صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / بزرگ‌ترین تحول در تاریخ بازار نفت در ۶ ماه آینده
بزرگ‌ترین تحول در تاریخ بازار نفت در ۶ ماه آینده

بزرگ‌ترین تحول در تاریخ بازار نفت در ۶ ماه آینده

کسب و کار نیوز: سازمان بین‌المللی دریانوردی از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی استانداردهای جدید کاهش آلودگی کشتی‌ها را اجرایی می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, ده‌ها هزار کشتی در حال تردد در اقیانوس‌های جهان، روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت کوره غلیظ و پرگوگرد را مصرف می‌کنند. با این همه، از آغاز سال آینده میلادی، صنعت کشتیرانی باید به مقررات جدیدی عمل کند که آلودگی گوگرد را به شکلی چشمگیر کاهش می‌دهد.
استیو سویر، تحلیلگر ارشد مؤسسه مشاوره‌ای فکتس گلوبال انرژی، گفت: این بزرگ‌ترین تحول در تاریخ بازار نفت است؛ این مسئله تولیدکنندگان نفت، معامله‌گران، دارندگان کشتی‌ها، پالایشگران، سرمایه‌گذاران بازار سهام، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های تدارکات و بانک‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد… و به همین دلیل تحولی بزرگ به شمار می‌آید.
با توجه به اینکه کمتر از ۶ ماه دیگر تا اجرایی شدن استانداردهای نو باقی مانده است، پیامدهای گسترده این تحول را بررسی می‌کنیم.
سازمان بین‌المللی دریانوردی، تردد کشتی‌هایی را که از سوختی با گوگرد بیش از ۰.۵ درصد استفاده می‌کنند، ممنوع می‌کند. این در حالی است که سطح کنونی مجاز گوگرد، ۳.۵ درصد است، این مقررات در سال ۲۰۱۶ میلادی ازسوی این سازمان تأیید شد.
بیش از ۱۷۰ کشور، از جمله آمریکا، با تغییر سوخت یادشده اعلام همراهی کرده‌اند.
کشتی‌هایی که از مقررات جدید سوخت پیروی نکنند، با خطر توقیف روبه‌رو می‌شوند و انتظار می‌رود در بنادر کشورهای متعهد به مقررات جدید، کشتی‌ها بازرسی شوند.
چرا این مسئله مهم است؟
آنتونی گورنه، مدیر مؤسسه آردمور شیپینگ، گفت: این یک تحول بزرگ است، اگر شما صنعت کشتیرانی را با بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده سوخت مقایسه کنید، این صنعت در جایگاه چهارم یا پنجم قرار می‌گیرد.
وی افزود: ما سراغ سوختی از اساس متفاوت می‌رویم، این تحول بیش از آنکه بر صنعت کشتیرانی تأثیر داشته باشد، بر صنعت پالایش نفت تأثیر خواهد داشت.
انتظار می‌رود مقررات جدید،سبب عرضه مازاد نفت کوره با گوگرد بالا شود و تقاضا برای فرآورده‌های نفتی همخوان با مقررات جدید را بالا ببرد.
این مسئله به‌ویژه برای تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه، همچون عربستان مهم است، زیرا آنها به‌شدت به تولید نفت خام با گوگرد بالا متکی هستند.
فشار زیادی به صنعت کشتیرانی وجود دارد تا آلودگی‌های گوگرد را کاهش دهد، زیرا این آلودگی‌ها از ترکیبات عمده در باران‌های اسیدی هستند که به گیاهان و حیات‌وحش آسیب می‌زنند و سبب اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شوند.
مالکان کشتی‌ها با استفاده از سوخت کم گوگرد، کاهش سرعت حرکت، نصب سازوکارهای تصفیه گاز اگزوز (اسکرابر)، یا استفاده از سوخت‌های دیگر و گران‌تر، همچون گاز طبیعی مایع شده(ال‌ان‌جی)، می‌توانند آلودگی گوگرد خود را به میزانی چشمگیر کاهش دهند.
بعضی از کشتی‌ها تصمیم خواهند گرفت از اسکرابر استفاده کنند، اسکرابر، برای حذف اکسید گوگرد از موتور کشتی و گازهای اگزوز، طراحی شده‌اند.
یک کشتی مجهز به اسکرابر، می‌تواند به استفاده از نفت خام سنگین ادامه دهد، زیرا آلودگی اکسید گوگرد آن به میزان مورد تأیید در مقررات جدید کاهش می‌یابد.
طبق برآورد تحلیلگران، صنعت کانتینر به احتمال زیاد از جمله صنایعی است که بیشترین آسیب را از مقررات جدید متحمل می‌شود، زیرا هزینه‌های آنها حدود ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.