صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / کشور با چالش اتلاف منابع و نبود سازوکار اصلاحی مواجه است
کشور با چالش اتلاف منابع و نبود سازوکار اصلاحی مواجه است

غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد مطرح کرد

کشور با چالش اتلاف منابع و نبود سازوکار اصلاحی مواجه است

رئیس اتاق ایران محدودیت منابع و اتلاف ظرفیت‌ها را یکی از مشکلات جدی کشور در شرایط جنگ اقتصادی می‌داند و می‌گوید: مشکل اینجاست که از سویی روند توزیع همین منابع محدود به‌درستی انجام نمی‌شود و از سوی دیگر هیچ سازوکار مشخصی برای اصلاح این چرخه معیوب وجود ندارد که خروجی آن به بهره‌وری منجر شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق ایران محدودیت منابع و اتلاف ظرفیت‌ها را یکی از مشکلات جدی کشور در شرایط جنگ اقتصادی می‌داند و می‌گوید: مشکل اینجاست که از سویی روند توزیع همین منابع محدود به‌درستی انجام نمی‌شود و از سوی دیگر هیچ سازوکار مشخصی برای اصلاح این چرخه معیوب وجود ندارد که خروجی آن به بهره‌وری منجر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به هدررفت منابع و بحران در این حوزه هشدار داد و گفت: کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و با محدودیت منابع مواجه هستیم اما تخصیص همین منابع محدود نیز به‌درستی انجام نمی‌شود و متأسفانه سازوکار مشخصی هم برای اصلاح این چرخه وجود ندارد.

غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد افزود: در این زمینه جلساتی با مقامات مسئول داشته‌ایم و مقرر شده است اتاق ایران بسته‌ای را در این باب تدوین کند، ازاین‌رو از اعضای هیات نمایندگان اتاق‌ها نیز درخواست داریم تا نظرات خود را در این خصوص منعکس کنند.

او در ادامه به تخلفات اقتصادی در بخش‌های مختلف اشاره و عنوان کرد: جو منفی‌ای ایجاد شده که به‌واسطه آن، تمامی تخلفات مالیاتی و فعالیت‌های غیر شفاف را به کارت‌های بازرگانی در اصطلاح «یک‌بارمصرف» و یا «اجاره‌ای» نسبت می‌دهند و طبیعتاً فقدان اطلاع از سازوکارهای اجرایی و نظارتی باعث می‌شود تا عده‌ای اتاق را از این باب ملامت کنند.

شافعی ادامه داد: از این منظر باید شفاف‌سازی لازم انجام بگیرد؛ چراکه تلاش‌های اتاق در برخورد با تخلفات صورت گرفته در خصوص این کارت‌ها را نباید نادیده گرفت و این جنس پیگیری‌ها باید در رسانه‌ها به‌درستی منعکس شود.

او تصریح کرد: اتاق تلاش دارد در موضوعات کلان اقتصادی، اعلام موضع لازم را انجام دهد. برای نمونه مخالفتمان را با بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق مراجع مختلف اعلام کردیم. مجموعه‌ای از نامه‌نگاری‌های انجام گرفته در اعلام موضع اتاق برای مباحث کلان اقتصادی، گردآوری و منتشر شده است که سندی متقن در این رابطه به شمار می‌آید.

جلسات شورای گفتگو را به سطح شهرستان‌ها ببرید

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق مشهد در ادامه به پیشنهاد مطرح شده در هیات رئیسه این اتاق اشاره کرد افزود: توزیع فعالیت‌های اتاق در شهرستان‌های استان یک دغدغه مهم است و در همین رابطه تصمیم داریم تا شهرستان‌های مرزی و شهرهایی که شمار کارت‌های بازرگانی در آنها بالاست را میان اعضای هیات نمایندگان اتاق تقسیم کرده و برای هر شهرستان نیز حداقل ۳ نفر به‌عنوان معین مشخص شوند.

او با تأکید بر اینکه هدف حل‌وفصل و پیگیری امور به‌صورت منطقه‌ای است، ادامه داد: اعضای هیات نمایندگان به استناد این برنامه باید جلسات شورای گفتگو را به سطح شهرستان‌ها برده و با حضور مسئولان و متولیان امر در هر منطقه، مشکلات فعالان اقتصادی را بررسی کنند.

شافعی در بخشی از این جلسه با اشاره‌ای به چالش دولت در بحث کسری بودجه گفت: دولت در این رابطه با دو راهکار مواجه است. اول کسب منابع بیشتر که این مهم را مستمراً دنبال می‌کند و دیگری کاهش هزینه‌ها که گزینه‌ای مغفول در عملکرد و راهبرد دولت است.

او ادامه داد: نگرانی اتاق ایران از چالش افزایش هزینه‌های مالیاتی و رشد فشار بر فعالان اقتصادی و بخش تولید اعلام کرده‌ایم اما دور از انتظار نیست که محدودیت درآمدهای دولت، افرادی را تحت‌فشار قرار دهد که شفاف عمل می‌کنند.

رئیس اتاق ایران شافعی تأکید کرد: با افرادی که از کارت‌های بازرگانی سوءاستفاده می‌کنند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت. این مهم در گذشته مجدانه پیگیری شده و در آتیه نیز با این افراد برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.