صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / آیین‌نامه کنترل شهرسازی به‌زودی تدوین می‌شود
آیین‌نامه کنترل شهرسازی به‌زودی تدوین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی:

آیین‌نامه کنترل شهرسازی به‌زودی تدوین می‌شود

کسب و کار نیوز - محمد اسلامی ضمن تأکید بر اینکه جامعه مهندسی در رونق تولید طرح اقدام ملی و همچنین اجرای آیین نامه کنترل شهرسازی که به زودی تدوین می‌شود نقش خود را ایفا کند گفت: ساخت وساز در کشور باید از سوی عناصر دارای صلاحیت و صاحبان کرسی فکر مدیریت, عملیاتی و اجرایی شود.

به گزارش کسب و کار نیوز  به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن تأکید بر نقش مهندسان در اعتلای ساخت و ساز کشور گفت: جامعه مهندسی در جهت رشد و تعالی کشور گام‌های بالنده بردارد.

عضو کابینه‌ی دولت تدبیر و امید اعلام کرد: اعتبار جامعه مهندسی بحث بسیار مهمی است که باید در راستای آن گام‌های اساسی برداشته شود و بتوان بدین طریق اعتماد را در جامعه افزایش داد.

اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دوره‌ای است که مهندسی و کسب و کار باید با هم و در یک راستا گام بردارد. در دوره‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که نیاز به حرکت جهشی در کشور وجود دارد که این حرکت نیازمند از خود گذشتگی و تلاش مضاعف دارد.

وی ارتقای قابلیت در رشته‌های مهندسی را در زمره فوری‌ترین نیازهای کشور عنوان کرد و توضیح داد: جامعه مهندسی کشور جزو جوامع فرصت‌ساز و زندگی آفرین است. که می‌تواند به واسطه تنوع رشته‌هایی که در آن وجود دارد پیشرفت کشور را محقق کند و موجب عزت ملی و غرور ملی شود.

وی با تأکید بر اینکه مهندسی در تمامی رشته‌ها پیشران توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود گفت: اگر جامعه مهندسی به خود مشغولی و کوته‌بینی دچار شود و در مسیر صعود نباشد لطمه بزرگی به جامعه بزرگ مهندسی و ساخت و ساز کشور وارد می‌آورد. به همین دلیل باید احساس تعهد، وجدان کار خلاقیت و نوآوری بتواند در جهت شکوفایی ساخت و ساز در همه ابعاد نقش ایفا کند و سازمان نظام مهندسی در این حرکت باید به سازمان معیار تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یک جامعه متفرق در مسیر رشد قرار نمی‌گیرد بنابراین تفکر، ایجاد قابلیت، روزآمد کردن و ارتقا جامعه‌ی مهندسی نیاز به ماه رمضان در این سازمان دارد. سازمان نظام مهندسی باید ماه رمضان خود را پشت سر بگذارد.

اسلامی وضعیت کنونی کشور را وضعیت دشواری برشمرد و گفت: در حال حاضر کشور با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو است و به همین دلیل سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در چنین وضعیتی ارزش‌های خود را به معرض نمایش بگذارد. همچنین در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در همه لایحه‌های پشتیبان صنعت ساختمان نیاز داریم تا بتوانیم با مهندسان طراح این رشته‌ها در ارتباط مستقیم باشیم و آنها را در مدار فعالیت‌ها قرار دهیم تا بدین وسیله جامعه دانش بنیان بتواند برای پیشرفت صنعت ساختمان کشور اقدام کند و دستاوردهای فناوری را در فرآیند تجاری‌سازی به ظهور برساند.

اسلامی بر دوام و قوام ابنیه ای که احداث می‌شوند تأکید کرد و توضیح داد: طراحی و معماری برای ابنیه انتخاب شود که بتواند ایمنی و دوام را همراه با حفظ هویت به تصویر بکشد.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال خاطرنشان کرد: سالهای ۹۶ و ۹۷ روزهای پرتنشی در حوزه نظام مهندسی پشت‌سر گذاشته شد. سال ۹۸ چیزی به نام تنش و درگیری نباید وجود داشته باشد. تمام سعی ما باید این باشد که جامعه مهندسی بتواند با عهده‌دار شدن مسوولیت‌های گوناگون در کنار دولت و سرمایه گذار به پشتیبانی طرحهای تعریف شده یاری برساند.

وی همراهی و پشتیبانی جامعه مهندسی را برای تحقق رونق تولید از مهمترین کارهایی برشمرد که باید در مورد آن اقدام کرد و گفت برای ما مهمترین اقدام اجرای برنامه های توسعه محور براساس مبانی برنامه‌ریزی پایدار است که شرایط آن را فراهم می‌کنیم.

