صفحه اصلی / سرخط خبرها / حمایت‌ ناکافی از داخلی‌سازان
حمایت‌ ناکافی از داخلی‌سازان

مهدی پورقاضی فعال اقتصادی، در گفتگو با «کسب و کار نیوز» تاکید کرد

حمایت‌ ناکافی از داخلی‌سازان

کسب و کار نیوز- یک فعال اقتصادی با اشاره محدودیت‌های انتقال فناوری برای داخلی سازی از حمایت ناکافی از داخلی‌سازی خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی پورقاضی فعال اقتصادی، تاکید کرد: طبق ادعایی که فعالان بازار خودرو و همچنین مسئولان دارند، تولیدکنندگان خودرو در بحث قطعه سازی ۶۰ الی ۸۰  درصد قطعات خودرو را داخلی سازی کرده‌اند و تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد آن باقی مانده است. این نمونه‌ای از موفقیت‌های تولیدکنندگان در موضوع داخلی‌سازی در صنعت خودرو است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این درصد تیراژ پایینی دارد و از سویی ممکن است که توجیه اقتصادی نداشته باشد. برخی از قطعات از تکنولوژی بالایی برخودردا است که ورود تکنولوژی آن به کشور ار سخت و دشواری خواهد بود. به ویژه در شرایط تحریمی که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها زیاد شده است.

وی ادامه داد: برای واردات تکنولوژی باید سرمایه و آمادگی کافی وجود داشته باشد. از سویی همانطور که اشاره شد معمولا قسمتی که تیراژ تولید اجاره نمی‌دهد که تولید یک محصول توجیه اقتصادی داشته باشد، می توان با تعرفه این مشکل را حل کرد و هزینه تولید را به مصرف کننده انتقال داد. اما در بحث واردات تکنولوژی به این دلیل که تحریم وجود دارد و موانع زیاد است، داخلی‌سازی کار سختی خواهد بود. هرچند که غیرممکن نیست. مسئله دیگر عدم پایبندی به وعده‌ها در برابر تولید است. معمولا واحدهای تولیدی برخلاف ادعاها از شرایط راحتی برای اخذ تسهیلات بهره مند نیستند. به همین دلیل منابع بانکی به تولید هدایت نمی‌شود. بر همین اساس تضمینی به تسهیلات‌دهی به داخلی‌سازان نیست و معمولا امتیازاتی که به آنها داده می‌شود، کافی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.