صفحه اصلی / اسلایدر / عقب نشینی دولت از طرح مالیات بر عایدی مسکن
عقب نشینی دولت از طرح مالیات بر عایدی مسکن

سازمان امور مالیاتی: اجرای این طرح صرف ه اقتصادی ندارد

عقب نشینی دولت از طرح مالیات بر عایدی مسکن

هیچ شبهه ای در کنترل سوداگری در بازار مسکن از طریق اخذ مالیات، وجود ندارد. اما شواهدی نشان می‌دهد که دولت و برخی ذی نفعان همچنان با بهانه هایی سعی در عدم اجرای این طرح دارند. البته به گفته معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی، این مسئله به دلیل فرایند سخت شناسایی خانه های خالی و هزینه بر بودن این کار، به تاخیر افتاده است. از دید وی هزینه شناسایی خانه های خالی به مراتب بیشتر از درامدی است که قرار است دولت در محل این مالیات، عاید شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اما به اعتقاد کارشناسان رصد بازار مسکن و شناسایی خانه های خالی که البته آمار تقریبی آن نیز موجود است، کار دشواری نیست. مطابق آمار مرکز آمار ایران هم‌اکنون ۲٫۶ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که از این تعداد واحد مسکونی بیش از ۵۰۰ هزار واحد در تهران قرار دارد. به اعتقاد کارشناسان کنترل سوداگری در بازار مسکن تنها از طریق شناسایی این خانه ها و اخذ مالیات از آنها وجود دارد.
در همین رابطه معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی گفت: تا زمانی که سامانه ملی اسکان و املاک کشور راه اندازی نشود، امکان شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها وجود ندارد.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: بخش مالیات مربوط به واحدهای خالی از سکنه به دلیل آنکه ساز و کار اطلاعات آن فراهم نشده، قابل اجرا نیست؛ اما لایحه پیش نویس مالیات مربوط به عایدی سرمایه که بخشی از آن مسکن است، به زودی ارائه می‌شود.
زمانی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً مسکن نیست، اما به این حوزه توجه ویژه‌ای دارد؛ البته این موضوع پیچیدگی‌های بسیار خاص دارد، به همین دلیل، مطالعات این طرح ۳ ماه به طول انجامید و لایحه پیش نویس آن، تا چند روز آینده تحویل دولت داده می‌شود.

وی افزود: طرح پیش نویس مالیات بر عایدی سرمایه، با امضای وزیر اقتصاد به دولت تقدیم می‌شود و البته در هیأت دولت هم به دلیل آنکه حجم کارهای اقتصادی بالا است، نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای آن اعلام کرد.

به گفته زمانی، وزارت راه و شهرسازی درباره اجرایی شدن این سامانه اعلام کرده که به دلیل آنکه شهرداری‌ها دسترسی کامل به تمامی اطلاعات مسکن دارند، راه اندازی این سامانه برای شهرداری راحت‌تر است.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی هر جا که درآمد باشد، حتماً برای اخذ مالیات حضور پیدا می‌کند افزود: به دلیل آنکه در طرح مالیات بر خانه‌های خالی هزینه افرادی که برای شناسایی خانه‌ها می‌روند و اطلاعات کسب می‌کنند بسیار زیادتر از مالیات وضع شده است؛ بنابراین اجرای آن برای سازمان صرفه اقتصادی ندارد.

معاون سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: ممکن است مالکی واحد مسکونی خود را برای اجاره یا فروش گذاشته باشد و خریداری پیدا نشود بنابراین باید علت خالی ماندن واحد مسکونی برای این سازمان مشخص شود.

زمانی تصریح کرد: شهرداری در حوزه مستغلات و مدیریت آن و طبقه بندی واحدهای مسکونی بهتر از دولت و وزارت راه و شهرسازی اشراف دارد و اگر بازنگری در طراحی سامانه املاک صورت گیرد و توسط شهرداری‌ها انجام شود، بسیار زودتر به سرانجام می‌رسد.
افشین پروین‌پور، کارشناس بازار مسکن
انحصار خانه های خالی
راه‌اندازی سامانه‌ای که آمار خانه‌های خالی و صاحبان آن را مشخص کند، برای دریافت مالیات از این خانه‌ها ضرورت دارد. اما موضوع این است که مسئولان بالادستی عزمی جدی برای راه‌اندازی این سامانه و تعریف سازوکاری مشخص برای پیاده‌سازی آن را ندارند. به همین دلیل از آنجایی که زیرساخت‌های اخذ مالیات از این خانه ها فراهم نیست، این موضوع هر ساله به تاخیر می‌افتد. بهانه‌تراشی در اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن باعث شده، سود حاصل از گرانی همه ساله به جیب دلالان برود و در حالی که مردم روز به روز در تامین مسکن با مشکلات جدی تری روبرو می‌شوند که عده‌ای به سودهای کلان می‌رسند. دولت می‌تواند با اخذ مالیات از خانه‌های خالی زمینه عرضه و یا فروش آنها در بازار را که در کاهش قیمت مسکن با توجه به رقم آن، تاثیرگذار است، فراهم  کند. موضوعی که در کشورهای توسعه یافته برای مهار سوداگری مورد استفاده قرار گرفته است و نتایج آن مشخص است. شناسایی صاحبان خانه و افرادی که چندین خانه و ملک دارند، در صورتی که اراده‌ای جدی وجود داشته باشد کار سختی نیست. در حال حاضر عدم شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات باعث شده، خانه‌ها عمدتا دست عده‌ای خاص باشد و به انحصار دربیاید در حالی که چنین اجازه‌ای به صاحب‌خانه‌ها در کشورهای دیگر داده نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

یک دیدگاه

  1. شوربختانه اینکه نویسنده متن شما فرق مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه را نمی داند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.