صفحه اصلی / سرخط خبرها / طرح جامع گردشگری جنگل‌های شمال کشور تدوین می‌شود
طرح جامع گردشگری جنگل‌های شمال کشور تدوین می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری:

طرح جامع گردشگری جنگل‌های شمال کشور تدوین می‌شود

کسب و کار نیوز- معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و برنامه‌های این سازمان برای صیانت هرچه بهتر از این جنگل‌ها گفت: «به‌دستور مونسان، طرح جامع گردشگری جنگل‌های شمال کشور تدوین می‌شود.»

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سازمان میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸ در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که با حضور اصحاب رسانه در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: «جنگل‌های هیرکانی بیست‌و‌چهارمین اثر ایران است که ثبت جهانی شده و امروز ما با ۲۴ اثر جهانی، رتبه نهم دنیا را داریم. ما در دوره‌ای برای ثبت پرونده‌های جهانی عقب افتادیم و به‌دلیل شرایط جنگ و بعد از آن نیز بازسازی بعد از جنگ نتوانستیم در کمیته ثبت جهانی یونسکو شرکت کنیم.»

او افزود: «کشور ما دارای ظرفیت‌های بزرگ و مهمی در حوزه ثبت جهانی آثار است با این حال یونسکو سالیانه تنها یک سهمیه از هر کشور می‌پذیرد و برای همین پرونده‌ها بر اساس اهمیت به یونسکو ارسال می‌شود.»

طالبیان گفت: «در این اجلاس که در باکو برگزار شد، ۳۵ پرونده بررسی شد که جنگل‌های هیرکانی نیز از سوی ایران در این اجلاس مطرح شد و خوشبختانه به ثبت جهانی رسید. در مجموع ۲۹ پرونده در این اجلاس ثبت شد که جنگل‌های هیرکانی از ایران یکی از این پرونده‌ها بود.»

این مقام مسئول ادامه داد: «جنگل‌های هیرکانی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای ما مهم بود که مسئولان جهانی ارزش این جنگل‌ها را بدانند. پهنه ثبت‌شده این جنگل‌ها شامل پنج استان در کشور می شود و از نظر تاریخی و طبیعی نیز این جنگل‌ها دارای اهمیت بسیار است.»

او افزود: «کار میدانی تهیه پرونده جنگل‌های هیرکانی کار بسیار سختی است و خوشحالیم که این جنگل‌ها ثبت جهانی شده تا حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی بی‌نظیر تشدید شود.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: «تمام تلاشمان را کردیم تا موضوع فنی پرونده در سطح عالی باشد، امسال وضعیت پرونده بسیار خوب بود. در این‌باره با جمهوری آذربایجان نیز صحبت کردیم و مقرر شد آن‌ها نیز بتوانند در آینده با الحاق جنگل‌های هیرکانی در خاک این کشور به این پرونده بپیوندند.»

هیرکان نام تاریخی گرگان

طالبیان در ادامه به ویژگی‌های جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و افزود: «گونه‌های مختلفی در این جنگل‌ها هست که بسیار ارزشمند است، جنگلی است که در آن فسیل زنده وجود دارد و یک جنگل تاریخی است و با توجه به این که هیرکانی برگرفته از نام قدیم گرگان است این پیشنهاد را ارائه کرده‌ایم که گرگان به نام تاریخی خود یعنی هیرکان تغییر کند.»

طالبیان در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص راهکارهای جذب گردشگران طبیعی به ایران بعد از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: «در حوزه فرهنگی تعداد گردشگران خارجی کم نشده است، از آنجایی که یکی از ملاک‌های ارزیابی ما فروش بلیت‌های اماکن تاریخی است، شواهد نشان می‌دهد گردشگران حوزه فرهنگی در ایران کاهش نیافته است. عده زیادی در دنیا عاشق این سرزمین هستند و برای سفر به ایران می آیند. در حوزه گردشگری طبیعی برنامه گردشگری  برای این جنگل‌ها به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده بود اما به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی مقرر شد برنامه جامع گردشگری برای تمام جنگل‌های شمال تدوین شود.»

جنگل‌‌های هیرکانی، مخزن ژنتیک در جهان

او افزود: «ما دو اثر ثبت جهانی طبیعی داریم، جنگل‌های هیرکانی و بیابان لوت که هر دوی این آثار دارای ارزش‌های گردشگری نیز هستند و در خصوص بیابان لوت برنامه‌ای برای حضور گردشگران تدوین شده و با توجه به این که جنگل‌های هیرکانی نیز مخزن ژنتیک جهان هستند، برنامه‌ای جامع  و کامل در خصوص نحوه چگونگی ورود گردشگران به این جنگل‌ها در حال تدوین است. خوشبختانه طرح تنفس و احیای جنگل نیز در دستور کار است و قطع درخت از جنگل‌های جهانی هیرکانی بنا به دستور رئیس سازمان جنگل‌ها ممنوع است و این طرح ها باعث شده موضوع صیانت از جنگل‌های هیرکانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقال آب از دریای خزر به سمنان از طریق جنگل‌های هیرکانی گفت: «درباره چگونگی انتقال آب دریای خزر به سمنان سازمان محیط‌زیست باید نظر دهد، اما با توجه به ثبت جهانی این جنگل‌ها، سازمان میراث‌فرهنگی حتما این موضوع را بررسی می‌کند و اگر این موضوع قطعی باشد باید آن را به طور کامل بررسی کنیم و گزارشی در این خصوص به یونسکو ارائه دهیم.»

