صفحه اصلی / استان ها / تامین زندگی ۲۵ هزار صیاد سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان از پیشه صیادی
تامین زندگی ۲۵ هزار صیاد سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان از پیشه صیادی

تامین زندگی ۲۵ هزار صیاد سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان از پیشه صیادی

کسب و کار نیوز: صیادی مهم‌ترین پیشه در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است که قدمتی تاریخی دارد به‌گونه‌ای که در حال حاضر زندگی حدود ۲۵ هزار صیاد و خانواده‌هایشان در سواحل سیستان و بلوچستان از کنارک و چابهار گرفته تا «گواتر» از صیادی تأمین می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان با ۹۰۰ فروند لنج فراساحل، ۱۸۰۰ قایق صیادی و حدود ۲۵ هزار صیاد رتبه دوم تعداد ناوگان صیادی در اقیانوس هند بعد از سریلانکا و نیز رتبه دوم میزان صید در اقیانوس هند را بعد از کشور اندونزی دارد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در خصوص اهمیت صنعت آبزی پروری و صیادی در استان بیان کرد: یکی از پتانسیل‌های مهم استان سیستان و بلوچستان بخش صید و آبزی‌پروری است.
هدایت الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ۷۰ درصد از صید صنعتی و تجاری کشور توسط صیادان این استان انجام می‌شود.
میرمرادزهی گفت: در بنادر ماهیگیری و جایگاه‌های تخلیه صید واقع در شهرستان‌های چابهار و کنارک در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ قایق و لنج صیادی وجود دارد که ۲۴ هزار و ۸۹۶ نفر صیاد و نیروهای فنی نیز روی این شناورها کار می‌کنند.
وی اظهار کرد: توسعه آبزی‌پروری به‌ویژه پرورش ماهی در قفس می‌تواند نقش بسزایی در افزایش اشتغال و درآمد خانوارها، ارزآوری و توسعه سواحل مکران داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های بخش صیادی و شیلات استان توسط بخش خصوصی انجام شده است، بیان کرد: وجود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه صید یا شیلات با توجه به ظرفیت‌های آبی منطقه می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد و از سویی هم برای تعداد قابل‌توجهی از بومیان منطقه اشتغال پایدار ایجاد کند.
وی افزود: چابهار و کنارک با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تأمین بیش از ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: مناطق جنوبی استان ظرفیت‌های نهفته بسیاری برای آبزی‌پروری و ایجاد اشتغال پایدار در این بخش را دارد که اگر از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود می‌تواند علاوه بر بهبود معیشت و اقتصاد مردم منطقه بخشی از اشتغال کشور را نیز تأمین کند.
مدیر کل شیلات افزود: رونق صنعت پرورش میگو و زیر کشت قرار گرفتن هزار هکتار از اراضی مستعد شهرستان‌های چابهار و کنارک با جذب سرمایه گذاری خارجی و صادرات آن به کشورهای همسایه از دیگر دستاوردهای این سال‌ها در تولید، ارزآوری و اشتغال بود.
همچنین دکتر خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران در سفر اخیر خود به چابهار و بررسی وضعیت صنعت صیادی استان نیز گفت: توانمندیهای شیلاتی بخصوص در این استان یک ظرفیت بی بدیل و برگشت ناپذیر است و هیچ عامل خارجی از جمله جنگ نمی‌تواند بر آنها اثرگذار باشد و آن ظرفیت‌ها را از بین ببرد و اکنون که کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد، سرمایه گذاران این حوزه نیز در خط مقدم جبهه اقتصادی در کشور هستند و ما نیز وظیفه داریم تا با تمام توان از این عزیزان پشتیبانی نمائیم.
وی افزود: وجود شرایط اقلیمی مناسب، موقعیت منطقه‌ای، نهادینه شدن فرهنگ صید و آبزی پروری، نیروی انسانی کارآمد و مدیران آگاه و آماده به خدمت مزیت اقتصادی چشمگیری را در این خطه از کشور جهت بهره وری بهینه از ظرفیت‌های شیلاتی ایجاد نموده و ما نیز با تمام توان از فعالیت‌های شیلاتی این استان حمایت می نمائیم و برای این کار هیچ محدودیتی به جز صید از سواحل استان به دلیل تعهدی که به حفظ معیشت جامعه صیادی بومی منطقه و همچنین حفظ ذخایر موجود آبزیان داریم، نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه در حوزه صید فراساحل، پرورش میگو، پرورش ماهی در دریا و سایر آبزیان در این استان ظرفیت‌های بی نظیری وجود دارد خاطر نشان کرد: سرمایه گذارانی که در این حوزه‌ها ورود کنند از اولویت حمایت در سازمان شیلات ایران نیز برخوردار خواهند بود.
نبی اله خون میرزایی تصریح کرد: فعالیت‌های شیلاتی و کاربری اراضی در این استان را در چارچوب آمایش سرزمینی و طبق برنامه ریزی های استانی بر اساس نظر استاندار محترم و دیگر مسئولین مربوطه اجرایی خواهیم نمود.
همچنین نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در خصوص پتانسیل صنعت شیلات استان به ایسنا گفت: چابهار و کنارک پتانسیل‌های خوبی در زمینه صید انواع آبزیان دریایی دارند و این ظرفیت باید برای ایجاد اشتغال بیشتر بکار گرفته شود.
ایران نژاد گفت: متأسفانه عدم صدور مجوز صید برای شناورهای قایق سبب شده تا عده زیادی از افراد جویای کار جنوب بلوچستان در حسرت استفاده از ظرفیت عظیم دریا باشند و همچنان در همجوار تنها بندر اقیانوسی ایران با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم کنند.
ایران نژاد گفت: سواحل مکران، سواحلی با ظرفیت‌ها و موقعیت‌های منحصربه‌فرد اقتصادی، ترانزیتی، کشاورزی، شیلاتی و گردشگری است که قطعاً نقش غیرقابل‌انکاری را در آینده اقتصاد ایران و حتی منطقه و جهان بازی می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی به آب‌های اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته، وجود اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روزافزون آن، صنایع شیلاتی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه سیستان و بلوچستان مطرح کرده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر تعداد ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی در جنوب استان وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.