به گزارش کسب و کار نیوز، اما تجربیات و بررسیهای کارشناسان نشان میدهد که استفاده از نرمافزار حسابداری به دلایل گوناگونی ممکن است به تعویق بیفتد از جمله:
- عدم آشنایی مدیر و مالک کسب و کار با حسابداری
- هزینههای بالای خرید نرمافزار و راهاندازی آن
- نبود بستر مناسب سخت افزار، سرور، شبکه و …
- هزینه بالای استفاده از مشاور و حسابدار
- اهمیت ندادن به موضوع مدیریت مالی و حسابداری
بدیهی است هرچقدر امور مالی و حسابداری خود را به تاخیر بیاندازید در آینده مشکلات بیشتری گریبان شما را خواهد گرفت. این مسائل و مشکلات از جنبههای مختلفی قابل بررسی هستند. همانگونه که میدانید استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری فقط مدیران کسب و کارها نیستند و ذینفعانی مانند دولت (مالیات و بیمه)، بانکها نیز به اطلاعات مالی کسب و کارها نیاز دارند.
به صورت خلاصه میتوان مشکلات عدم استفاده از یک سامانه جامع حسابداری را در عناوین زیر بیان کرد:
- عدم وجود اطلاعات لازم برای ارائه به دولت (مالیات، بیمه و …)
- جرائمی که ممکن است به علت عدم ارائه دقیق اطلاعات برایتان تحمیل گردد.
- عدم وجود اطلاعات دقیق برای ارائه به بانکها و موسسات و سرمایه گذاران برای جذب سرمایهگذاری و یا دریافت تسهیلات
- عدم وجود اطلاع ا ز روند سود و زیان شرکت در سالهای گذشته و تصمیم گیری برای آینده
نکته: هر میزان که راهاندازی نرمافزار حسابداری خود را به تاخیر بیاندازید، در آینده راهاندازی آن دشوارتر میشود.
راهکار چیست؟
فرض کنید که مدیران و مالکان کسب و کارها از همان ابتدای کار با کمترین هزینه و عدم نیاز به تامین سختافزار و نرمافزار بتوانند به آسانی امور مالی خود را سر و سامان دهند. در اینصورت براحتی میتوانند تمامی تکالیف قانونی خود را ادا کرده و نیازمندیهای مدیریتی و اطلاعاتی خود را برطرف سازند.
خوشبختانه این نوع از فناوری هماکنون براحتی و با کمترین هزینه در دسترس است و با نام سامانههای ابری شناخته میشوند. روند رو به رشد فناوری ابری در جهان نشان دهنده آن است که آینده بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط و حتی سازمانها به این سمت است و این رویکرد دلایل بسیاری دارد:
- صرفه جویی در زمان: زمان راهاندازی کمتر
- اشکال و خرابی کمتر: بروز رسانی سادهتر و سریعتر بدون اینکه نگران چیزی باشید و یا درگیر مسائل فنی شوید.
- دسترسی از همه جا: خدمات ابری منحصر به زمان و مکان خاصی نیستند و در هرجایی که اینترنت باشد در دسترس شماست.
- کاهش هزینهها و نیروهای IT
- …
در این زمینه و در سطح جهانی مثالهای متعدد و بسیار موفقی وجود دارد که در زیر صرفا چند نمونه آمده است.
- Sales Force
- Fresh Books
- Billy App
نرمافزار حسابداری تحت وب و تفاوت آن با حسابداری آنلاین
نرمافزار حسابداری تحت وب نرمافزاری است که به ارائه قابلیتهای نرمافزار حسابداری در بستر وب میپردازد، بدون اینکه نیاز باشد نرمافزار نصب شود، پیکربندی خاصی روی آن انجام شود، و یا اینکه کاربر نگرانی بابت حفاظت از اطلاعات خود داشته باشد. نرمافزار حسابداری تحت وب کلیه امکانات نرمافزارهای نصبی تحت سیستم عامل را ارائه میکند. همچنین مشکلات و دشواریهای استفاده از آن نرمافزارها را بر طرف مینماید. این نرمافزارها در سرور مشتری نصب و نگهداری میشوند و با مشکلاتی از قبیل نگهداری، پشتیبانی و نصب نگارشهای تازه نرمافزار مواجهند.
