صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / اعلام آمادگی برای راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی
اعلام آمادگی برای راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی

در سی و نهمین میز تخصصی کالایی مطرح شد

اعلام آمادگی برای راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی

سی و نهمین جلسه میز تخصصی کالایی با محوریت توسعه صندوق های کالایی مبتنی بر محصولات کشاورزی عصر دیروز در بورس کالای ایران برگزار شد که حاضران این نشست آمادگی خود به منظور فراهم شدن مقدمات لازم برای راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی را اعلام کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بورس کالا، طی این جلسه که با حضور مدیران و کارشناسانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالای ایران، شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها و همچنین فعالان حوزه کشاورزی برگزار شد، حاضران در خصوص راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالای کشاورزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در ابتدای این نشست در خصوص مزایای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالاهای کشاورزی اظهار کرد: راه اندازی این صندوق ها امکان استفاده از منابع مالی و نقدینگی موجود در بازار سرمایه را برای فعالان بخش کشاورزی فراهم می آورد که این یک مزیت بزرگ برای بازار محصولات کشاورزی و کشاورزانی است که همواره با مشکل نقدینگی مواجه هستند.

به گفته ناصرپور، صندوق های کالایی مبتنی بر محصولات کشاورزی متفاوت از صندوق هایی است که به صورت سنتی در بازار کشاورزی فعال هستند چراکه می توان از حجم منابع بالایی که در بازار سرمایه وجود دارد در راستای حمایت از کشاورزان بهره برد که این روند قابل مقایسه با فعالیت صندوق ها در بازار سنتی نیست.

وی با اشاره به آغاز جدی معاملات گواهی سپرده کالایی روی محصول زعفران و سکه طلا طی یکسال گذشته در بورس کالا گفت: پس از راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر طلا، شاهد رونق بیشتر معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس بودیم به طوریکه هم اکنون چهار صندوق فعال در این زمینه حضور دارند و معاملات گواهی سپرده نیز از حجمی مطلوب برخوردار است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه خوشبختانه طی یکسال گذشته موفقیت های زیادی حاصل شد و تجربه های متعددی پس از معاملات گواهی سپرده سکه طلا و زعفران بدست آمد، گفت: امروز با توجه به ترکیب گواهی سپرده و بازار مشتقه، راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالا مسیری هموار تر در پیش دارد که امیدواریم به زودی شاهد آغاز بکار نخستین صندوق کالایی در حوزه کشاورزی باشیم.

ناصرپور اظهار داشت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز نیز شاهد تنوع بیشتر در بازار محصولات کشاورزی بورس و تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بودیم که این موضوع نیز در راه اندازی توسعه صندوق های سرمایه گذاری روی محصولات کشاورزی اثرگذار خواهد بود.

یک صندوق با چند محصول دارایی

وی افزود: با توجه به ریسک هایی که به دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی ممکن است برای صندوق ها ایجاد شود، این طرح ارایه شد که به جای راه اندازی صندوق سرمایه گذاری کالایی بر پایه یک محصول کشاورزی خاص، صندوق ها را بر پایه یک گروه کالایی از محصولات کشاورزی راه اندازی کنیم. هر چند صندوق هایی که مبتنی بر یک کالای خاص باشند نیز می توانند در اندازه های کوچک تر راه اندازی شوند؛ اما برای راه اندازی صندوق های با اندازه بزرگ این ریسک با متنوع سازی کالاها مرتفع می شود.

ناصرپور با بیان اینکه کالاهایی همچون زعفران، زیره و پسته می توانند به عنوان دارایی های پایه قرار گیرند، تاکید کرد: خوشبختانه این محصولات زمان برداشت متفاوتی دارند و نگرانی هایی که بابت زمان سررسید شدن اوراق گواهی سپرده آنها و ریسک های ناشی از تحویل کالا برای صندوق ها مطرح شده، برطرف می شود. ضمن اینکه طبق ملاحظات در نظر گرفته شده در این طرح، صندوق های مبتنی بر کالاهای کشاورزی امکان تحویل محصول در زمان سررسید اوراق گواهی سپرده کالاها را ندارند و مدیریت آنها باید متناسب با شرایط و پیش از سررسید شدن اوراق به نحوی که بازار تحت تاثیر قرار نگیرد، اقدام به فروش این اوراق و تبدیل آنها به اوراق با سررسیدهای دورتر کنند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه در دنیا سهم ابزارهای مشتقه در پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری کالایی به نسبت اوراق گواهی سپرده و معاملات نقدی آن غالب است، گفت: می توانیم برای حساسیت هایی که ممکن است موعد تحویل کالا در سررسید اوراق گواهی سپرده بروز کند، سهم ابزارهای مشتقه را برای این صندوق ها افزایش و سهم اوراق گواهی سپرده را کاهش دهیم؛ در دنیا نیز ابزارهای مشتقه روی محصولات کشاورزی کاربرد بیشتری دارد.

استقبال از متنوع سازی دارایی صندوق ها

راضیه صباغیان کاخکی رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از ارایه چند درخواست موافق اصولی برای راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد و گفت: علاوه بر صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر محصولات کشاورزی، پیشنهاد راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر شمش و طلای آب شده و حتی صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر نهال زیتون نیز به سازمان ارایه شده است.

وی گفت: شفافیت و جلب اعتماد عموم سرمایه گذاران به بازار سرمایه از اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار است؛ در این بین در حال بررسی هستیم که صندوق های مبتنی بر محصولات کشاورزی تا چه اندازه بر بازار این محصولات می تواند اثرگذار باشند که در این زمینه قرار شد صندوق ها، بازار گواهی سپرده و معاملات قراردادهای آتی این محصولات متناسب با هم رشد کنند.

وی راهکار متنوع سازی محصولات کشاورزی برای راه اندازی صندوق های کالایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کلیه نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار می توانند درخواست خود را برای راه اندازی صندوق های کالایی به این سازمان ارایه کنند تا درخواست آنها مورد بررسی قرار گیرد. صندوق های کالایی که پیش از این نیز درخواست صدور موافقت اصولی خود را مبتنی بر یک محصول خاص به سازمان ارایه کرده اند، درخواست خود را با تکیه بر گروه کالایی محصولات کشاورزی و با ارایه گزارش توجیهی برای سازمان ارسال کنند تا درخواست آنها مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

این گزارش می افزاید، در پایان این نشست مدیران وزارت جهاد کشاورزی، فعالان بازار کشاورزی، نمایندگان شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری های حاضر در نشست هر یک نقطه نظرات خود به منظور راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی و همچنین آمادگی کامل خود برای تحقق این اقدام را اعلام کردند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.