صفحه اصلی / سرخط خبرها / بدون توسعه نمی‌توان بافت تاریخی شهر یزد را حفظ کرد
بدون توسعه نمی‌توان بافت تاریخی شهر یزد را حفظ کرد

بدون توسعه نمی‌توان بافت تاریخی شهر یزد را حفظ کرد

کسب و کار نیوز: یک جامعه شناس ایرانی با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و لزوم حفظ و حراست از آن گفت: بدون توسعه اجتماعی و اقتصادی نمی توان بافت تاریخی این شهر را حفظ کرد و این مولفه ها همچون آب و غذا لازمه آن است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, فهیمه حسین زاده چهارشنبه شب در مراسمی که با عنوان «ثبت جهانی؛ میراث گذشته، چراغ آینده» که با حضور شماری از صاحب نظران، فرهنگ دوستان و دوستداران میراث فرهنگی در محل کتابخانه وزیری یزد سخن می‌گفت، افزود: مراودات، حمایت، مشارکت، عدالت و اصالت پنج شرط کلیدی برای توسعه اجتماعی پایدار در بافت تاریخی است.
عضو هیات علمی دانشگاه‌های تهران تصریح کرد: توسعه اجتماعی در جامعه شهری سلامت اجتماعی و در بافت تاریخی ایجاد حیات و سرزندگی می‌کند.
وی همزیستی مسالمت آمیز، سلامت و همبستگی اجتماعی را از ارزش‌های اجتماعی بافت تاریخی عنوان کرد و گف: زندگی در بافت تاریخی نیز نباید نمایشی و صوری باشد که ساکنان احساس کنند که عده‌ای می آیند و می‌خواهند آنها را ببینند.
وی با بیان اینکه زندگی اصیل متمایز از زندگی نمایشی است، گفت: وقتی اصالت از بین برود؛ ابتذال جای آن را می‌گیرد و با توجه به ثبت جهانی یزد، این موضوع نباید در یزد اتفاق بیفتد و ثمره ثبت جهانی بافت تاریخی شود.
این جامعه شناس با بیان اینکه اگر بافت تاریخی تخریب شود؛ بازگشت آن سخت است، اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های حفظ بافت تاریخی، مشارکت ساکنان و افرادی که به نوعی با آن سرو کار دارند، است.
وی بر حفظ ارزش‌ها، اصالت، زندگی و حیات اجتماعی در بافت تاریخی تاکید کرد و گفت: اگر بافت تاریخی خوب حفظ شود گردشگری فرهنگی نیز رونق می‌گیرد.
وی گردشگری فرهنگی را مبتنی بر رویدادها و جشنواره‌هایی دانست که به شکل طبیعی و اصیل، نه شکل نمایشی در بافت تاریخی برگزار می‌شود.
حسین زاده گفت: هم اینک بسیاری از محصولات عرضه شده در جشنواره‌های بافت‌های تاریخی اصیل و سنتی نیستند و ساخته کشورهایی همچون چین و تایلند است که برای گردشگر جذابیت خرید ندارد واگر بخواهیم گردشگری فرهنگی رونق بگیرد باید این نوع جشنواره‌ها به صورت طبیعی، اصلی و سنتی برگزار شود.
۲۰۰ هکتار از ۷۵۰ هکتار وسعت بافت تاریخی شهر یزد ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ ثبت آثار جهانی یونسکو شد.
همچنین عضو شورای اسلامی یزد با اشاره به دومین سالگرد ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر گفت: پویایی، زندگی و حیات از مولفه‌های تاثیر گذار ثبت جهانی بافت تاریخی مرکز استان از سوی یونسکوست.
محسن عباسی هرفته افزود: نباید بافت تاریخی از هویت و اصالت خود دور شود و اگر تغییرات مدیریت نشود؛ آینده خطرناکی پیش روی آن خواهد بود و تنها موزه ای از آن باقی نخواهد ماند.
وی برگزاری سلسله نشست هایی با هدف گفتمان سازی را راه حلی مناسب برای حفط بافت تاریخی عنوان کرد و گفت: اگر تنها به ژست ثبت جهانی، عکس، غرور و سرور آن بسنده شود و اصالت آن حفظ نشود آینده تلخی پیش روی بافت تاریخی یزد خواهد بود.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه شهرهای دنیا و شهرهای تاریخی که ثبت می شوند با مسایل خاصی روبرو می‌شوند اظهار داشت: یکی از آن تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی در بافت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: حضور در بافت تاریخی به انسان احساس اصالت و آرامش
می‌دهد و به همین دلیل شاهد پویایی و سرزندگی در بافت تاریخی یزد هستیم.
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه یزد ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر را بها دادن جامعه جهانی به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی دانست و گفت: باید از معماران و استادکاران که بافت تاریخی را بنا نهادند و همچنین از یونسکو به خاطر ثبت جهانی بافت ارزشمند تقدیر کرد.
کاظم ماندگاری افزود: بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است که هیچ جای جهان چنین بافت ارزشمندی وجود ندارد به همین دلیل مورد توجه یونسکو قرار گرفت.
وی حفاظت از میراث گذشتگان را وظیفه همگانی توصیف کرد و اظهار داشت: باید از کسانی که این ارزش‌ها را برای ما به وجود آورده اند تقدیر کرد و مقام و منزلت آنها را ارج نهاد.
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: حدود ۳۵ سال قبل به عنوان دانشجو بیش از ۸۰ درصد بافت تاریخی یزد (حدود ۷۰۰ هکتار) را گشتم و بازدید کردم و حدود ۲۵ سال قبل نیز به عنوان مدیرکل میراث دغدغه ام حفظ بافت، حیات و زندگی در آن بود.
وی با بیان اینکه هم اینک گردشگری در بافت تاریخی به دلیل حفظ اصالت بافت رونق گرفته است اظهار داشت: برخی حضور گردشگران را نوعی تهدید برای بافت می‌دانند؛ در حالی که دغدغه ما در گذشته حفظ جریان زندگی، بالندگی و پویایی بافت بوده است.
ماندگاری اضافه کرد: زمانی در گذشته زندگی در بافت تاریخی رخت بربسته بود و ساکنان و نهادهای دولتی از آن خارج شده بودند اما امروز می‌بینیم که جریان حیات به بافت بازگشته است و رونق گرفته است.
این مراسم به همت سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه یزد برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.