صفحه اصلی / اسلایدر / توسعه تولیدات لوازم آرایشی با برندسازی
توسعه  تولیدات   لوازم آرایشی   با   برندسازی

وجود 15 مرز در اطراف ایران چرخه مالی کلانی را برای قاچاق لوازم آرایشی رقم زده است

توسعه تولیدات لوازم آرایشی با برندسازی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حجم زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار کشور، از طریق قاچاق وارد و مصرف می‌شود. این در حالی است که هیچ گونه تضمین و اعتمادی به سلامت این گونه محصولات نیست و مصرف آنها می‌تواند در دراز مدت، منجر به بروز انواع بیماری‌های پوستی و سرطان‌ها شود. با تمام این تفاسیر بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات کلیه لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات با قرار گیری در گروه اولویت ۴ ارزی متوقف شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پیش از این نیز تعرفه واردات لوازم آرایشی ۳۶ درصد و لوازم بهداشتی ۲۶ درصد تعیین شده بود. اعمال این بخشنامه به تعطیلی ۲۰۰ بنگاه تجاری و بیکاری بیش از ۷۰۰۰۰ هزار نفر افراد شاغل در این حوزه به طور مستقیم و غیر مستقیم می شود. در همین رابطه عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران از توقف واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در سه ماه گذشته خبر داد و گفت که طی این مدت بازار از کالاهای بی‌کیفیت اشباع شده است. موسی احمدزاده با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اواخر اردیبهشت‌ماه، طی بخشنامه‌ای، واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را ممنوع کرد، گفت: با توجه به وجود ۱۵ مرز در اطراف کشور، اگر واردات به صورت قانونی انجام نشود، برخی از افراد سوء استفاده‌گر بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، کالای بی‌کیفیت به کشور وارد می‌کنند. به گفته وی،‌ با وجود ممنوعیت واردات در سه ماه گذشته، بازار لوازم آرایشی از کالای بی‌کیفیت اشباع شده است. عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران با اشاره به اینکه ایران دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است، تصریح کرد: صنعت لوازم آرایش و بهداشتی با بهداشت جامعه سر و کار دارد، اما در حال حاضر کالای اصل از کالای تقلبی قابل تشخیص نیست. احمدزاده همچنین با بیان اینکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی، واردات این محصول را ممنوع کردند، گفت: این در حالی است که قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار می‌گوید که وزارتخانه باید قبل از صدور هر بخشنامه با فعالان بخش خصوصی مشورت کند. وی با اشاره به لزوم برندسازی و الگوبرداری در راستای توسعه تولیدات لوازم آرایشی و بهداشتی، تصریح کرد: باید توجه کنیم که کشور ما نسبت به سایر کشورهای پیشرفته در صنعت آرایشی و بهداشتی مزیت رقابتی و برنامه‌ریزی استراتژیک ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در ادامه از اشتغال حدود ۷۰ هزار نفر در این حوزه خبر داد و گفت که سال گذشته فعالان این حوزه حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کردند. وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد اولیه، نقدینگی و معوقات بانکی، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ کارخانه در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی تاسیس شده و با توجه به مشکلات فراوانی که این واحدها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توانیم از بازرگانان هم انتظار فعالیت تولیدی داشته باشیم. احمدزاده در پایان با بیان اینکه واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیازی به ارز دولتی ندارند و می‌توانند با اعتبار خود نیاز کشور را تامین کنند، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند کسانی که در بخش واردات لوازم آرایشی فعال هستند غارتگرند، اما این افراد به بهداشت مردم کمک می‌کنند.

صدمه به درآمدهای دولت با ممنوعیت واردات

علیرضا میرداوودی، کارشناس بازار

وزارت صمت، با ابلاغ بخشنامه‌ای از واردات رسمی محصولات آرایشی و بهداشتی جلوگیری کرده و این امر باعث می‌شود محصولات قاچاق و تقلبی بیش از پیش وارد بازار کشور شود. درست است که مصرف و وجود لوازن آرایشی- بهداشتی در لیست اولویت های مردم و نیاز روزانه نیست اما این واقعیت وجود دارد که این لوازم در کشور ما مصرف بسیار بالایی را به خود اختصاص داده اند و نمی توان منکر آن شد.این بخشنامه با اجرایی شدن و تحقق آم که امروز شاهد توقف کامل واردات رسمی این لوازم هستیم فعالیت قاچاقچیان را افزایش داده و واردات غیررسمی به کشور رشد بسیار زیادی داشته است.

قاچاق این لوازم از راه های بسیاری انجام می شود و واردات چمدانی تا واردات از طریق مرزها در این روش ها به چشم می خورد. در حال حاضر بیشترین حجم محصولات آرایشی موجود در بازار کشور، از طریق قاچاق تأمین می‌شود و این زنگ خطری برای اقتصاد کشور و سلامت جامعه است. زیرا واردات قاچاق این محصولات هیچ درآمدی برای دولت ندارد و در عین حال، سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کند. بنابراین دولت با اتحاذ این تصمیم نه تنها به درآمدهای خود خسارت وارد کرده بلکه جیب قاچاقچیان و دلالان را نیز بیشتر از قبل پر کرده است چراکه تا قبل از اتخاذ این تصمیم بیش از نیمی از نیاز بازار لوازم آرایشی- بهداشتی از طریق قاچاق تامین می شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.