صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اگر آمار صحیح باشد، ایران ۵۰ درصد بیت‌کوین دنیا را استخراج می‌کند
اگر آمار صحیح باشد، ایران ۵۰ درصد بیت‌کوین دنیا را استخراج می‌کند
Blockchain word with icons as vector illustration

بلاکچین ایران:

اگر آمار صحیح باشد، ایران ۵۰ درصد بیت‌کوین دنیا را استخراج می‌کند

اعضای انجمن بلاکچین ایران ضمن انتقاد از اخباری که دلایل افزایش مصرف برق را به دلیل فعالیت ماینینگ‌ها اعلام می‌کنند، از دوگانگی برخورد مسوولان انتقاد کرده و تقاضا کرده‌اند قانونی شفاف در این حوزه تعریف شود. آن‌ها همچنین پیشنهاداتی را هم به وزارت نیرو ارائه کردند. محمد شرقی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با بیان این‌که صنعت ماینینگ بالغ بر ۹ ماه است که توسط هیأت دولت به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: بر این اساس نمی‌توان یک صنعت را به رسمیت شناخت و در مقابل با آن برخورد قهری داشت. رسالت اصلی انجمن بلاکچین به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد ترویج فرهنگ بلاکچین بین مردم است.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اخباری که اخیراً در مورد تأثیر استخراج ارز مجازی برافزایش مصرف برق کشور مطرح شده است، اظهار کرد: در رسانه‌ها مطرح می‌شود که مصرف دستگاه‌های ماینینگ زیان‌بار است و انرژی زیادی مصرف می‌کند و باعث خاموشی می‌شود و شرایط به صورتی شده است که فعالین حوزه نه می‌توانند سرمایه گذاری کنند و نه می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند. مدیرعامل انجمن بلاکچین با انتقاد از نبود قانون شفاف در مورد استخراج ارز مجازی در کشور، گفت: از سال گذشته تاکنون قانون مدونی در این خصوص وجود ندارد. این در حالی است که طبق ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک فعالیت ماینینگ آیتی محور بوده و انجام آن بلامانع است. اکنون بر چه اساسی گفته می‌شود این فعالیت غیرقانونی است؟ ما قانونی که گفته می‌شود ماینینگ غیرقانونی است را مطالبه می‌کنیم.وی با تاکید بر این‌که شرایط قانون‌گذاری برای انجمن مهم است، توضیح داد: در این حوزه شاهد برخورد سلیقه‌ای هستیم. ما با این موافقیم اگر در این حوزه تخلفی وجود دارد با آن برخورد شود اما تخلف همیشه در اقلیت است. شرقی با بیان این‌که همه واحدهای ماینینگ مجوز دارند، گفت: زمانی که واحدی می‌خواهد راه‌اندازی شود، برای آن درخواست برق می‌کنند و زمانی که با این درخواست موافقت می‌شود یعنی آن غیرقانونی نیست؛ ما نمی‌دانیم برای مذاکره در این مورد با چه کسی طرف هستیم، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا وزارت ارتباطات، متولی چه کسی است؟

شرقی در ادامه با بیان این‌که اتلاف شبکه برق در ایران بیشتر از برق مورد نیاز استخراج بیت‌کوین کل جهان است، گفت: اتلاف شبکه برق در ایران ۱۰ تا ۱۶ درصد است و اگر کل دنیا در ایران ماینینگ انجام دهند کلاً ۱۲ درصد برق کشور را تشکیل می‌دهد. وی با بیان این‌که آمار و ارقام دقیقی در مورد ماینینگ در ایران وجود ندارد، اضافه کرد: طبق آمار وزارت نیرو ۱۴۸ هزار دستگاه در ایران اقدام به استخراج ارز می‌کنند که اگر این آمار درست باشد این دستگاه‌ها فقط نیم درصد برق کشور را در ساعات پیک مصرف می‌کنند. عضو انجمن بلاکچین در ادامه در مورد اخباری مبنی بر این‌که چینی‌ها برای استخراج ارز مجازی به ایران هجوم آورده‌اند، گفت: به نظر من خیلی از مواردی که گفته می‌شود، غلو است چینی‌ها برای ایجاد مزرعه در مناطق آزاد اقتصادی ایران درخواست داده‌اند. باید توجه داشت سرمایه گذاری خارجی در هیچ بخشی بد نیست، بلکه مسیری که برای سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور تعیین می‌شود، مهم است.

امیر بیات، عضو انجمن و کارگروه استخراج رمز ارز و ماینینگ نیز با بیان این‌که بانک مرکزی دو سال است که درباره بلاکچین صحبت می‌کند، اظهار کرد: اخیراً اعلام شده است که افزایش هفت درصدی مصرف برق در کشور به خاطر فعالیت ماینینگ است. هفت درصد به معنی ۴۰۰۰ مگاوات بوده که یعنی باید بیش از دو میلیون و ۷۰۰ دستگاه ماینینگ در ایران وجود داشته باشد، این در حالی است که طبق اعلام وزارت نیرو ۱۴۸ هزار دستگاه وجود دارد. وی با تاکید بر این‌که آمار و ارقام اشتباه است، گفت: اگر آماری که ارائه می‌شود صحت داشته باشد، یعنی در ایران ۵۰ درصد بیت‌کوین دنیا تولید می‌شود. عضو انجمن و کارگروه استخراج رمز ارز و ماینینگ تاکید کرد: اگر در ایران بیت‌کویین تولید نکنیم مردم از کشورهای دیگر می‌خرند و باید برای آن دلار پرداخت کنند که این به معنی خروج ارز از کشور است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.