صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فصل جدید تامین مالی کسب و کارهای نوین
فصل جدید تامین مالی کسب و کارهای نوین

روش های جدید کمک مالی به دانش بنیان ها تشریح شد

فصل جدید تامین مالی کسب و کارهای نوین

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امسال ۴ مدل جدید برای کمک مالی به دانش بنیانها در نظر گرفته ایم گفت: ساده ترین راه برای آغاز پروسه دریافت کمک مالی استارت‌آپ ها مراجعه به صندوقهای پژوهش و فناوری است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، علی ناظمی معاون سرمایه سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بیان کرد: در دنیا اثبات شده است که بخش نوآوری بیشترین تاثیر را بر رشد اقتصاد دارد و استارآپها و دانش بنیانها در خط مقدم ایجاد رشد اقتصادی هستند، اما متاسفانه معمولا بعضی دانش بنیان ها در ادامه راه دچار شکست بازار می شوند که نهادهای متولی حمایت از دانش بنیان از جمله صندوق نوآوری وظیفه دارد از آنها حمایت کند. وی با بیان اینکه دولتها معمولا به ۴ روش از دانش بینان ها حمایت می کند اما مبحث ما اینجا چگونگی تامین مالی دانش بنیان ها به شکل سرمایه گذاری و مشارکت است، گفت: یعنی بدین معنا که صندوق نوآوری با چه مدلهایی با دانش بنیان ها مشارکت می کند بگونه ای که در سود و زیان با دانش بنیان شریک باشد. ناظمی گفت: تاکنون صندوق نوآوری به شکل سرمایه گذاری مستقیم و بی واسطه دانش بنیانها را تامین مالی میکرده اما الان تصمیم بر آن شده است که در به ۳ شکل این سرمایه گذاری ها را انجام دهد.

وی ادامه داد:اولین قسم آن است که صندوق به شکل مستقیم با دانش بنیان ها شراکت می کند که اعتبار این طرح ۲۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ است که شامل دو طرح کلان می شود که از طریق آن در دانش بنیان ها مستقیم سرمایه گذاری می کنیم. روش دوم ما آن است که از طریق بازار سرمایه به دانش بنیانها پول تزریق کنیم که این کار از طریق سرمایه گذاری و واریز به صندوقهای جسورانه و صندوقهای خصوصی بورسیp.e  انجام می شود که البته فقط تا ۴۰درصد سرمایه این صندوق ها را تامین می کنیم و مبلغ در نظر گرفته شده برای این کار هم رقم ۲٫۸۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ می باشد. وی گفت: همچنین حمایتها در این صندوق ها صرفا محدود به شرکتهای مجوز دار دانش بنیان نیست بلکه شرکتها استارآپ نوآور هم که مجوز دانش بنیان هم ندارند می توانند از طریق پول بدست بیاورند. به گفته وی، روش سوم به عنوان به مدل همسرمایه گذاری نامیده می شود. در این صندوق مستقیما وارد به سرمایه گذاری در هیچ شرکتی نمی شود بلکه بدین صورت است که هر سرمایه گذاری در صندوق های پژوهش و فناوری اگر ۱واحد سرمایه گذاری کند ما به او ۴برابرش را به او اعتبار می دهیم. همیچنین تمام نظارت و مدیریت این طرح ها بر عهده صندوق پژوهش و فناوری است و ما فقط وظیفه کمک مالی را داریم. رقم اختصاص پیدا کرده برای این طرح هم برای سال ۹۸ مبلغ ۵۰۰۰میلیارد ریال می باشد. ۴٫چهارمین مدل ما به شکل مکمل است و به دو طریق صورت می گیرد: الف. روش اول ضمانت سرمایه گذاری است بدین معنا که صندوق ورود مستقیم به پرداخت منابع ندارد بلکه ریسک سرمایه گذاری سایرین در دانش بنیان ها را تحت ضوابط و مشخصات خاص ضمانت می کند و برایشان ضمانت نامه صادر می کند. ب. روش دوم انتشار صکوک نوآوری است. بدین شکل برای شرکتهایی که در مراحل پایانی رشد خود هستند و نیازمند منابع مالی هستند از طریق انتشار اوراق بدهی در بورس و تحت برایشان از بورس سرمایه جذب می کنیم. معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه شرایط صدور ضمانت نامه به شکلی است گفت: تاکنون ضمانت نامه ای صادر نکردیم و فقط مصوبات داخلی اش انجام شده ولی تصمیم ما مبنی بر این است که از طریق بانکها و بیمه برای دانش بنیان ها ضمانت نامه صادر کنیم و مبلغی که بانک برای صدور ضمانت نامه مطالبه می کند را صندوق هزینه اش را متقبل می شود. وی در پایان گفت: صندوق نوآوری سیاست اش کمترین دخالت و عدم بنگاه داری در شرکت ها است. اگر استارت آپ اگر پول بخواهد ساده ترین راه این است که به صندوق های پژوهش و فناوری مراجعه کند و درخواست ارزیابی طرحش را بدهد اگر صندوق پژوهش و فناوری با طرح موافقت کردند، صندوق می توانند به ما مراجعه کنند و ۴ برابر پولی که خودشان می خواهند به آن اختصاص بدهند را از ما دریافت کنند.

مشکلات و بروکراسی اداری در حمایت های مالی سنگ اندازی نکند

سعید سلیمی، کارشناس ارزیابی شرکت های دانش بنیان

یکی از مهم ترین حمایت هایی که برای شرکت های دانش بنیان درنظر گرفته شده استفاده از تسهیلات تامین مالی و آموزشی صندوق نوآوری و شکوفایی است. اقدامات مهمی از طریق این صندوق در سالهای اخیر برای توسعه و شناساندن شرکت ها به بازارهای داخلی و خارجی صورت گرفته است اما کافی نیست. شرکت های دانش بنیان بسیاری در سالهای اخیر ظهور کرده اند که به دلیل ارایه خدمات و محصولات نوین دارای مشتریان ثابت خواهند شد. اگر مراحل تامین مالی و حمایت های تشویقی از این کسب و کارها روی روند طبیعی خود ادامه پیدا کند و مشکلات و بروکراسی اداری در این مورد سنگ اندازی نکند به آینده این شرکت ها می توان امیدوار بود. مراحل بررسی و ارزیابی طرح های ارایه شده به صندوق باید سرعت بیشتری پیدا کند تا وقتی که واقعا در این مورد حکم طلا دارد تلف نشود و راه اندازی و رسیدن به محصول و خدمت مورد نظر روند طبیعی خود را طی کند. خوشبختانه در زمینه تسهیلات اقدامات خوبی در صندوق انجام شده و شرکت ها می توانند برای محصولات دانش بنیان خود یا موارد هم راستای آن، طرح هایی را ارائه کنند و پس از بررسی مبالغی را دریافت کنند. به طور کلی

هدف از اینکه شرکت ها به سمت ارزیابی دانش بنیان شدن می آیند این است که بتوانند از حمایت ها و تسهیلاتی است که برای این شرکت ها درنظر گرفته شده که می توان به حمایت های گمرکی، مالیاتی، بیمه ای، تسهیلات سرباز دانش بنیان و کمک به دریافت پروانه بهره برداری و حمایت های صادراتی است استفاده کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.