صفحه اصلی / اسلایدر / تولید ۴۸ میلیارد نخ سیگار در سال ۱۳۹۷
تولید ۴۸ میلیارد نخ سیگار در سال ۱۳۹۷

بعد از ابلاغ سیاست ارزی ریالی، ارز دولتی نگرفتیم

تولید ۴۸ میلیارد نخ سیگار در سال ۱۳۹۷

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از کند شدن روند تایید ثبت سفارش مواد اولیه صنعت دخانیات در دو هفته اخیر خبر داد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند کمتر از یک ماه برخی واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند و با کمبود، گرانی و افزایش قاچاق سیگار روبرو خواهیم شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته وی اخیراً به بهانه تخصیص ارز دولتی به واردات مواد اولیه محصولات دخانی وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس بردند و خواستار محدود شدن واردات توتون شدند.  محمدرضا تاجدار افزود: این در حالی است که تولید توتون خام در کشور سالانه ۹۰۰۰ تن و نیاز کشور به انواع توتون در حدود ۳۰ هزار تن می باشد . البته نخ ۹۰۰۰ تن مورد اشاره به دلیل کیفیت و نوع وارته به صورت کامل قابل استفاده در خرمن ها نبوده و بخش قابل توجهی از آن در اختیار شرکت های بین المللی فرآوردی توتون  قرارگرفته تا پس از عمل آوری امکان ترکیب در فرمول خرمن ها فراهم گردد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه با توقف صنعت دخانیات، مصرف محصولات دخانی متوقف نمی‌شود، تصریح کرد: آمار وزارت بهداشت که شاهدی بر افزایش مصرف سیگار است نشان می‌دهد مسیر مبارزه با مصرف دخانیات تاکنون اشتباه بوده، چراکه در این زمینه کار فرهنگی در بلندمدت و با شروع از مدارس نتیجه می‌دهد. اما در حال حاضر به جای مبارزه با مصرف دخانیات با صنعت محصولات دخانی مبارزه می‌شود. وی با بیان اینکه بعد از نوسانات ارزی شاهد کاهش ۲۰ درصدی در آمار تولید محصولات دخانی در شش ماهه اول سال گذشته بودیم، گفت: در ماه‌هایی ابتدایی سال گذشته همه تولیدکنندگان و واردکنندگان ملزم به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، اما بعد از گروه بندی کالاها و تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی، مواد اولیه دخانیات ریالی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرد. رئیس انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از تولید ۴۸ میلیارد نخ سیگار در سال ۱۳۹۷ خبر داد که به گفته وی معادل چهار میلیون و ۸۰۰ هزار کارتن سیگار است.

تاجدار با اشاره به اینکه هزینه مواد اولیه تولید سیگار در سال گذشته معادل ۲۴۰ میلیون دلار بود، تصریح کرد: اگر این ۴۸ میلیارد نخ سیگار به کشور وارد می‌شد، هزینه آن معادل ۴۸۰ میلیون دلار بود. وی با اشاره به حضور ۱۲ میلیون مصرف کننده سیگار در کشور، گفت: نیاز سالانه کشور ۵۵ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار تخمین زده شده که ۴۸ میلیارد نخ از آن در کشور تولید می‌شود و بقیه آن از طریق قاچاق تامین‌ می‌شود. رئیس انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۵ هزار نفر در این صنعت، اظهار کرد: در حال حاضر اتیکت، قراصه ، کارتون، سلفون و برخی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز تولید سیگار در داخل کشور تامین می‌شود. همچنین برنامه‌های در نظر داریم تا کارخانه های پرایمری برای عمل آوری توتون نیز ایجاد کنیم و تکنولوژی تولید کاغذ سیگار را نیز به کشور انتقال دهیم.

تاجدار در ادامه اظهار کرد: برخی ازمسئولین و نمایندگان مجلس می‌گویند که چرا شرکت های توتال و رنو بعد از اعمال تحریم‌ها ایران را ترک کردند، اما برندهای خارجی سیگار همچنان در کشور فعالیت می‌کنند؛ در پاسخ به آن‌ها باید گفت که در برنامه پنجم به واردکنندگان  تکلیف شد که می بایست نیازبازار داخل کشور تا پایان این برنامه در داخل کشور تولید و تامین گردد و واردات در پایان برنامه  متوقف شود. بنابراین حضور شرکت‌های خارجی در کشور بر اساس برنامه بالا دستی می باشد  ، علاوه بر این احتمالا نوع سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان سیگار در کشور  با سرمایه گذاری موارد مورد اشاره فوق متفاوت است. شاید شرکت فعال دخانی ارتباط کمتری با آمریکا داشته باشند و منافع‌شان در کشور ما در مقایسه با بازار آمریکا بیشتر تامین شود. وی افزود: با این وجود تحریم‌ها در این صنعت نیز اثرات خود را داشته است؛ برای مثال دو شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی بعد از چهار نوامبر همکاری خود با ایران را متوقف کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.