صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ماینینگ در پستوی خانه ها
ماینینگ در پستوی خانه ها

وزارت اطلاعات به موضوع استخراج ارز دیجیتال (بیت‌کوین) ورود می کند

ماینینگ در پستوی خانه ها

کسب و کار نیوز- برق ایران ارزان است و همین امر موجب شده تا بسیاری از شرکت ها، سازمان ها و حتی مردم عادی به فعالیت استخراج بیت کوین روی بیاورند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  در طی هفته های گذشته با کشف تعداد بسیاری مزارع استخراج بیت کوین در مراکز دولتی و مساجد اظهارنظرهای بسیاری در رابطه با فعالان آن شده است. حتی قرار بر این شد تا برق ماینرها نیز قطع شود. محبوبیت استخراج ارزهای دیجیتال در دنیا وارد فاز جدیدی شده استو بسیاری از فعالان آن حجم بسیار زیادی از این ارز دیجیتال را استخراج کرده اند. در ایران حتی اتباع خارجی مشغول به کار نیز با یک دستگاه به استخراج بیت کوین مشغولند و ار برق ارزان ایران برای درآمدزایی خود استفاده کرده اند. اما وزیر کشور از ورود وزارت اطلاعات به موضوع استخراج ارز دیجیتال (بیت‌کوین) خبر داده است تا به گفته وی، از «سوءاستفاده» جلوگیری شود. به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی این موضوع در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده است.

با فعالان بیت‌کوین برخورد می‌شود
در همین رابطه بانک مرکزی درباره فعالیت و معامله در حوزه رمزارزها توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که فعالیت در این بخش غیرمجاز است و با متعاملان آن برخورد می‌شود. با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است، این بانک ضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه سی‌امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها و با اشاره به مخاطرات ناشی از معرفی و استفاده از رمزارزها، نکاتی را اعلام کرد. طبق اعلام بانک مرکزی انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.
همچنین تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می‌شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می‌کنند را برای خود محفوظ می‌داند. بر اساس این گزارش، هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن، متوجه ناشران، پذیرندگان و متعاملان آن است. در این راستا بانک مرکزی اعلام کرده که موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می‌شود. رمزارز یا ارز رمزی یکی از انواع ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود و در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرد. رمزارزها که پدیده‌ای نوظهور هستند که می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و… داشته باشند. بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین ارز رمزپایه غیر متمرکز ایجاد شد. هر بیت‌کوین سلسله‌ای از کد و ارقام است که ویژگی خاصی دارند. از آن زمان تاکنون ارزهای رمزنگاری شده متعددی ایجاد شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ارزهای جایگزین بیت‌کوین نیز نامیده می‌شوند.

کوچ اجباری ماینرها به خارج از کشور
از طرفی دیگر، مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز از تصمیم فعالان و استخراج‌کنندگان ارزهای رمزپایه بر خروج اجباری از کشور برای به‌کارگیری سرمایه و توان خود در این صنعت در کشورهای دیگر خبر داد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که برای نخستین بار در دوره نهم، موضوع صنعت و اقتصاد ارزهای رمزنگاری‌شده را در نشست هیات نمایندگان مطرح کرد و حذف یارانه انرژی و ورود ایران به صنعت ماینینگ را به هم گره زد، حالا از کوچ اجباری ماینرها و استخراج‌کنندگان ارزهای رمزپایه به خارج از کشور خبر می‌دهد. مجید حسینی‌نژاد اصرار یک‌طرفه دولت بر ماندگاری یارانه انرژی را بلای جان اقتصاد و صنعت ایران و البته زندگی خانوارهای ایرانی دانست و معتقد است که یارانه انرژی، ریشه فساد در کشور را همچنان سیراب نگه‌می‌دارد.
او با بیان اینکه انرژی خدادادی به سرزمین ایران را باید به شکل درست و منطقی به ارز تبدیل کرد، گفت: امروز صنعت گاز در ایران به مرحله تکمیل ظرفیت رسیده و صادرات این بخش نیز به اما و اگرهای بازگشت ارز برخورده‌است، بنابراین اگر میزان مشخصی از گاز کشور در اختیار صنعت ماینینگ و استخراج ارزهای رمزینه قرار گیرد، علاوه بر ایجاد رونق در صنعت نیروگاهی کشور، با تولید ارزهای رمزپایه درآمدزایی ارزی جدیدی برای ایران ایجاد خواهد شد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عدم تصمیم‌گیری به موقع دولت در خصوص شکل‌گیری صنعت استخراج ارزهای رمزپایه در ایران را موجب عقب‌افتادگی کشور در مقایسه با سایر نقاط دنیا در این حوزه اقتصادی عنوان کرد و افزود: خلق ارزهای رمزپایه، آینده تراکنش‌های مالی در جهان را شکل می‌دهد و این در حالی است که در ایران استعدادهای فراوانی برای ورود قدرتمند به این صنعت وجود دارد. وی افزود: در حالی از بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده در داخل کشور استفاده می‌شود که استارت‌آپ‌های ایرانی این توانایی را دارند که ارز دیجیتال بومی، خلق کنند. حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه سخت‌گیری‌های دولت در مواجهه با این صنعت و تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها، خسارات جبران‌ناپذیری به این صنعت نوپا در کشور وارد می‌کند، افزود: در حال حاضر بسیاری از فعالان اقتصادی این حوزه و استخراج‌کنندگان ارزهای رمزپایه قصد خروج اجباری از کشور را دارند تا سرمایه و توان خود در این صنعت را در کشورهای دیگر به کار اندازند.