اسلامی از جمله اقدامات در دستور کار دولت را احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی برشمرد و گفت: علاوه بر این مقدار حدود ۲۰۰ هزار مسکن روستایی نیز در دستور کار دولت است. وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد ساخت و ساز در کشور باید از سوی عناصر دارای صلاحیت و صاحب فکر مدیریت و عملیاتی و اجرایی شود.

اسلامی افزود: شاهد بودیم که در سال‌های گذشته سوداگران برای کسب تجارت وارد صنعت ساختمان و ساخت و ساز شده‌اند و حجم خانه‌های گران‌قیمت که تله مالی در کشور ایجاد کرده است گواه این واقعیت است به همین دلیل مدیران باید به شدت فعالیت کنند و عرصه را برای سوداگران تنگ نمایند.

اسلامی همچنین گفت: شرایط بازار مسکن و التهابات جامعه خارج از حوزه بخش مسکن است. و اساساً به‌طور تاریخی از نرخ ارز تبعیت کرده است. با درنظر گرفتن این واقعیت باید کبود مسکن برای جامعه هدف که در طرح اقدام ملی شناسایی و تعریف شده است در دستور کار قرار بگیرد. و جامعه مهندسی در این بخش نیز نقشهای خود را ایفا کند.

اسلامی اعلام کرد: عرضه زمین براساس سیاست‌های ابلاغی هم اکنون برای اجرای طرح اقدام ملی و تأمین مسکن مورد نیاز جامعه هدف سهل شده است و همچنین پشتیبانی تسهیلاتی لازم و امکاناتی که بتوان به واسطه آن توسعه شهرک‌های مسکونی را با تراکم پایین در حومه کلانشهرها ایجاد کرد فراهم شده است. اسلامی تصریح کرد: جامعه مهندسی در رونق تولید نقش خود را ایفا کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ساماندهی بازار مسکن را از سیاست‌های کلان وزارتخانه برشمرد و گفت: آموزش نیروی ماهر در کنار دانش از جمله برنامه‌هایی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. بدین معنا تقویت نیروی انسانی که هم دانش و هم مهارت داشته باشد جزو برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

اسلامی در ادامه بر نقش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای تدوین ضوابط و معیارها در حوزه ساخت و ساز در کنار معاونت مسکن و ساختمان تأکید کرد و گفت کاهش مصرف انرژی تکلیف به وزارتخانه است و به همین دلیل دو حوزه نامبرده شده در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی باید به صورت ترکیبی در بحث ضوابط و مقررات و آموزش نیروی ماهر توأمان همکاری داشته باشد. تا بدین ترتیب شاهد خاتمه وضعیت ساختمان‌های بی‌کیفیت و غیرقابل اعتماد باشیم.

اسلامی با اشاره به اینکه وزارتخانه برای ارتقای ساخت و ساز زمان زیادی صرف می‌کند گفت: دستگاهها تلاش می‌کنند و طرحهای جامعه تصویب و ابلاغ می شوند، اما متأسفانه نه در شکل و نه در محتوا طرح‌های جامعه اثربخش نیستند و این یکی از رنج‌های بزرگی است که با آن روبه‌رو هستی و باید برای حل این معضل اقدام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: گرفتاری‌های گوناگونی که درشهرها وجود دارند متأثر از بارگذاری‌های پی‌بینی نشده‌ای است که مشکلات عدیده‌ای را در کشور ایجاد کرده‌ است و منجر به ناهنجاری‌های ساخت و ساز شده است. برنامه فوری ما بحث ایجاد قابلیت و ظرفیت به‌منظور کنترل شهرسازی است.

وی در ادامه از تدوین آیین‌نامه کنترل شهرسازی به زودی خبر داد و گفت: جامعه مهندسی در کمک به تدوین آیین‌نامه کنترل شهرسازی نقش خود را ایفا کند.

اسلامی تأکید کرد: جلوی ناهنجاری‌های شهرسازی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه را باکمک هم بگیریم.

وی همچنین اعلام کرد: به سرانجام رساندن لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها رتبه‌بندی برای مهندسان مشاور جزو مواردی است که برای عملیاتی شدن آن به همکاری مهندسان نیاز داریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه ۳۳ سال است پروانه اشتغال دارد و در تمام این سال‌ها احتیاط کرده‌است تا از امضایش به بهترین شیوه استفاده کند تأکید کرد: به عنوان مهندس ناظر چیزی را که به آن اطمینان ندارم امضا نمی‌کنم. توصیه می‌کنم همه با هم برای ساختن کشور و برای کنترل ضایعات و جلوگیری از اتلاف منابع و انرژی قیام کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.