صفحه اصلی / اسلایدر / تخلیه هیجان دلاری بورس
تخلیه هیجان دلاری بورس

کسب و کار افت شدید بورس را بررسی می‌کند

تخلیه هیجان دلاری بورس

کاهش نرخ دلار و ورود آن به کانال 11 هزار تومان باعث سقوط 700 واحدی شاخص بورس شد. اما کارشناسان عقیده دارند این ریزش هیجانی است و پس از مدتی شاخص دوباره صعود می‌کند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش نرخ دلار شاخص بورس نیز طی ماه‌های گذشته مسیر افزایشی طی کرده بود. به همین دلیل کارشناسان این حوزه اعتقاد داشتند، رشد شاخص تحت تاثیر افزایش نرخ دلار است و شاید نشود روی آن حساب چندانی باز کرد. با این حال کارشناسان عقیده دارند، رشد شاخص جدا از رفتارهای هیجانی بورس، تحت تاثیر سودسازی شرکت‌ها و سودآوری سهام برخی از سهام داران بوده است که فارغ از رفتارهای هیجانی باید آن را تعبیر کرد.
اما کماکان نگرانی و مسئله اصلی این است که آیا شاخص بورس با روند کاهشی دلارریال صعود خواهد کرد؟
به اعتقاد برخی از کارشناسان در روزهای آینده با فروکش کردن تب برگزاری مجامع شرکت‌ها و استراحت نسبی بازار، دوباره استارت رشد بازار سرمایه زده خواهد شد اما همان‌گونه که پس از ریزش مهرماه پارسال تجربه شد، بازار به‌تدریج به سمت سهام دارای بنیاد قوی و قابلیت سودسازی شیفت می‌کند و لزوماً در موج بعدی صعود شاخص، همه شرکت‌های بورسی با رشد قیمت مواجه نمی‌شوند.
از سویی هم‌زمان اتفاقاتی مانند افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدیدی ارزیابی دارایی‌ها که می‌تواند به اصلاح ساختار و سودآوری آنها کمک کند، قادر است موج‌های مثبتی در بازار ایجاد کند و شرکت‌های مشمول این افزایش سرمایه را در کانون توجه قرار دهد.
بر اساس گزارش‌های موجود قیمت اکثر سهم‌ها در بورس و فرابورس ایران با افت شدید روبرو شد؛ به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه با سقوط بیش از ۷۰۰ واحدی مواجه شد.
با کاهش نرخ ارزهای خارجی و پاییین رفتن قیمت دلار از کانال ۱۲ هزار تومانی امروز شاخص بورس نیز با افت فزاینده‌ای روبه رو شد و ۷۰۳۵ واحد کاهش یافت.

این افت قیمت‌ها در بورس تهران در حالی رخ می‌دهد که در روزهای گذشته قیمت سهم‌ها به شدت افزایشی بود و شاخص‌های بازار توانسته بود رکوردهای پی در پی را به ثبت برساند. اما همانگونه که گفته شد امروز با افت کم سابقه نماگر اصلی بازار در این روزها، شاخص کل تا تراز ۲۴۶ هزار و ۲۶۷ واحدی پایین رفت. شاخص کل هم وزن نیز با ۱۸۶۶ واحد افت در تراز ۶۰ هزار ۸۵ واحدی نشست.

شاخص آزاد شناور نیز با ۷۷۸۶ واحد کاهش تا رقم ۲۷۴ هزار و ۶۵۰ واحدی پایین رفت و شاخص بازار اول و دوم نیز هر کدام ۵۱۹۴ و ۱۳۹۴۴ واحد افت کردند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندعباس و گروه مپنا به ترتیب ۶۴۴، ۳۹۱، ۲۷۰ و ۲۶۹ واحد تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند اما پتروشیمی نوری که به تازگی در بورس عرضه شده به تنهایی توانست ۱۳۶ واحد تاثیر افزایشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشته باشد و ۵ درصد رشد در قیمت آخرین معامله را تجربه کند. با فاصله بسیار زیادی گروه صنعتی ملی توانست تنها ۱۴ واحد از افت شاخص‌ها جلوگیری کند.

امروز در گروه محصولات شیمیایی ارزش معاملات به رقم ۴۲۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی دست به دست شدن ۲۹۴ میلیون سهم و اوراق مالی بود.

در گروه محصولات زراعی نیز ارزش معاملات حدود ۶۹ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۷۱ میلیون سهم و اوراق مالی بود. این گروه در جایگاه دوم از نظر ارزش معاملات قرار گرفت.

بانک‌ها، خودرویی‌ها و فلزات اساسی پس از دو گروه یاد شده بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه

ضعف رقبای بورس
دلار ۶ هزار تومانی هنوز در بازار سرمایه درک نشده است. قمیت‌های امروز بازارسرمایه هنوز به نرخ‌هایی که با دلار ۶هزار تومانی محاسبه می‌شود، نرسیده است. به بیانی دیگر ارزش بازار هنوز پایین‌تر از قمیت‌های فعلی است. ارزش فعلی بازارسرمایه فاصله‌ای ۶ تا ۷ هزار تومانی با ارزش واقعی بازاردارد. اما چرا بازار همزمان با کاهش نرخ دلار افت می‌کند؟ به اعتقاد بنده مهم‌ترین عامل اصلی افت بازار رفتار توده‌ای و گله‌ای برخی از سهام‌داران بازار سرمایه است. برخی افراد مستقیما و یا از طریق کارگزری‌ها وارد بازار شده، بدون آنکه تحلیل درستی از بازار داشته باشند و متاسفانه متولیان بازار بورس نیز در این مسئله دخیل‌اند. ازاینرو همزمان که نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند، فروشنده می شوند. از سویی برخی از رقبای بازار سرمایه با ابزارهایی سعی در ایجاد جو منفی در بازار سرمایه دارند مثل عرضه اولیه و ابزارهایی که به هیجانات بورس دامن می‌زند. در صورتی که لازم است مسئولان در بازار سرمایه این موانع و مشکلات را حل کنند تا حجم بازار بزرگتر از آن چیزی باشد که در حال حاضر شاهدیم.
در حال حاضر فرصت دوباره‌ای برای بورس آغاز شده و بازار در حال تخلیه هیجانی است. رقبای بورس مثل بازار سکه، طلا و… وارد فاز رکودی و ضعیف شده‌اند. این فرصتی برای رشد بورس است. بازار سرمایه چشم انداز خوبی برای رشد دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.