صفحه اصلی / اسلایدر / انتظار ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن
انتظار ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن

«کسب و کار» تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن را بررسی می کند

انتظار ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن

کاهش نرخ دلار و ورود به کانال یازده هزار تومان که نقطه امیدی برای تک نرخی شدن نرخ ارز ایجاد کرده؛ زمینه‌ساز کاهش قیمت ها در بازار سکه، طلا، خودرو شده و حالا فعالان بازار مسکن، در انتظار ریزش قمیت‌ها در بازار مسکن هستند. بازاری که گرفتار رکود تورمی است و افزایش قیمت آن چالش زیادی برای مردم ایجاد کرده است. کاهش 60 تا 70 درصدی معاملات در بازار مسکن، این مسئله را نشان می دهد. اما کارشناسان عقیده دارند، بازار مسکن دیر و یا زود تسلیم ریزش قیمت‌ها شده و برای خروج از رکود چاره‌ای جز عرضه مسکن با قیمت‌های منطقی نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بیش از یک سال است که بازار مسکن دچار نوسان قیمت است. به طوری که رشد ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها نیز صاحب خانه‌ها را راضی نکرده است. مهم‌تر از آن ترس و نگرانی از افزایش دوباره قیمت‌ها است که باعث امتناع عرضه کنندگان با نرخ‌های فعلی می‌شود. اما همانطور که کارشناسان اذعان می‌کنند، روند افزایشی قمیت‌ها در بازار مسکن متوقف شده و دیر یا زود باید منتظر ریزش قیمت در بازار مسکن بود. اما اینکه این اتفاق تا چه درصد منجر به کاهش قیمت مسکن شده و از سویی چقدر می‌تواند ضامن خروج مسکن از رکودی باشد، که به گفته نایب رییس اتحادیه املاک تهران بزرگترین رکود ۲۰ سال اخیر بوده است، هنوز مسئله است.
کاهش ۶۷ درصدی معاملات پایتخت
براساس آمار اتحادیه املاک از ابتدا تا بیست و چهارم تیرماه ۱۳۹۸ فقط ۴۶۳۶ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ هم‌چنین قیمت مسکن طی ۲۷ ماه گذشته ۲۰۵ درصد رشد داشته که هشت درصد بالاتر از قیمت روز دلار است.
رسیدن میانگین قیمت مسکن شهر تهران به رقم بی‌سابقه‌ متری ۱۳.۳ میلیون تومان در خردادماه ۱۳۹۸ با افت بی‌سابقه معاملات در شش سال اخیر همراه شد. جدیدترین وضعیت بازار ملک که از سوی مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک ارایه شده از افت ۳۹ و ۶۷ درصدی قراردادهای خرید و فروش به ترتیب در کل کشور و شهر تهران در ۲۴ روز ابتدای تیرماه حکایت دارد. این مقدار افت معاملات تهران در ماه‌های غیر از فروردین، دست کم از سال ۱۳۹۲ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

طبق آمار اتحادیه املاک، در ۲۴ روز ابتدای تیرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۳ هزار و ۷۵۸ قرارداد خرید و فروش مسکن در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین در این مدت ۵۵ هزار و ۷۶۱ اجاره‌نامه منعقد شده که نسبت به ۲۴ روز ابتدای تیرماه سال گذشته ۴ درصد کمتر شده است.

در شهر تهران اما روند نزولی خرید و فروش مسکن تشدید شده است. از یکم تا بیست و چهارم تیرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۶۳۶ قرارداد خرید و فروش ملک در تهران منعقد شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۷ درصد افت نشان می‌دهد. در این مدت هم‌چنین ۱۴ هزار و ۴۴۹ اجاره‌نامه به امضا رسیده که از افت ۱۳ درصدی نسبت به ۲۴ روز ابتدای تیرماه سال گذشته حکایت دارد.

در همین رابطه مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: بر اساس گزارش مشاوران املاک در هفته‌های اخیر شاهد کاهش ۸ تا ۱۸ درصدی قیمت‌های پیشنهادی مالکان در پنج منطقه از تهران بوده‌ایم.
افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن
کاهش جو روانی بازار مسکن
کاهش قیمت دلار از این نظر که جو روانی بازار مسکن را کاهش می‌دهد، بر کاهش قیمت مسکن نیز اثرگذار است. اما اگر از منظر اقتصادی به موضوع تاثیر قیمت دلار بر کاهش قیمت مسکن، بپردازیم، ارتباطی بین قیمت دلار و زمین که سهمی ۶۰ درصدی در قیمت مسکن دارد، وجود ندارد. آنچه طی مدت اخیر قیمت‌ها را به شدت بالا برده موج روانی منفی در بازار مسکن است که عمدتا تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در سایر بازارها و هجوم دلالان به این سوء بوده است. بازار مسکن نسبت به دلار، سکه ،طلا و همچنین خودرو، سهم مهمی در هزینه‌های خانواده ها دارد. به عبارتی مسکن جزو ضروریات زندگی خانواده ها است و اهمیت این مسئله ایجاب می‌کند، صاحب خانه‌ها کماکان در برابر ریزش قیمت‌ها مقاومت کنند.
با این حال پیش بینی می‌شود با توجه به قیمت‌های غیرمنطقی مسکن، شاهد ریزش قیمت در این بازار باشیم و البته بازار مسکن نیز به دلیل افت معاملات چنین آمادگی‌ای را در خود ایجاد کرده است. اما باید دقت داشت که ریزش قیمت‌ها اگر به رونق بازار مسکن منتهی شود، دوباره بازار را با رشد قیمت روبرو خواهد کرد و این اصلا برای بازار مسکن، مناسب نیست. مگر آنکه دولت همزمان با افت قیمت‌ها سیاست‌های ضد سوداگری در بازار مسکن مثل اخذ مالیات بر عایدی مسکن و خانه‌های خالی را عملیاتی سازد. با این حال پیش‌بینی این است که در بازار مسکن تلاطمی دوباره ایجاد نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.