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های روسیه درخصوص همکاری‌های ایران و روسیه نیز گفت: «سال گذشته با روسیه مکاتباتی درباره همکاری های مشترک داشته ایم. روسیه از ما درخواست برگزاری نمایشگاه‌های مشترک دارد؛ همچنین آن‌ها در خصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه صنایع دستی درخواست هایی دارند. موضوع فرهنگ، ارتباطی با سیاست ندارد و از کشورهای مختلف درخواست هایی برای همکاری های فرهنگی داریم. همچنین مهندسان بدون مرز چندی پیش با حضور در ایران در خصوص مرمت‌های تخت جمشید پژوهش هایی انجام دادند. همیشه ایران مرکز منطقه بوده و همواره کارگاه های آموزشی در پایگاه‌ها و سایت‌های تاریخی ما برگزار می‌شود.»

معرفی آثار تاریخی ایران به دانش آموزان

طالبیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای معرفی آثار تاریخی خصوصا آثار ثبت جهانی در کتب درسی گفت: «در قانون حمایت از مالکان و بهره‌برداران از بناهای تاریخی که به تصویب مجلس رسیده است، یک بند آن این است که آموزش و پرورش برای آشنایی دانش آموزان با آثار تاریخی همکاری کند، وزارت علوم نیز در این خصوص برنامه هایی برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با آثار فرهنگی تاریخی ایران دارد. درباره جنگل‌های هیرکانی نیز سازمان میراث فرهنگی به عنوان ناظر در موضوعات آموزشی همکاری داریم. بسیار مهم است که در جامعه این ثروت های عظیم را معرفی کنیم تا مردم بدانند چه ظرفیت های بزرگی در کشور داریم.»

خبرنگار دیگری به اظهار نظر رئیس قوه قضائیه در خصوص برخورد با تخریبگران محیط زیست و میراث فرهنگی پرداخت و از معاون میراث‌فرهنگی درباره برنامه‌های این معاونت برای صیانت هرچه بهتر از باغ جهانی عباس‌آباد سوال کرد و طالبیان در پاسخ گفت: «من نیز این خبر را شنیدم و بسیار خوشحال شدم. زمانی که آقای رئیسی تولیت آستان قدس بود نسبت به تخریب بافت تاریخی اطراف حرم مطهر امام رضا نیز انتقاداتی داشت. گفته ایشان فتح بابی است برای صیانت هرچه بهتر و بیشتر از بافت‌های تاریخی و آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی که این‌ها در واقع ثروت مردم ایران هستند. درباره باغ عباس آباد نیز باید بگوییم که استقرار نیروهای نظامی از ابتدا وجود داشت و در پرونده‌ای که برای ثبت جهانی تهیه شده، این موضوع قید شده است. با وجود این، در حال تلاش و رایزنی هستیم تا بتوانیم این مشکلات را به حداقل برسانیم و برنامه‌هایی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی در این خصوص در حال انجام است.»

تشکیل کارگروه برای صیانت از جنگل‌های هیرکانی

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص امکان تشکیل کارگروهی در دولت برای صیانت هرچه بهتر از جنگل‌های هیرکانی گفت: «در سطح معاونان برخی از دستگاه‌ها و استانداران، کارگروهی در این خصوص تشکیل شده است و اقداماتی در این خصوص داریم. در این میان به‌طور حتم فرهنگ‌سازی نقش بسیار مهمتری دارد و فعالیت رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی، روشنگری و فرهنگ‌سازی آن ها در این خصوص می تواند تاثیرات بسیار مناسبی داشته باشد.»

علیرضا بای مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ضمن قدردانی از حضور اصحاب رسانه در این نشست و تلاش‌های آن‌ها برای انعکاس مطلوب خبر ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: «از همه خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه تشکر می کنم و باید به اطلاع برسانم که هفته آینده نیز در این خصوص نشستی را برگزار خواهیم کرد و جشن ملی نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد.»

بای سپس به تشریح اهمیت و ویژگی‌های جنگل‌های هیرکانی پرداخت و گفت: «این جنگل ها دارای قدمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله است و نام آن از نام تاریخی گرگان گرفته شده است.»

او افزود: « برای ثبت این اثر تلاش های بسیار زیادی شد و حدود  ۱۳ سال ثبت این اثر زمان برد و در این مدت تلاش‌ها و فعالیت‌های بسیار زیادی صورت گرفته و خوشحالیم که این اثر مهم طبیعی و تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.