صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اروپا تلاش می‌کند با میانجی‌گری،آمریکا را به مذاکرات ایران و ۱+۴ برگرداند

دیاکو حسینی:

اروپا تلاش می‌کند با میانجی‌گری،آمریکا را به مذاکرات ایران و ۱+۴ برگرداند

کسب و کار نیوز- یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با تشریح این‌که ماجرای بازگشت آمریکا به جلسات ۱+۴ و برداشته شدن تحریم‌ها چیست، گفت: اروپایی‌ها در تلاش هستند تا به نحوی از طریق میانجی‌گری ایران و آمریکا را پای میز مذاکره برگردانند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دیاکو حسینی درباره آغاز گام دوم ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه نخست اروپایی‌ها اظهار کرد:‌ اروپایی‌ها انگیزه زیادی برای حفظ برجام دارند، به نحوی برجام به هویت اتحادیه اروپا گره خورده و شکست برجام می‌تواند  بلاموضوعیت شدن دیپلماسی اتحادیه اروپا را به دنبال داشته باشد.

وی افزود:‌از سوی دیگر شکست برجام عملا به معنای وارد شدن ایران و آمریکا به فاز تازه‌ای از برخوردها است که پیامدهای آن برای اروپایی‌ها بسیار خطرناک و غیر قابل پیش بینی و کنترل خواهد بود. در نتیجه اروپا انگیزه بالایی برای این کار دارد.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: اما سوال اصلی این است که آیا اروپا توانایی لازم را دارد یا خیر؟ پاسخ روشن است؛ اروپا به خاطر وابستگی‌های استراتژیکی که از جنبه‌های مختلف دارد، فاقد این توانایی است. از یک سو به دلیل وجود این ذهنیت که اروپا طی ۷۰ سال اخیر نباید جدای از آمریکا فعالیت کند و یا راهش را به طور کامل جدا کند.

حسینی تصریح کرد: اروپایی‌ها متوجه توافقی که با ایران شده‌اند، هستند، بنابراین فکر می‌کنم در تلاش هستند تا به نحوی از طریق میانجی‌گری ایران و آمریکا را پای میز مذاکره برگردانند، سفر اخیر مشاور مکرون هم می‌تواند در این چارچوب تعریف شود و این امکان وجود دارد که راه حل‌هایی را ارائه دهند.

وی درباره این‌که گفته شده آمریکا در صورت برداشتن تحریم‌ها به ویژه در حوزه‌های نفتی و بانکی می‌تواند در جلسات ۱+۴ حضور داشته باشد، گفت: قبل از این‌که به آن مرحله برسیم باید یک جواب داخلی برای خودمان داشته باشیم، این غیر منطقی است که آمریکا حاضر باشد تحریم‌ها را بردارد و بخواهد با وجود خروج از برجام، مجددا درباره اجرای برجام صحبت کند. مگر این‌که تصمیم‌ بگیریم درباره چیزی مذاکره کنیم که تاکنون چنین تصمیمی گرفته نشده است.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در ادامه گفت:‌ درواقع باید ابتدا این مساله در داخل کشور و در میان جریان‌های مختلف و در سطوح عالی نظام به یک جمع‌بندی برسد، بعد از آن مشخص کنیم از آمریکا چه می‌خواهیم و چه طور می‌توانیم توقع داشته باشیم؟  بنابراین در حال حاضر تصور نمی‌کنم در معرض حل و فصل آن باشیم مگر این که مکرون و یا اروپا طرح دیگری را ارائه کنند.

حسینی یادآور شد: پس از گفت‌وگوی آقای روحانی و مکرون این موضوع مطرح شده که ایران آماده است در صورتی که آمریکا تحریم‌ها را متوقف کند، آمریکا را در جمع ۱+۴ بپذیرد و گفت‌وگوها را ادامه دهد، در واقع این طرح جدیدی است قبلا آن چیزی را که مطرح می‌کردیم این بود که آمریکا باید به برجام برگردد، اما در طرح جدید گفته نمی‌شود آمریکا حتما باید به برجام برگردد، لذا در صورت برداشتن تحریم‌ها می تواند در جلسات ۱+۴ حضور داشته باشد والزامی برای برگشت به برجام نیست.

وی تاکید کرد: این که ترامپ به برجام آلرژی دارد، بسیار خب به برجام برنگردد، الزام این است که تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین این طرح جدید مطرح شده و ما هم پذیرفتیم البته این‌گونه نبود که از قبل درباره آن تامل نکرده باشیم. لذا ابتکار قابل توجهی است که ما هم آن را پذیرفته‌ایم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.