صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / کمیته نیرو‌های مسلح سنا: ترامپ باید ترکیه را تحریم کند
کمیته نیرو‌های مسلح سنا: ترامپ باید ترکیه را تحریم کند

کمیته نیرو‌های مسلح سنا: ترامپ باید ترکیه را تحریم کند

کسب و کار نیوز- به دنبال ارسال نخستین محموله سامانه‌های پدافند موشکی «اس ۴۰۰» روسیه به ترکیه، کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به «دونالد ترامپ»، اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا را خواستار شد. 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، در ادامه واکنش‌های منفی آمریکایی‌ها به آغاز اجرایی شدن توافق روسیه و ترکیه در زمینه صدور سامانه‌های پدافند موشکی «اس ۴۰۰»، یک کمیته مهم کنگره آمریکا که مسئول نظارت بر مسائل مرتبط با ارتش و نیرو‌های مسلح این کشور است، تحریم ترکیه را خواستار شده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ساعاتی بعد از اعلام رسمی ورود اولین محموله سامانه‌های پدافند موشکی «اس ۴۰۰» روسیه به ترکیه، کمیته نیرو‌های مسلح مجلس سنای آمریکا بیانیه‌ای خطاب به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور صادر و بر ضرورت تحریم ترکیه از سوی آمریکا تاکید کرده است.

در بیانیه این کمیته که بعد از ظهر روز جمعه (دیروز) به وقت واشنگتن صادر شده، آمده است: «ما از رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهیم که همانطور که قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها (موسوم به قانون کاتسا) تصریح دارد، تحریم‌ها (علیه ترکیه) را کاملا اجرا کند. مضاف بر این، اگرچه هم اکنون به طور نامحدود تحویل قطعات مرتبط با اف ۳۵ همچنان معلق است، اما ما از وزارت دفاع (آمریکا) می‌خواهیم که مشارکت ترکیه در برنامه اف ۳۵ را کاملا لغو کند».

از نظر کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با خرید اس ۴۰۰ روسیه، «مشارکت خطرناک» با ولادیمیر پوتین همتای روس خود را انتخاب کرده و امنیت، رفاه اقتصادی و تمامیت ائتلاف ناتو را به خطر انداخته است.

وزارت دفاع ترکیه روز گذشته اعلام کرده بود که اولین محموله از سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ روز جمعه در پایگاه هوایی «مرتد» (با نام پیشین آکینجی) در نزدیکی آنکارا مستقر شده است.

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه بعد از آنکه این کشور نخستین محموله سامانه‌های پدافند موشکی «اس ۴۰۰» روسیه را تحویل گرفت، از تلاش‌های ترکیه برای خرید سامانه مشابه آمریکایی خبر داد. او گفت: «امروز بارگیری بخش‌هایی از سامانه روسی اس ۴۰۰ به وسیله سه هواپیما کامل شد و بارگیری بقیه بخش‌های آن در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت».

وزیر دفاع ترکیه همچنین گفت که آنکارا در حال بررسی خرید سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» آمریکا است و سازمان‌های مربوطه در حال بررسی این مسئله هستند.

بعد از به زمین نشستن سومین هواپیمای حامل بخش‌های سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ در ترکیه، آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این مسئله ابراز نگرانی کردند.

«مارک اسپر» سرپرست وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در واکنش به رسیدن محموله سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به ترکیه گفت که موضع آمریکا درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تغییر نخواهد کرد.

یک مقام عضو ناتو امروز (جمعه) هم به خبرگزاری فرانسه در بروکسل گفت: «ما از عواقب احتمالی تصمیم ترکیه برای در اختیار گرفتن سامانه اس-۴۰۰ نگران هستیم».

از زمانی که ترکیه اعلام کرد قصد دارد سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه خرید کند، روابط ترکیه و آمریکا شاهد تنش‌هایی در این ارتباط بوده است، اما آنکارا ضمن رد مواضع واشنگتن، موضوع خرید این سامانه دفاع موشکی را «مساله امنیت ملی» خود خوانده است.

در واکنش به ورود سامانه اس ۴۰۰ به ترکیه، منبعی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن به زودی در مورد مکانیسم‌های عملیات هوایی در پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه بازنگری خواهد کرد.

پایگاه هوایی اینجیرلیک سال ۱۹۵۵ در آدانای ترکیه احداث شد و یکی از مهمترین پایگاه‌های ناتو در دوره جنگ سرد، جنگ دوم خلیج فارس و عملیات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا بود. طبق برخی گزارش‌ها، آمریکا بین ۵۰ تا ۱۵۰ کلاهک هسته‌ای در این پایگاه نگهداری می‌کند.

آمریکا بار‌ها ترکیه را تهدید کرده که در صورت خرید این سامانه، آنکارا را از پروژه تولید جنگنده‌های مدرن اف ۳۵ کنار خواهد گذاشت. همچنین واشنگتن مدعی است که استقرار اس ۴۰۰ در ترکیه و استفاده همزمان از اف ۳۵ در این کشور می‌تواند اسرار و فناوری این جنگنده‌های مدرن آمریکا را افشا کند.

ترکیه دسامبر سال ۲۰۱۷ از نهایی شدن قرارداد خرید دو فروند سامانه اس۴۰۰ از روسیه به ارزش دو میلیارد دلار خبر داده بود. طبق مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.