صفحه اصلی / استان ها / توسعه طرح ایران ایکاردا در استان مرکزی
توسعه طرح ایران ایکاردا در استان مرکزی

رئیس جهاد کشاورزی استان خبر داد:

توسعه طرح ایران ایکاردا در استان مرکزی

کسب و کار نیوز:رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح ایران ایکاردا(سازمان بین‌المللی تحقیقات کشت و زراعت دیم در مناطق خشک) تا سال آینده در تمام شهرستان‌های استان توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مجید آنجفی در بازدید از خبرگزاری ایسنا، در جمع خبرنگاران این خبرگزاری اظهار کرد: استان مرکزی یکی از ۱۰ استان برتر کشور در حوزه کشاورزی است. کمتر از دو درصد جمعیت و مساحت کشور به این استان اختصاص دارد، اما سه درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود.
وی افزود: در اکثر محصولات استراتژیک، استان مرکزی جزو ۶ استان اول کشور است به گونه‌ای که در حوزه تولید گندم رتبه‌های ششم و هفتم، تولید جو رتبه پنجم و ذرت علوفه‌ای رتبه سوم یا چهارم به است. به طور کلی ۵۰ درصد محصولات دامی تولیدی در استان مازاد بر نیاز است که بعضا صادر می‌شود. در تولید حبوبات و لوبیا نیز رتبه سوم کشور به استان مرکزی اختصاص دارد.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی در تولید برخی محصولات در کشور شاخص است، در تولید گل و گیاهان زینتی به لحاظ تنوع تولید اولین استان کشور، میزان تولید دومین استان هستیم و در تولید انار رتبه دوم به استان مرکزی اختصاص دارد. تنها پسته ارگانیک کشور در استان مرکزی تولید و صادر می‌شود همچنین در ماهیان زینتی ۹۰ درصد صادرات کشور از استان مرکزی انجام می‌شود.
احداث شهرک‌های تولید ماهیان زینتی در دستور کار
آنجفی بیان کرد: احداث شهرک‌های تولید ماهیان زینتی یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد و به منظور ساخت اولین شهرک در محلات اقدامات زیربنایی‌ صورت گرفته و امسال ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این مهم هزینه شده است. در حال حاضر این مهم در مرحله فراخوان متقاضی قرار دارد تا نخستین شهرک ماهیان زینتی کشور در استان مرکزی راه‌اندازی شود، شهرستان خنداب نیز برای راه‌اندازی شهرک دوم در دست مطالعات قرار دارد.
وی ادامه داد: در حوزه گل و گیاه بیشترین زیرساخت توسط دولت تامین شده و دهکده گل و گیاه محلات راه‌اندازی شده است، در حال حاضر نمایشگاه ‌دائمی گل و گیاه محلات نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال راه‌اندازی است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همیشه در بخش کشاورزی مشکل نبود بازار فروش است که با استفاده از روندی جدید مبنی بر” کشاورزی تحت قرارداد” که به تمام استان‌ها نیز ابلاغ شده، این مشکل در حال برطرف شدن است، در حوزه گیاهان دارویی و گل محمدی و زعفران نیز این اقدام در حال انجام است.
کمبود سرمایه بزرگترین مانع رونق کشاورزی
آنجفی در خصوص سهم جهادکشاورزی از رونق تولید در سال جاری تاکید کرد: قطعا تکالیفی برای ایجاد رونق تولید بر عهده سازمان جهادکشاورزی قرار دارد. بزرگترین مانع برای ایجاد رونق تولید در بخش کشاورزی نبود سرمایه یا کمبود سرمایه است و هدفگذاری اصلی باید بر جذب سرمایه در این بخش باشد. در این راستا یکی از مسیرهای مشخص شده اعطای تسهیلاتی است که در اختیار تولیدکننده و سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به عملکرد تسهیلاتی این بخش در سال مالی ۹۷ ادامه داد: در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی تحت عنوان اشتغال پایدار و اشتغال فراگیر با محوریت تسهیلات کم بهره در کشور مصوب شد. در جذب اعتبارات اشتغال پایدار ۴۵ درصد سهم مربوط به بخش کشاورزی استان بود چراکه این بخش مهم‌ترین اثر را بر رونق تولید دارد. طبق آخرین خروجی سامانه کارا، ۸۲ درصد تسهیلات استان در بخش کشاورزی جذب شده است که البته هنوز هم به دنبال افزایش سهم بخش کشاورزی هستیم.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: هدف این است که فرآیند تولید و صدور پروانه‌ها تسهیل پیدا کند، این اقدامات در مسیر رونق تولید تاثیر بسزایی خواهد داشت. در سال ۹۷ علیرغم تمام مشکلات موجود در حوزه نوسانات اقتصادی در هیچ حوزه‌ای در بخش کشاورزی کاهش تولید رخ نداده و نتیجه سیاست‌گذاری‌هایی است که برای رونق تولید صورت گرفته است.
