صفحه اصلی / اسلایدر / معافیت سپرده های بانکی از مالیات
معافیت سپرده های  بانکی  از  مالیات

«کسب و کار» سازوکار اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی می‌کند

معافیت سپرده های بانکی از مالیات

صحبت‌های مسئولان حاکی از نهایی شدن مراحل طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از املاک، خودرو، ارز و سکه را اخذ می‌شود، است. اجرای این طرح که مدت‌های طولانی از دولت خواسته شده، برای همیشه بر رویای سفته بازان در بازارها به ویژه بازار مسکن خاتمه خواهد داد و طبق آنچه گفته می‌شود مشمول سپرده‌های بانکی نخواهد شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد کارشناسان تنها راهی که می‌شود از بحران فعلی بازارها و دلالی و سوداگری رها شد، اخذ مالیات برای کاهش جذابیت ورود سودجویان به آن است. به همین دلیل در طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه، ضرورت مالیات ستانی از سپرده گذاران به ویژه آنهایی که حجم کلانی از سپرده های بانکی را در اختیار دارند، نیز مطرح شده است. با این حال گفته می‌شود در طرحی که قرار است به تصویب برسد، سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

با توجه به تاخیر چندین و چند ساله دولت در اجرای این مطالبه، امید چندانی به اجرای این امر نیست. کارشکنی برخی از افراد ذی نفوذ در دستگاه‌ها نیز سد راه این امر است.  اما کارشناسان عقیده دارند دولت برای عبور از بن بست فعلی، راهی جز پذیرش این طرح و اجرای آن ندارند و تا جای ممکن بهانه تراشی‌ها برای اجرای این طرح را از میان بردارد.

بر اساس بررسی‌های موجود از جمله  نتایج اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، شامل برقراری عدالت مالیاتی، کاهش جذابیت بازارهای مالی برای دلالان و همچنین کمک به دولت برای کنترل تورم است.

طبق گفته معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، مراحل تنظیم لایحه مالیات بر عائدی سرمایه به پایان رسیده و فقط منتظر تأیید وزیر اقتصاد است. امیدعلی پارسا – رئیس سازمان امور مالیاتی – نیز روز گذشته در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت که این لایحه برای تصویب به هیأت دولت ارائه شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین درباره جزئیات این لایحه گفته است که طرح مالیات بر عائدی ثروت که شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می‌شود.

به گفته وی، قرار نیست از کسی که ملکی برای زندگی دارد، یا کسی که تعداد زیادی خانه برای مردم تولید می‌کند مالیات آنچنانی بگیریم، بلکه کسانی که روی مسکن و املاک خرید و فروش سفته‌بازی و سوداگری انجام می‌دهند، باید مالیات بدهند.

پیش از این نیز محمدعلی دهقان دهنوی – معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی – با بیان اینکه مالیات بر سپرده‌های بانکی از دستور کار لایحه مالیات بر عائدی سرمایه خارج شده است، گفت که فقط عائدی بر سرمایه و بخش‌های مختلف آن نظیر مسکن در این لایحه منظور شده است.

بر این اساس آنچه تا حالا از جزئیات لایحه مالیات مشخص شده، این مالیات قرار نیست بر سپرده‌های بانکی اعمال شود، بلکه قرار است بر فعالیت‌های سوداگرانه در بخش‌های املاک، خودرو، سکه و ارز متمرکز شود.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی کلیات طرح مالیات بر عائدی مسکن تصویب شده و در صورتی که جزئیات این طرح نیز تصویب شود این قانون بلافاصله ابلاغ خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه یکی از پایه‌های مهم مالیاتی طرح مالیات بر عائدی سرمایه است، گفت که اگر سازمان امور مالیاتی طرح مالیات بر عائدی سرمایه را به دست ما برساند می‌توانیم آن را به همراه طرح مالیات بر عائدی مسکن بررسی و قبل از پایان این دوره مجلس نهایی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.