ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته اعتقاد برخی از کارشناسان خروج از رکود در شرایط کنونی که بازار ملتهب است و تولید خودرو نیز به شدت کم است، نیز چندان برای بازار خودرو خوشایند نیست. دلالان در انتظار رونق بازار هستند تا قیمتها را بالا ببرند.
بر اساس گزارشهای موجود، قیمت روز پراید در بازار آزاد امروز ۴۵ میلیون تومان است و تغییر چندانی نسبت به دیروز نداشته. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با یک میلیون افزایش به ۸۵ میلیون رسیده و تیپ ۵ روی ۱۰۱ میلیون تومان ثابت مانده. سمند، دنا، رانا، تیبا ۲، جک و MVM نسبت به دیروز تغییر قیمت نداشتهاند و با همان قیمتهای قبلی در بازار آزاد فروخته میشوند.
قیمت روز پراید در بازار آزاد امروز ۴۵ میلیون تومان است و تغییر چندانی نسبت به دیروز نداشته. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با یک میلیون افزایش به ۸۵ میلیون رسیده و تیپ ۵ روی ۱۰۱ میلیون تومان ثابت مانده. سمند، دنا، رانا، تیبا ۲، جک و MVM نسبت به دیروز تغییر قیمت نداشتهاند و با همان قیمتهای قبلی در بازار آزاد فروخته میشوند.
البته ساینا شرایط ویژه ای داشت. برای اولین بار ساینا رینگ آلمینیومی پا به بازار گذاشته که قیمت کارخانه آن پنج میلیون تومان بالاتر از قیمت ساینا معمولی است. ساینا رینگ آلمینیومی درب کارخانه با قیمت ۶۱ میلیون تومان تحویل داده میشود و با ۵۰۰ هزار تومان اختلاف وارد بازار آزاد شده.
امیر حسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو
تعهدات بیپاسخ خودروسازان
رکود حاکم بر بازار خودرو با توجه به التهابی که در این بازار وجود دارد، منفی نیست. در چند سال گذاشته با توجه سود کلانی که در خرید و فروش خودرو وجود داشت، خیلی از سرمایهداران برای کسب سود به این سو روی میآوردند و همین امر قیمتها را بالا میبرد. اوج این کار را سال گذشته با رشد نجومی قیمتها دیدیم. این حباب ناشی از سرمایهگذاری و کسب سود است. بنابراین در شرایط فعلی که خیلی از دلالان در انتظاررونق بازار خودرو هستند، خروج از رکود برای این بازار خطرناک است. موضوع این است که خودروسازها هنوز مشکل تولید را حل نکردهاند. تعهدات خودروسازان هنوز بی پاسخ است و تا مادامی که این تعهدات پاسخ داده نشود، نباید به موضوع رکود بازار فکر کرد.
یعنی در حال حاضر مسئله اساسی بازار خودرو، تولید است. افزایش تولید خودرو برخلاف برخی از اظهارنظرها هنوز اتفاق نیفتاده است و برخی از خودروها نیز با افت شدید تولید روبرو هستند. از آنجایی که بین میزان تولید خودرو و قیمت خودرو ارتباط مستقیمی وجود دارد، با کاهش تولید خودرو، قیمتها نیز بالا میرود. به همین دلیل قیمت ساینا نیز به دلیل کاهش تولید، بالا رفته است. علاوه بر تحریم که به صنعت خودروسازی هزینههای زیادی وارد کرده است، تصیمیمات اشتباه نیز هزینههای زیادی به خودروسازان وارد کرده است که تامین و جبران آن کار سادهای نیست.