آنجفی در ادامه با بیان اینکه بالا بودن سن بهره‌برداران بزرگترین مانع در مسیر اصلاح الگوی کشت است، افزود: جمعیت کشاورزان فعال، جمعیتی کهنسال است و معمولا در این سن آموزش بسیار سخت می‌شود و عموما نمی‌توان نگاه کشاورز را با آموزش تغییر داد. در راستای اصلاح الگوی کشت دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم و علیرغم کاهش سطح زیرکشت، نمودار تولیدات افزایش یافته و این مهم نتیجه تغییر الگوی کشت در کشور و استان است.
کشت گیاهان دارویی به سرعت در استان مرکزی در حال افزایش است
وی با بیان اینکه استان مرکزی از لحاظ توسعه گلخانه‌ها جزو استان‌های برتر کشور است، افزود: اخیرا بهترین صادرات کشور در حوزه محصولات گلخانه‌ای از استان مرکزی صورت می‌گیرد. همچنین کشت گیاهان دارویی به سرعت در استان مرکزی در حال افزایش است به گونه‌ای که کشت گیاهانی از جمله گل محمدی و زعفران که در استان وجود نداشته در برخی موارد امروز به میزان قابل توجهی رسیده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص سیستم‌های نوین آبیاری به عنوان یکی از مولفه های تغییر الگوی کشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به بهبود سیستم‌های آبیاری در حال حرکت به سمت توسعه آبیاری زیرسطحی هستیم. امسال کشاورز نمونه ملی از شهرستان خمین انتخاب شد، چراکه روشی در حوزه آبیاری زیرسطحی بکار برده است که ماندگاری بالایی داشته و تا ۵ سال بدون جابجایی خاک قابلیت بهره برداری دارد.
توسعه طرح ایران ایکاردا در استان مرکزی
آنجفی اضافه کرد: استان مرکزی سال گذشته به عنوان استان پایلوت طرح ایران ایکاردا(سازمان بین‌المللی تحقیقات کشت و زراعت دیم در مناطق خشک) انتخاب شد، این طرح تا سال آینده در تمام شهرستان‌های استان توسعه پیدا خواهد کرد.
استان مرکزی رکورددار جذب خط اعتباری مکانیزاسیون در سال گذشته
وی در خصوص مکانیزاسیون کشاورزی اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی بستر حمایت از کشاورزان را در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی از جمله ارائه تسهیلات، سهیمه تراکتور و … فراهم می‌کند، اما با تمام این حمایت‌ها باید متقاضی برای شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون وجود داشته باشد. بخشی از توسعه مکانیزاسیون در استان مربوط به اعطای تسهیلات است که از محل تسهیلات ارائه شده سال گذشته حدود ۴۷ دستگاه کمباین و بیش از ۹۳۷ تراکتور در استان جذب شده است. دولت خط اعتباری مکانیزاسیون به استان‌ها اعلام کرده که رتبه اول جذب خط اعتباری مکانیزاسیون سال گذشته با پیشرفت ۶۰ درصدی به استان مرکزی تعلق یافته و در این راستا ۶۱ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه شده است .
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص تاثیرات جشنواره ها و نمایشگاه‌ها در رونق بازار با بیان اینکه جشنواره‌ها می‌توانند در ایجاد بازارهای هدف و توسعه محصول اثرگزار باشند، گفت: خیلی موافق برگزاری این جشنواره‌ها توسط دولت نیستیم چراکه تا زمانی که بهره‌بردار و تولیدکننده راغب به این اقدام نباشند، کار تقریبا به بیراهه کشیده خواهد شد و متاسفانه در این بخش بهره‌بردار و تولیدکننده هنوز چنین نیازی را احساس نکرده اند.
دامداری ۴۰ هزار رأسی در زرندیه تاسیس می‌شود
آنجفی در خصوص کشتارگاه‌های دام و طیور اظهار کرد: در حوزه کشتارگاه مرغ مشکلی وجود ندارد اما در حوزه دام مشکلات زیادی وجود دارد، البته پیگیری‌های زیادی در حوزه جذب سرمایه‌گذار صورت گرفته و اخیرا در ساوه و زرندیه سرمایه‌‍ گذارانی پای کار آمده‌اند. در حال حاضر بزرگترین واحد دامداری در استان مرکزی حدود ۵ هزار راس ظرفیت اسمی دارد ولی امسال در قالب سرمایه‌گذاری که در زرندیه انجام می‌شود یکی از بزرگترین مجتمع‌های دامداری با ظرفیت ۴۰ هزار راس در این شهرستان تاسیس خواهد شد. رتبه استان مرکزی در تولید شیر سیزدهم بوده که با راه‌اندازی این واحدها در کشور به رتبه دوم دست پیدا خواهیم کرد .

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.