صفحه اصلی / سرخط خبرها / تاسیس موزه ملی زیتون ایران در “رودبار”
تاسیس موزه ملی زیتون ایران در “رودبار”

تاسیس موزه ملی زیتون ایران در “رودبار”

کسب و کار نیوز :مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خبر داد: موزه ملی زیتون ایران در رودبار تاسیس می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه در استان گیلان قدمت درخت زیتون آنچنان که از کاوش های باستان شناسی شهرستان رودبار به دست آمده است به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد، گفت: موزه ملی زیتون ایران در ساختمان میراث فرهنگی در داخل شهر رودبار با مساحت ۳۵۰ متر مربع درحال بهره‌برداری است.
وی افزود: در حال حاضر کلیه دوربین‌ها، ویترین‌ها و مرمت ساختمان تاریخی میراث فرهنگی آماده شده و فقط برای ایجاد و افتتاح این موزه نیازمند اشیاء و ابزار قدیمی مربوط به زیتون هستیم.
امیر انتخابی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با سازمان جهادکشاورزی استان نیز تهیه شده است که با همکاری فرمانداری شهرستان رودبار مرکز تحقیقات زیتون ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاه‌ها دولتی بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح اولین موزه ملی زیتون ایران در شهرستان رودبار باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن معرفی ظرفیت های موزه ملی زیتون ایران که مورد تائید اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور است، افزود: گیاه‌شناسی و زیست‌شناسی زیتون، اسطوره‌شناسی زیتون، تاریخچه زیتون در ایران و جهان، یافته‌های باستان شناسی زیتون، شیوه سنتی تولید صابون زیتون، موارد کاربردی روغن زیتون سنتی و همچنین استفاده از روغن زیتون به‌عنوان سوخت و معرفی شیوه کاشت زیتون تا برداشت آن، آشنایی با اشیاء قدیمی مربوط به زیتون از مواردی است که در این موزه به نمایش درخواهد آمد.
وی ضمن دعوت از مردم به مشارکت در امر تجهیز موزه ادامه داد: از تمامی علاقمندان و فرهنگ دوستان استانی و کشوری، سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی درخواست می‌کند تا اشیاء و ابزار و دیگر اسنادی که در اختیار دارند را به منظور تجهیز موزه ملی زیتون ایران، به موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت واقع در رشت، خیابان بیستون و یا به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رودبار واقع در شهرستان رودبار و یا از طریق معاونت میراث فرهنگی این اداره کل واقع در رشت- میدان گیل- ساختمان شماره دو میراث فرهنگی استان تحویل دهند.
امیر انتخابی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تجهیز ساختمان، خرید دوربین‌ها و… انجام شده امیدوار هستیم در دهه مبارک فجر امسال بتوانیم این موزه را راه‌اندازی کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.