صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / وزیر اقتصاد: برای عبور از بحران به اعتماد تمام مردم احتیاج داریم
وزیر اقتصاد: برای عبور از بحران به اعتماد تمام مردم احتیاج داریم

وزیر اقتصاد: برای عبور از بحران به اعتماد تمام مردم احتیاج داریم

کسب و کار نیوز- وزیر اقتصاد اظهار داشت: اکنون قرار است سهام باقی مانده دولت در بنگاه‌های بورسی که شامل ۱۸ بنگاه می‌شود را واگذار کنیم و پس از آن نوبت به واگذاری بنگاه‌های غیربورسی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، در مراسم روز جهانی تعاون، فرهاد دژپسند با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اگر کسی اکنون به اقتصاد ایران نگاه کند می‌بیند که با یک پدیده شوم مواجه شدیم که آن تحریم ظالمانه و بر خلاف عرف معاهدات بین‌المللی است. ضمن آنکه در کنار آن یک پدیده میمون نیز وجود دارد و آن اهتمام و اراده نظام و دولت برای واگذاری واحدهای اقتصادی به بخش غیردولتی است.

وی ادامه داد: این دو پدیده یک شاهراه را برای تحول در اقتصاد ایران باز می‌کنند. هنگامی که بحث عبور از تحریم‌ها مطرح می‌شود، افزایش نقش مردم و مردمی کردن اقتصاد به میان می‌آید. تعاونی‌ها نیز به سبب ماهیت ساختاری خود می‌توانند بهترین بهره‌برداری را از این فرصت ببرند.

دژپسند افزود: دشمن به دنبال پیچیده‌تر کردن تحریم‌ها و محدود کردن ورود کالاهای اساسی است تا به این ترتیب مردم را مقابل نظام قرار دهد. تعاونی‌ها می‌توانند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و با تامین اقلام اساسی و واردات آن به کشور نقش خود را در اقتصاد پررنگ‌تر کنند.

وی با اشاره به رونمایی از شبکه ملی مدیریت هوشمند توزیع اقلام اساسی (مهتا) در مراسم امروز گفت: این یک اتفاق بسیار مهم است زیرا تعاونی‌ها با زبان مدرن، مدیریت توزیع اقلام اساسی را بر عهده می‌گیرند و به واسطه آن نقش خود را برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی از کیک اقتصاد کشور بالا خواهند برد.

دژپسند در خصوص واگذاری‌های ماه‌های آینده گفت: خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ یکی از برنامه‌های مورد تاکید دولت است که ما در وزارت اقتصاد آن را به طور جدی پیگیری می‌کنیم. اکنون قرار است سهام باقی مانده دولت در بنگاه‌های بورسی را که شامل ۱۸ بنگاه می‌شود واگذار کنیم و پس از آن نوبت به واگذاری بنگاه‌های غیربورسی است که برای این واگذاری‌ها روش‌های جدیدی همچون واگذاری مدیریت، اجرا به شرط تملیک و یا ترکیبی از این دو را استفاده خواهیم کرد. شاهراه این واگذاری‌ها برای تعاونی‌ها این است که با افزایش سرمایه و الگوگیری از مردم منطقه و حتی رسیدن به عضویت چهار تا پنج هزار نفر برای گرفتن آنها اقدام کنند، ما برای اینگونه تعاونی‌ها فرش قرمز پهن خواهیم کرد.

دژپسند افزود: اکثر این شرکت‌ها نفتی و گازی هستند و از جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردارند و با توجه به اینکه مبلغ برآوردی این شرکت‌ها بالا است می‌توان با تشکیل کنسرسیوم از چند تعاونی برای خرید آن اقدام کرد. این امر به شکل‌گیری اقتصاد مردم بنیان و واگذاری واقعی کمک خواهد کرد. ضمن آنکه استفاده از صندوق‌های ETF نیز یکی دیگر از راه‌های خرید این بنگاه‌ها است.

وی با اشاره به تعاونی در قانون اساسی گفت: بحث تعاون در قانون اساسی یک ویترین و یا دکور نیست بلکه واقعیت است. با مطالعه مذاکرات قانون اساسی و نقش شهید بهشتی در به تصویب رسیدن موارد قانونی آن می‌توان به این امر پی برد.

دژپسند در پایان گفت: ما اگر بتوانیم تعاونی‌ها را تقویت کنیم و به جایگاه‌ واقعی آنها در اقتصاد کشور برسانیم، بسیاری از خیال‌های باطلی که برای این کشور دیده شده نقش بر آب خواهد شد. ما برای مقابله با دشمنان نیاز به اعتماد مردم داریم آن هم نه به صورت توده‌ای و گروهی بلکه به صورت جامع و در قالب تشکل‌ها می‌توان از شرایط خطیر کشور عبور کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.