صفحه اصلی / اسلایدر / دلالی در بازار گندم
دلالی در بازار گندم

گندمکاران از عرضه گندم تولیدی به مراکز خرید دولتی امتناع می کنند

دلالی در بازار گندم

کسب و کار نیوز- در فصل برداشت گندم فعالیت دلالان و افراد سودجو برای پیش خرید این محصول مهم از کشاروز افزایش پیدا می کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز-در این بین کشاورز با تمام زحماتی که برای به ثمر رسیدن این محصول متحمل شده هیچ سودی در برابر فروش آن عایدش نمی شود در سال جاری با توجه به اینکه سیل بهار به بسیاری از مزارع زیر کشت گندم خسارت وارد کرد دلالان نیز با تکاپوی بیشتر برای گران فروشی این محصول وارد عمل شده اند. مسوولان بر این باورند که کشاورزان مراقب دلالان و سودجویان باشند؛ براساس اخبار به‌دست‌آمده دلالان گندم را باهدف ضربه زدن به امنیت غذایی کشور می‌خرند. اما در همین رابطه علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران درباره دلایل امتناع گندمکاران از عرضه گندم تولیدی به مراکز خرید دولتی اظهار کرد: با توجه به نوسان قیمت خوراک دام و طیور و نگرانی تولیدکنندگان از آینده تامین دان مورد نیاز، افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و امید به تعدیل قیمت گندم در روز‌های آتی موجب شده تا کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را نزد خود نگه دارند. وی افزود: در ابتدای فصل، ما این نگرانی را داشتیم که اگر قیمت‌ها بنا به هر دلیلی واقعی نشود، این احتمال وجود دارد که گندم از چرخه خرید خارج شود چرا که کشاورزان برای تامین معیشت خانوار خود به دنبال سود منطقی تولید هستند.
ایمانی با اشاره به اینکه دولت در قیمت گذاری خرید تضمینی گندم در حق کشاورزان ظلم کرده است، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش هزینه‌های تولید باید سود منطقی برای کشاورزان به منظور پایداری تولید در نظر گرفته شود. نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با بیان اینکه افزایش کرایه‌های حمل و نقل ذرت و کنجاله سویا در برخی استان‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: بر این اساس برخی کشاورزان سبوس گندم را پس از تبدیل به آرد به عنوان خوراک دام و طیور مصرف می‌کنند و آرد آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که همین امر موجب شده تا میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی با تاکید بر شناور بودن نرخ خرید تضمینی گندم برحسب تورم در فصل برداشت افزود: احتساب نرخ خرید تضمینی گندم در ابتدای سال زراعی برای ۶ ماهه دوم سال امری نادرست است چرا که تورم بخش کشاورزی از تورمی که دولت اعلام می‌کند، بالاتر است. از این رو اگر برای سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی گندم بر مبنای حداقل تورم محاسبه نشود، خودکفایی این محصول در معرض خطر قرار می‌گیرد. ایمانی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۹-۹۸ حداقل ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است، اظهار کرد: اگر بنا به هر دلیلی شورای اقتصاد با این نرخ موافقت نکند، بدون تردید شاهد ناپایداری در تولید خواهیم بود. نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: اگرچه در ابتدای فصل به سبب شرایط مساعد تولید پیش بینی می‌شد که میزان خرید تضمینی گندم به ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن برسد، اما به سبب افزایش هزینه‌های تولید و وعده افزایش قیمت از سوی دلالان به کشاورزان این میزان خرید محقق نخواهد شد. وی تصریح کرد: با توجه به نگرانی گندمکاران از آینده بازار خوراک دام و عدم صرفه اقتصادی فروش گندم با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان باید منتظر ماند و دید که دولت برای عرضه گندم‌های ذخیره شده در انبار‌ها به مراکز دولتی چه تدابیری را می‌اندیشد؟ چرا که از کشاورزان نمی‌توان انتظار داشت که محصول تولیدی خود را کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه کنند.

واسطه‌گران و سودجویان اقدام به پیش‌خرید گندم می کنند
حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس
ورود دلالان به بازار گندم چند هفته ای است که شدت بیشتری دارد و طبق آمارها دلالان گندم را به قیمت ۲ هزار و ۴۰۰ تومان پیش خرید می‌کنند. اینکه دلالان در بازارها توانسته اند جای پای خود را محکم کنند به دلیل ضعف نظارت ها و مدیریت بازار است. دلالی در بازار گندم غیر قابل پذیرش است. این محصول یک محصول استراتژیک است که در سالهای اخیر با تلاش و کوشش کشاورزان و حمایت های لازم به خودکفایی رسیده است. نباید با سپردن آن به دست دلالان و واسطه ها جیب آنها را پر کنیم و سهم ناچیزی عاید کشاورز و تولیدکننده شود. خودکفایی در رابطه با این محصول سالها به طول انجامید اما با تمام سختی ها و مشکلات به هدف تعیین شده دست پیدا کردیم. اینکه صنعت و بازار این محصول استراتژیک به دست عده ای سودجو بییفتد که تنها به فکر پر کردن جیب های خود هستند و نیاز مردم برایشان اهمیتی ندارد حکایت از عدم مدیریت و نظارت بر بازار دارد. دلالان با خرید گندم از کشاورزان بر سر زمین های زراعی و فروش آن با قیمت های بسیار گران تر هم حق کشاورز را ضایع می کنند و هم در بازار نابسامانی ایجاد کرده اند. به عبارتی اخیراً واسطه‌گران و سودجویان اقدام به پیش‌خرید محصول گندم کشاورزان می‌کنند که این مسئله موجب وارد شدن زیان‌های جبران‌ناپذیر به آنها می‌شود.
موضوع گندم و قیمت خرید تضمینی آن از دغدغه های امروز کشور است که دولت باید در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کند تا کشور دچار مشکل نشود. گندم‌کاران با وضعیت نامناسبی از نظر فروش و تولید محصولات‌شان مواجه هستند. گندم، محصولی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود و باید حمایت‌‌های لازم توسط دولت از کشاورزان صورت گیرد، البته مجلس نیز در این زمینه به دولت کمک خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

عملیات بزرگ حج تمتع ۱۴۰۳ پایان یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، کاپیتان «شمس‌الدین فرزادی پور» با اعلام این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.