فرصت سوزی تبدیل ایران به کنترل کننده صنعت ماینینگ جهان
امیر بیات، عضو کمیته ماینینگ انجمن بلک چین ایران
یکی از پرسودترین تجارتهای حال حاضر دنیا مربوط به ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین است. در کشورهایی مانند سوئد، نروژ، چین و روسیه به دلیل ارزانی برق فعالیت های زیادی در این رابطه شکل گرفته است. اما در کشورهای دیگر جهان گرانی برق این صنعت را به حاشیه رانده است. اما در ایران به دلیل اینکه هزینه های تولید برق ارزان است و تمام توانایی ها لازم برای تولید برق اعم از خورشیدی و با استفاده از حامل های انرژی وجود دارد تولید برق ارزان می شود و همین امر می توانست ایران را به بهشت استخراج ارز دیجیتال و قطب فعالان این صنعت تبدیل کند که در سایه کندی و لختی دولت برای وضع قوانین مرتبط امروز این موضوع وارد حواشی بسیاری شده است. هم چنین می توانستیم با توجه به شرایط تولید ارزان برق برای اولین بار در جهان کنترل کننده یک فعالیت اقتصادی باشیم که تعلل های همیشگی این فرصت را از دست ایران گرفته است.
در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که این صنعت به جای اینکه نام ایران را در جهان مطرح کند به یک صنعت پنهان و خانگی تبدیل شده که ماینینگ در پستوهای خانه ها در حال انجام است. ماینینگ صرفا یک تجارت نیست و جزو لاینفک از صنعت بلاک چین است بنابراین باید زودتر به این سمت خود را سوق بدهیم در غیر این صورت نابودی بلاک چین رانیز شاهد خواهیم بود. هرچند باید به این نکته نیز اشاره کرد که خیلی از مواردی که گفته می‌شود، غلو و بزرگ کردن قضیه است و در ۶۰۰ مزرعه ای که کشف شده تنها ۴۸۰۰ دستگاه استخراج دیده شده که تعداد قابل توجهی هم نیست و این در حالی است که در چین کوچکترین مزرعه استخراج بیت کوین ۴۰ هزار دستگاه دارد. هم چنین اخیراً اعلام شده است که افزایش هفت درصدی مصرف برق در کشور به خاطر فعالیت ماینینگ است. هفت درصد به معنی ۴۰۰۰ مگاوات بوده که یعنی باید بیش از دو میلیون و ۷۰۰ دستگاه ماینینگ در ایران وجود داشته باشد، این در حالی است که طبق اعلام وزارت نیرو ۱۴۸ هزار دستگاه وجود دارد.

قانون خاصی برای نظارت بر فعالیت‎های رمزارزها وجود ندارد
حسام تاج الدین، وکیل دادگستری
وضعیت فعلی رمزارزها و بیتکوین در ایران بسیار پیچیده است. این امر ناشی از ضوابط متفاوتی است که توسط مقام‎های رسمی مختلف ایران در مورد رمزارزها اظهار می شود. موضوع استخراج ارزهای دیجیتال و بخصوص بیت کوین که امروز در کشور ما رواج پیدا کرده به استفاده از برق دولتی انجامیده که به نوعی می توان آن را به اموال دولتی ارتباط داد. چراکه استفاده از برق دولتی و مراکزی که تامین برق آن برعهده دولت است مانند مساجد و ادارات و وزارتخانه ها استفاده از اموال دولت است و می توان برای آن جرایم زیادی در نظر گرفت. بنابراین با اهمیت زیادی که این موضوع دارد می توان با وضع قوانین در اسرع وقت برای مجازات تولید کننده‌های بیت کوین اقدام کرد. اموال دولتی و اموال بیت المال باید در مراکزی استفاده شود که در مسیر خدمات رسانی به مردم باشد در غیر این صورت اگر ثابت شود که برق دولتی و ارزان در راه هایی دیگر و غیر از فعالیت مربوطه که مجوز فعالیت آن را دارد بکار گرفته می شود مشمول مجازات و زندانی است.
بنابراین متاسفانه، قانون خاصی برای نظارت بر فعالیت‎های اطراف رمزارزها در کشور وجود ندارد و در شرایط حساس کنونی که هر فردی این اجازه را به خود داده که در این حوزه فعالیت کند ضروری است که دولت یک لایحه خاص برای تعیین سرنوشت استخراج رمزارزهایی مانند بیت کوین، و مبادله ارز با استفاده از این پول دیجیتال به مجلس ارائه دهد. به‎طوری که چارچوب قوانین کسانی که در حوزه‎ استخراج در سراسر کشور فعالیت می کنند، تعیین شود و اگر تخلفی در این رابطه وجود دارد بر طبق قانون مورد نظر با آن برخورد و فرد مورد نظر جریمه شود. البته اینکه بانک مرکزی ورود به این حوزه را به طور کلی ممنوع اعلام کرده است این موضوع وارد بعد تازه ای شده است. باید دید دستگاههای استخراج ارز دیجیتال چگونه وارد کشور می شود و از چه طریقی در اختیار شرکت ها و حتی افراد عادی قرار می گیرند. در اصل باید از اساس این موضوع را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.