صفحه اصلی / سرخط خبرها / گذر صنایع دستی به رونق فروش کمک می‌کند؟
گذر صنایع دستی به رونق فروش کمک می‌کند؟

گذر صنایع دستی به رونق فروش کمک می‌کند؟

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه صنایع دستی بر این باور است که شهر مختلف ایران به مراکزی نیاز دارد که صنایع‌دستی را با قیمت مطلوب، کیفیت خوب و بسته‌بندی مناسب ارائه کند؛ چراکه وجود یک بازار متمرکز، علاوه بر فروشگاه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، این اطمینان را می‌دهد که خریداران و توریست‌ها می‌توانند برای مشاهده کلیه آثار به یک مرکز مشخص مراجعه کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین یاوری، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه صنایع دستی درباره‌ی تاثیر راه‌اندازی گذر صنایع‌دستی در رونق این حوزه، اظهار کرد: انجام این اقدامات همانند راه‌اندازی بازارچه، گذر و هرگونه مراکز فروش موقت و دائمی عرضه و فروش از این نظر موثر است که می‌تواند منجر به بازاریابی و تداوم تولید شود. او ادامه داد: وقتی امکانات جدیدی را برای فروش صنایع‌دستی پدید می‌آوریم، به صورت غیرمستقیم به تداوم تولید، حفظ اشتغال و در نهایت افزایش تولید و اشتغال کمک می‌کنیم. با توجه به سابقه‌ای که در سازمان صنایع دستی دارم، خاطرم هست که در دهه ۵۰، فروشگاه‌های عرضه انواع صنایع دستی در سراسر ایران وجود داشت که به نوعی پنجره کوچکی از صنایع دستی ایران به شمار می‌رفت. در آن دوره بررسی‌ها نشان می‌داد که بیشتر خریداران صنایع دستی خارجی بودند و نسبت ۶۵ درصد به ۳۵ را داشت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: فروشگاه صنایع دستی سازمان در تهران در خیابان ویلا واقع شده بود و ما به مرور متوجه شدیم که توریست‌ها برای خرید به این فروشگاه مراجعه می‌کنند. بر همین اساس نیز با گذر زمان، بخش خصوصی نیز وارد عمل شد و فروشگاه‌هایی را در این خیابان ویلا راه‌اندازی کرد. البته ما در آن سال‌ها نظارتی هم داشتیم که در این فروشگاه‌ها کلایی به غیر از صنایع‌ دستی ارائه نشود، صنایع دستی مملک خارجی به نام صنایع‌ دستی ایرانی به فروش نرسد و دیگر اینکه کیفیت محصولات حفظ شود.

یاوری همچنین با اشاره به اهمیت وجود بازارچه‌ها و مراکز دائمی فروش صنایع‌دستی در کشور، خاطرنشان کرد: در هندوستان نیز خیابانی است که در آن فروشگاه‌های زیادی از صنایع دستی وجود دارند و مردمی که می‌خواهند صنایع دستی بخرند، اغلب به این خیابان مراجعه می‌کنند. به طور کلی فکر می‌کنم بسیاری از کشورها که یا خود تولیدکننده یا اینکه علاوه بر تولید عرضه‌کننده صنایع دستی کشورهای دیگر هستند، باید بازار متمرکز برای عرضه و فروش داشته باشند. بر همین اساس ایران نیز نیازمند چنین مراکزی است که صنایع‌دستی را با قیمت مطلوب، کیفیت خوب و بسته‌بندی مناسب ارائه کنند. این پژوهشگر حوزه صنایع دستی افزود: تاکنون برخی از شهرها چنین بازارهایی را راه‌اندازی کرده‌اند؛ همانند بازار سعدالسلطنه استان قزوین که کاروانسرایی را بازسازی کرده و هم‌اکنون به عنوان بازار صنایع دستی مورد استفاده قرار داده است. در مجموع وجود یک بازار متمرکز، علاوه بر فروشگاه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، این اطمینان را می‌دهد که خریداران و توریست‌ها می‌توانند برای مشاهده کلیه آثار به یک مرکز مشخص مراجعه کنند.

یاوری در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم طرح گذر صنایع دستی می‌تواند به آینده این حوزه کمک کند؛ ضمن اینکه ما نیاز داریم چنین گذرهایی چه در تهران و چه در شهرستان‌ها افزایش پیدا کنند. شهرهایی همانند شیراز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی که خود تولیدکننده صنایع دستی هستند نیاز دارند که چنین بازارهایی را داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.