صفحه اصلی / اسلایدر / گندم مرغوب نداریم، نان بی کیفیت است
گندم مرغوب نداریم، نان بی کیفیت است

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم:

گندم مرغوب نداریم، نان بی کیفیت است

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: هرچند باتوجه به گرمای هوا، افت کیفیت آرد در تابستان امری طبیعی است اما راهکار‌هایی برای بالابردن کیفیت نان وجود دارد. دولت با مخلوط کردن گندم‌های کیفی استان‌های خوزستان، گلستان و فارس با گندم‌های کیفیت پایین می‌تواند از افت کیفیت آرد نان، جلوگیری کند و در غیر اینصورت بدیهی است که کیفیت نان در فصل تابستان به سبب ضعیف بودن آرد کاهش یابد. درست است که ما در تولید گندم خودکفاهستیم، اما باید همگام با کشور‌های دیگر در جهت کیفیت گندم حرکت کنیم، بنابراین باید گندمی با کیفیت وارد کشور کنیم. بنابراین روند واردات گندم، باید باید تندتر شود تا نان با کیفیت تری در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد جواد کرمی افزود: در حال حاضر ما به کشور عراق و افغانستان آرد صادر می‌کنیم که اگر این آرد با کیفیت مناسب صادر شود بطور قطع، از کشور ترکیه پیشی می‌گیریم چرا که کشور عراق، تمایل دارد که از ما آرد خریداری کند، اما به علت کیفیت آردمان، گرایش بیشتر به کشور ترکیه است. فرانسه، یکی از قطب‌های گندم در تمام دنیاست اما گندم را از کشور‌های دیگر وارد می‌کند تا هم بتواند صنایع داخلی را تامین کند و هم آرد را با کیفیت صادر کند و از این رو بتواند مشتری مداری خود را بدرستی انجام دهد که البته ما هم از این قاعده مستثی نیستیم. برای اینکه یک نان با کیفیت پخته شود باید گندم های ضعیف و قوی با هم ترکیب شوند. شرکت های غله و خدمات بازرگانی مناطق در این زمینه باید برنامه ریزی کنند تا هرچه زودتر مشکل کیفیت پایین آرد و نان در فصل گرما رفع شود.

دولت گندم را یک هزار و ۷۵۰ تومان از کشاورز خریداری می کند و به قیمت ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌های یارانه پز و ۹۰۰ تومان آزاد پز و یک هزار و ۸۵۰ تومان به به واحدصنفی و صنعت مانند کارخانه های ماکارونی، بیسکوییت و … قرار می‌دهد، از این رو چند نرخی بودن قیمت گندم و آرد منطقی نیست و سبب ایجاد رانت های زیادی می شود که از این رو به نظر می‌رسد با یکسان سازی نرخ گندم و آرد و به سبب قرار گرفتن رقابت سالم میان نانوایان شاهد افزایش کیفیت، قیمت منطقی نان و حذف رانت و سودجویی افراد باشیم. هم چنین اگر می خواهیم صنعت سالمی داشته باشیم باید دولت گندم را به قیمت تمام شده و به یک نرخ در اختیار همه قرار دهد تا کیفیت گندم، آرد و نان افزایش یابد و رقابت سالمی میان کشاورز، کارخانه ها و واحدهای پخت نان ایجاد شود و شاهد تحول خوبی در بخش آرد و نان باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.