نرمافزار تحت وب با نرمافزار ابری یکی نیست
نسل بعدی نرمافزارهای تحت وب، نرمافزارهای آنلاین یا ابری است. این گونه نرمافزارها که به آنها (SaaS (Software as a Service نیز گفته میشود، سامانههایی هستند که به صورت آنلاین و بر بستر اینترنت قابل استفاده هستند. در این روش، مشتری (خدمت گیرنده) در سایت ارائه دهنده خدمات ثبت نام کرده و بر اساس اطلاعاتی که وارد میکند بستر اختصاصی وی بر روی سرورهایی که در دیتاسنترهای بزرگ و مطمئن قرار دارد ایجاد میشود. نگهداری از این سرورها بر عهده دیتاسنترهاست و وظیفه آن را شرکت ارائه دهنده خدمات پذیرفته است.
هزینه این نرمافزارها معمولا براساس مدت استفاده و کاربر مشخص شده و مشتری فقط برای چیزی که استفاده میکند پول پرداخت میکند. با توجه به قرارگیری این نرمافزارها در بستر ابر هزینه نگهداری و نیروی انسانی فنی سازمان به طور قابل ملاحظهای کاهش مییابد.
مشکلاتی مانند بروز رسانی، پشتیبانی و نگهداری در نرمافزارهای ابری در حد ۰ کاهش یافته و استفاده از نرمافزار از هر مکان و در هر زمانی ممکن میشود.
حسابداری آنلاین لاندا
لاندا یک نرمافزار حسابداری آنلاین (مدیریت کسب و کار ابری) ایرانی است که بر اساس آخرین فناوریهای تولید و توسعه نرمافزار تولید شده است و هم اکنون با ماژولها و بخشهای زیر در دسترس مدیران و مالکان محترم کسب و کارها قرار گرفته است.
- حسابداری
- خرید و فروش: امکان ثبت پیشفاکتور، فاکتور، تبدیل فاکتور به پیشفاکتور و ارسال فاکتور به ایمیل مخاطب به صورت آنلاین
- دریافت و پرداخت: ثبت انواع دریافت و پرداختها
- حقوق و دستمزد: امکان دریافت فایلهای بیمه و مالیات
- گزارشهای مدیریتی: شامل گزارشهایی مانند گزارشهای فصلی، مرور فروش، داشبورد مدیریتی، مرور اسناد حسابداری، گزارش موجودی انبار، گزارش دفاتر روزنامه و کل
برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره حسابداری آنلاین لاندا به وب سایت landa-sme.ir مراجعه فرمایید. همچنین میتوانید راهنمای استفاده از این سامانه ابری را در بخش دانشنامه لاندا مشاهده نمایید.
ویژگیهای نرمافزار حسابداری ابری لاندا
- لاندا برای مدیران و مالکان کسب و کارهاست. برای کار کردن، دانش حسابداری زیادی لازم ندارید. بیشتر فرمها مانند فاکتور، دریافت، هزینه، پرداخت، حقوق و دستمزد به گونهای طراحی شدهاند که برای عموم افراد قابل فهم است، و اسناد حسابداری آنها به صورت اتوماتیک ایجاد میشود.
- داشبورد کاربردی، در یک نگاه مانده حسابهای کسب و کار را چک کنید و هزینه را با درآمد خود مقایسه کنید.
- حقوق و دستمزد رسمی خود را در این سامانه ثبت کنید، و فایلهای مورد قبول بیمه و مالیات را دریافت کنید. دیگر لازم نیست از نرمافزارهای دیگر مانند نرمافزار سازمان بیمه تامین اجتماعی و یا مالیات استفاده کنید. (نحوه ثبت حقوق و دستمزد را ببینید)
- گزارشهای خرید و فروش فصلی خود را از لاندا بخواهید.
- مرور فروش: فروش خود را براساس گروه کالا و خدمات، کالا و خدمت، مشتری به راحتی ردگیری کنید.
- همه تراکنشهای انجام شده با یک مخاطب (مشتری، تامین کننده) مانند پیشفاکتور، فاکتور، سند و … را ببینید.
- در صورت لزوم فاکتورها و پیشفاکتورها را از طریق همین سامانه به مشتری خود ایمیل کنید.
- شرکای خود و یا حسابدار، و کارشناسان فروش خود را با دسترسیهای محدود و مورد نظر خود به کسب و کارتان دعوت کنید.
- لاندا زیباست، کار کردن با لاندا سریع و جذاب است. کاربر از کار کردن با لاندا لذت خواهد برد.
میتوانید از این نرمافزار به مدت ۱ ماه رایگان استفاده کنید و آنرا به دیگران هم پیشنهاد دهید. هم اکنون ثبت نام کنید. ثبت نام
منبع : ویرلن