صفحه اصلی / استان ها / موارد مرگ و میر ناشی از تب کنگو در سیستان و بلوچستان نصف متوسط کشوری
موارد مرگ و میر ناشی از تب کنگو در سیستان و بلوچستان نصف متوسط کشوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

موارد مرگ و میر ناشی از تب کنگو در سیستان و بلوچستان نصف متوسط کشوری

کسب و کار نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سال‌های اخیر نیمی از موارد بروز بیماری تب کریمه کنگوی کشور در سیستان و بلوچستان کشف شده است اما با این وجود میزان کشندگی این بیماری در استان ما نصف متوسط کشوری است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  دکتر هاشمی شهری با تشریح جزئیاتی از فعالیت نظام مراقبت بیماری ها و اقداماتی که در خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت برای شناسائی به موقع و ارجاع بیماران مبتلا به بیماری تب خونریزی کنگو به بیمارستان صورت گرفته است از آمادگی بیمارستان بوعلی برای پذیرش و درمان این دسته از بیماران خبر داد .
دکتر سید محمد هاشمی شهری در جلسه ای که به منظور بررسی آخرین وضعیت این بیماری در استان تشکیل شده بود تجربه کادر درمانی و پی گیری سریع موارد مشکوک در کانون های بیماری توسط حوزه بهداشت را از مهمترین علل پائین تر بودن میزان کشندگی این بیماری در سیستان و بلوچستان برشمرد.
وی افزود: تب کنگو ماهیتا یک بیماری با میزان کشندگی بالاست و مناسب ترین شیوه برخورد با این بیماری پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است .
هاشمی شهری انسان، دام، کنه ناقل، ویروس و محیط انتقال را ۵ متغییر مهم و تاثیر گذار در فرایند انتقال و گسترش بیماری عنوان کرد و گفت: پیشگیری از بروز موارد جدید و کنترل این بیماری علاوه بر رفتارهای مناسب فردی نیازمند اعمال مدیریت علمی و مداخله صحیح توسط دستگاه های اجرائی و نهادهای متولی است و برای موفقیت در کنترل بیماری CCHF لازم است تا اصول پیشگیرانه در تمام فعالیت هائی که به نوعی با دام و بهره وری انسان از منابع دامی در ارتباط است به طور جدّی مورد توجه قرار داشته باشد .
وی حمل و نقل، نگهداری، پرورش و کشتار دام، تهیه، فراوری و توزیع گوشت، مدیریت پسماند، مدیریت شهری و نظام مراقبت و درمان را از جمله مهمترین حلقه های مرتبط با پیشگری از بروز بیماری عنوان کرد و گفت: وظائف سازمانی هر یک از این نهادها و ادارات طبق قانون مشخص شده است و نظام بهداشت و درمان نیز در کنار استقرار نظام مراقبت و فراهم نمودن امکانات درمان بیماران به فعالیت های نظارتی و ارائه مشاوره های تخصصی به نهادهای متولی در امر پیشگیری اقدام می کند .
دکتر هاشمی شهری با اشاره به این واقعیت که بیماری تب کنگو یک بیماری شغلی محسوب می شود گفت: در حال حاضر این بیماری به صورت بومی در منطقه ما وجود دارد و تمامی افرادی که با دام و فراورده های دامی در ارتباط هستند اعم از دامداران، کارگران کشتارگاه ها، قصابان و حتی زنان خانه دار باید با راه های انتقال و شیوه های صحیح پیشگیری از انتقال ویروس این بیماری آشنا باشند .
وی افزود: کارکنان حوزه بهداشت و درمان علاوه بر آموزش های همگانی، در مکان های خاصی مانند شهرک دامداران زاهدان به صورت خانه به خانه حضور پیدا می کنند و آموزش های پیشگیرانه را به دامداران و خانواده آنان ارائه می دهند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به نقش کنه در انتقال بیماری گفت: این حشره پس از نیش زدن دام آلوده به عنوان یک ناقل ویروس عمل می کند و می تواند علاوه بر دام های سالم وکنه های دیگر، انسان ها را نیز با نیش زدن مبتلا کند و به همین دلیل افرادی که در مجاورت محل نگهداری دام زندگی می کنند نیز در معرض خطر مبتلا شدن قرار دارند.
