدیدی در دنیا معرفی شوند بنابراین اهمیت ویژه ای دارد. حمایت و به دنبال آن توسعه باید صورت بگیرد. در شرایط حال حاضر کشور این حوزه نیاز به واردات دارد. نیاز به تکنولوژی های روز دنیا برای توسعه و رشد وجود دارد. اینکه صرفا بگوییم واردات متوقف شود و فقط تولید داخلی داشته باشیم یک اظهار نظر بدون منطق است. از طرفی دیگر به صورت طبیعی مشتریان تجهیزات مخابراتی، ارائه سرویس و خدمات باکیفیت به کاربران خود را مهم‌تر از چگونگی تامین این سرویس‌ها می‌دانند. لذا به صورت طبیعی ضرورتی به استفاده از تجهیزات ساخت داخل نمی‌بینند و شرکت‌های داخلی را در اولویت تامین تجهیزات قرار نمی‌دهند مگر آنکه دولت از ابزارهای خود برای هدایت آن‌ها به سمت تولیدکنندگان داخلی بهره گیرد. هم چنین وجود ذهنیت غلط در رابطه با کیفیت محصولات داخلی و پذیرش راحت‌تر ریسک خرابی تجهیزات مخابراتی خارجی، از دلایل دیگر جذابیت خرید از خارج است.

به هر ترتیب اگر واردات تجهیزات حوزه فناوری به همین منوال پیش برود، شرکت‌های خصوصی این حوزه عمدتا به سمت ورشکستگی خواهند رفت. ابتدا تعدیل نیرو صورت می‌گیرد و رفته رفته از کار افتادن چرخ کارآفرینی کشور را شاهد خواهیم بود. اگر با این روش پیش برویم، باید آماده سونامی بیکاری و ورشکستگی بخش خصوصی باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.