شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، دولت از طریق ICT مراحل زاید را حذف و فرایندها را ساده خواهد نمود و به رشد شرکت ها و تعاونی ها کمک، ارتباط دولت با گروه ها و تعاونی های کم اهمیت را امکان پذیر می سازد و به رشد آنها کمک خواهد کرد. دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارائه خدمت بموقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکه های اجتماعی است که بکارگیری آن در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی بوده و مهم ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است. نهایتا هدف دولت الکترونیک افزودن فعل و انفعال بین سه بازیگر عمده در جامعه یعنی: دولت، شهروندان و شرکت های تجاری به منظور تسریع در رشد فرایندهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور می باشد که تا به امروز هنوز نمای کاملی از اجرای آن دیده نشده است.
اما در این رابطه معاون اول رئیس جمهور تحقق دولت الکترونیک را موضوعی مهم و مورد تاکید همه ارکان نظام دانست و با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری برای تحقق دولت الکترونیک، بر ضرورت مشارکت همه دستگاهها در این زمینه تأکید کرد. اسحاق جهانگیری با اشاره به تاثیر اجرای کامل طرح دولت الکترونیک در ارتقای رضایتمندی مردم از خدمات دولتی گفت: تبادل اطلاعات بین دستگاهی یکی از ضرورت های تحقق دقیق و کامل دولت الکترونیک است. دستگاهها باید با لحاظ همه شرایط لازم برای حفاظت از اطلاعات خصوصی شهروندان، در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات در سامانه های ملی مرکز ملی تبادل اطلاعات، باید همکاری کامل و جدی داشته باشند و تعلل همکاری برای ایجاد دولت الکترونیک از هیچ دستگاه و نهادی پذیرفته نیست. معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: شفافیت اطلاعاتی که در نتیجه اجرای کامل دولت الکترونیک ایجاد خواهد شد، ضمن تسهیل امور زندگی مردم، تاثیر چشمگیری بر پیشگیری و مقابله با مفاسد خواهد داشت و از سوی دیگر کمک بزرگی به برقراری عدالت در عرصه های مختلف خواهد کرد و گامی موثر نیز در اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی و داخلی خواهد بود.
مقاومت در برابر دولت الکترونیک
ابوذر الیاسی، کارشناس فناوری اطلاعات
دولت الکترونیک ابزار شفافسازی و جلوگیری از رانت است و به همین دلیل برخی مخالفت ها و مقاومت ها برای اجرای آن وجود دارد. کاغذبازی ها و قوانینی که روی کاغذ نوشته شده را می توان با ده ها روش دور زد و برخی سودجویان به همین دلیل در مسیر تحقق دولت الکترونیک سنگ اندازی می کنند. بستر اجرای این پروژه آماده شده و سازوکار اجرایی آن نوشته و آماده اجراست اما به راستی چرا تا به امروز هنوز بسیاری از عملیات در بخش های مختلف که قابلت اجرای الکترونیکی دارند با سیستم سنتی به کار خود ادامه می دهند.
در الکترونیکی شدن خدمات، دستگاهها به استفاده از خدمات دولتی از طریق موبایل ترغیب خواهند شد زیرا افراد بهآسانی میتوانند وارد دولت همراه میشود و همه خدمات را دریافت کنند، بهطوریکه با نصب اپلیکیشن با یکبار ورود با روشهای مختلف احراز هویت میشوند و دیگر نیازی نیست با یوزرهای مختلف پسوردهای متعدد دریافت کنند. البته در این راستا برخی از شهروندان و یا کارکنان به سهولت از دولت الکترونیک استقبال نمی کنند. این امر گاهی به دلیل ترس از فناوری و یا عادت به انجام کارها به شیوه سنتی می باشد. در مورد این قبیل افراد باید از سایت های تشویقی و پذیرش استفاده شود. به هر ترتیب بسیاری از نهادها و سازمان ها برای اجرای این پروژه که سالهاست بر روی زبان ها افتاده کارشکنی می کنند و اگر همکاری همه جانبه در این راستا وجود نداشته باشد نمی توان از عهده اجرای آن برآمد. در تمام دنیا تجربه اقتصادهای فناورانه نشان می دهد که اجرای دولت الکترونیک تا چه اندازه توانسته مدل اقتصادی را تغییر و رشد اقتصادی را رقم بزند. همراه نبودن سازمانها و دستگاهها مهم ترین عامل عدم تحقق به موقع دولت الکترونیک است.