به گفته دکتر هاشمی شهری تهاجم کنه به پوست انسان عموما بدون درد و سوزش است و موارد متعددی از بیماری وجود داشته است که افراد بعد از چند روز به صورت اتفاقی از گزیده شدن خود مطلع شده اند .
وی در عین حال تماس با خون و سایر ترشحات دام آلوده را مهمترین راه انتقال ویروس تب کنگو برشمرد و افزود: دام هایی که به این ویروس آلوده هستند در ظاهر تفاوت چندانی با دام های سالم ندارند و به همین دلیل توصیه جدّی کارشناسان بهداشتی استفاده از گوشت هائی است که در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی تولید و در قصابی های معتبر عرضه می شود .
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری استفاده از ماسک، دستکش، چکمه، ماسک و حتی عینک در زمان نگهداری، کشتار و قطعه قطعه کردن گوشت، نگهداری گوشت دام تازه ذبح شده در یخچال به مدت ۲۴ ساعت قبل از خرد کردن و همچنین اجتناب از مصرف گوشت و جگر به صورت نیمه خام از مهمترین توصیه هائی برشمرد که می تواند از انتقال ویروس به انسان و بروز بیماری پیشگیری کند .
معاون فنی مرکز بهداشت استان نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت اپیدمیولوژیک و تعداد مبتلایان ارائه داد .
به گفته دکتر شیخ زاده تعداد موارد قطعی ابتلاء به این بیماری در استان از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون ۱۴ نفر بوده اند که این تعداد اگرچه از تعداد موارد مدت مشابه سال قبل بیشتراست امّا استان ما همچنان در مسیر کاهش موارد ابتلاء در چند سال اخیر حرکت می کند .
وی افزود: با اقدامات آموزشی و حساس سازی که در محیط های کشتارگاهی و صنف قصابان صورت گرفته است تعداد موارد ابتلاء کارگران کشتارگاه ها و قصابان به کمترین میران ممکن رسیده است و بیشتر مبتلایان امسال را دامداران، قصابان غیرمجاز و ساکنان شهرک دامداران زاهدان تشکیل می دهند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان با اشاره به جلساتی که با سازمان های مرتبط با این موضوع تشکیل شده است گفت: بیماری تب کریمه کنگو به رغم کشندگی بالا واکسن ندارد و بنابر این اتخاذ رفتارهای بهداشتی توسط مردم و همکاری های بین بخشی برای ایجاد شرایط مناسب محیطی و قطع چرخه انتقال، مهمترین راه کنترل این بیماری محسوب می شود .
دکتر شیخ زاده ورود دام قاچاق، عدم بهسازی و سم پاشی مکان های نگهداری دام، مجاورت محل سکونت دامداران با محل نگهداری دام، وجود سگ های ولگرد، دپوی فاضلاب حیوانی و ذبح های خارج از کشتارگاه را از مهمترین موانع موجود در مسیر کنترل این بیماری و سایر بیماری های مشترک بین انسان و دام برشمرد.
رئیس مرکز بهداشت زاهدان نیز در این جلسه گزارشی ازمجموعه اقدامات انجام شده در خصوص آموزش افراد در معرض خطر، استقرار نظام بیماریابی و ارجاع و همچنین ارائه نظریات کارشناسی در زمینه بهسازی اماکن مسکونی واقع در مجاورت دامداری ها ارائه داد.
به گفته دکتر شهاب الدین مشائی شهرک دامداران زاهدان به رغم تاثیرات اقتصادی و نقشی که در تامین شیر، لبنیات و پروتئین مصرفی مردم دارد به دلیل مجاورت محل سکونت انسان ها و دام ها مکان مستعدی برای بروز بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه در آستانه عید سعید قربان قرار داریم گفت: امسال به دلیل افزایش محسوسی که در تعداد مبتلایان وجود داشته است و همچنین به دلیل وضعیت جوی و گرمای هوا بیش از هر سال دیگری به اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم نیاز داریم .

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.