صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در راستای احیای میراث ملی است
طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در راستای احیای میراث ملی است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد

طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در راستای احیای میراث ملی است

کسب و کار نیوز: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی را مصوبه‌ای در راستای سرعت بخشیدن به احیاء و مرمت بافت‌ها، آثار و ابنیه تاریخی به عنوان میراث و سرمایه ملی و فرهنگی توصیف کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیده فاطمه ذوالقدر با توضیحاتی درباره طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، گفت: پیش از این شورای نگهبان ایراداتی به طرح مذکور داشت از جمله ایرادات در مورد تکمیل و تعیین محدوده بافت تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی بود که مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی دانسته شد و در کمیسیون فرهنگی حذف شد. ایراد دیگر به تعیین چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی بود که در این بند نیازمند اصلاحاتی بود به طوری که تهیه چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی با رعایت حقوق مالکانه مورد تایید قرار گرفت.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ایراد بعدی مربوط به رعایت حق مالکیت و موازین شرعی و ابهام در مورد موقوفات بود که با رعایت موازین قانونی این ایراد هم قابل حل بود و مصوب شد عبارت “با رعایت موازین شرعی از جمله موقوفات” به تبصره ۳ اضافه شود. ابهام در اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای از دیگر موارد محل ایراد بود که قرار شد، تربیت استادکاران و حرفه‌مندان میراث‌فرهنگی بر عهده وزارت کار باشد، به نحوی که در ماده ۴ نیز “بر اساس اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای” حذف و “سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط” جایگزین آن شد. بر این اساس گزارش مربوطه توسط کمیسیون فرهنگی تنظیم گردید و در صحن علنی مجلس ارائه و مورد تایید واقع شد و متعاقباً در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت که با توجه به تامین نظرات و اهمیت این طرح مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
وی افزود: بر اساس مفاد مندرج در این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف می گردد با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت حداکثر دو سال نسبت به تکمیل، تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی- فرهنگی کلیه شهرها و روستاهای تاریخی با رویکرد صیانت از ارزش‌های تاریخی – فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده‌ها اقدام کند. باید در نظر داشت یکی از مشکلات کلیدی در عدم احیاء و مرمت بافت های تاریخی و فرهنگی، عدم توان مالی مالکان است که ضرورت توانمندسازی مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی و فرهنگی در این طرح مدنظر قرار گرفته، که انتظار می رود نقش قابل توجهی در رفع این مشکل داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: یکی از آسیب های اجتماعی و فرهنگی که بافت های تاریخی و فرسوده دارند، خروج ساکنین این مناطق و بعضاً جرم‌خیز شدن این مناطق است همچنین با توجه به ارزش تاریخی که برخی از این بافت ها و ابنیه ها دارا هستند عدم مرمت و بازسازی از یک‌سو باعث از بین رفتن این میراث تاریخی است و از سویی دیگر احتمال سرقت بخشی از این ابنیه ها را ایجاد می کرد، که یقیناً با اجرایی شدن این طرح نه تنها کاهش روند مهاجرت ساکنین را انتظار خواهیم داشت بلکه می تواند زمینه ساز افزایش فعالیت‌های اقتصادی در این بافت‌ها و رونق اشتغال و کارافرینی باشد و گردشگری که امروز به عنوان یک صنعت شناخته می شود می تواند در این بافت ها و ابنیه ها زمینه سازی و عملیاتی گردد و نقش قابل توجهی در جذب گردشگر در این ابنیه و حفظ میراث تاریخی و فرهنگی داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.