صفحه اصلی / سرخط خبرها / تسهیلات تکلیفی رانت ایجاد می‌کند
تسهیلات تکلیفی رانت ایجاد می‌کند

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار» تاکید کرد

تسهیلات تکلیفی رانت ایجاد می‌کند

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار» با اشاره به اینکه امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ازدواج به تحلیلی بر می‌گردد که آنها از شرایط نظام بانکی دارند، گفت: از آنجایی که این تسهیلات تکلیفی است، نگرش بانک ها نسبت به آن چندان خوشایند نیست. از سویی دولت که یارانه و سوبسید این وام‌ها را تامین می‌کند خود با کسری بودجه روبرو است، ازینرو نگرش بانک ها نسبت به این تسهیلات و بازپرداخت آنها را با شک و تردید روبرو می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی افزود: بانک‌ها تا جای ممکن از پرداخت وام ازدواج این کار سر باز می‌زنند چرا که به بازگشت آن اطمینانی ندارند. بانک برای خرید مسکن به راحتی وام می‌دهد، چرا که مسکن خود ضامن بازگشت وام است. اما برای وام ازدواج تضمینی به بازگشت وام وجود ندارد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سویی وام ازدواج شکل جدیدی از تسهیلات است که جزئیات آن از سوی بانک مرکزی برای بانک‌ها، روشن نشده است تا آنها بر اساس منابع و مصارف خود تصمیم گیری کند. به همین دلیل بانک‌ها با هر بهانه ممکن پرداخت آن را به تاخیر می‌اندازند. بنابراین روند اجرایی این امر در نظام بانکی شفاف نیست. تحلیل بانک‌ها از شرایط اقتصادی را نیز باید در نظر گرفت. اینکه بانک چه تحلیلی از شرایط اقتصادی دولت دارد، در سرعت پرداخت این وام‌ها موثر است. وام ازدواج جزو وام‌های کوچک است که متقاضیان زیادی دارد و از سویی متقاضیان آن نیز پشتوانه کمی دارند. درست است که تضامینی چون دریافت کارت یارانه نقدی از مردم بابت بازپرداخت، تا حدودی روند بازگشت تسهیلات به نظام بانکی را تسهیل می‌کند اما باز هم نگرش موجود نسبت به این وام‌ها در شبکه بانکی منفی است. مسئله دیگر بستر رانتی است که از محل تسهیلات تکلیفی حاصل می‌شود. از آنجایی که وام ازدواج ارزان است، بانک‌ها ترجیح می دهند این تسهیلات ارزان در اختیار افراد مورد نظر خودف یا کارکنان و اقوام آنها قرار گیرد از اینرو زمینه فساد را نیز فراهم می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.