صفحه اصلی / استان ها / مرمت «شهبازیان» به اجازه مالک نیاز دارد
مرمت «شهبازیان» به اجازه مالک نیاز دارد

بی‌توجهی مالکان به خانه‌های تاریخی؛

مرمت «شهبازیان» به اجازه مالک نیاز دارد

کسب و کار نیوز :همدان استانی با سبقه تاریخی و فرهنگی بسیاری است و آثاری در خود دارد که نظیر آنها را در کمتر کشوری می‌توان دید، یکی از جاذبه‌های تاریخی جالب و موردپسند گردشگران، خانه‌های قدیمی است که به علت کم توجهی مسئولان و گاهی مالکان آن در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در رابطه با وضعیت فعلی یکی از این خانه‌های تاریخی تحت عنوان «شهبازیان» اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب خانه شهبازیان از مالک، درخواست همکاری برای مرمت این بنا کرده‌ایم.
احمد ترابی بیان کرد: مساحت کل این خانه، یک هزار و ‎ ۵۶ مترمربع است و دسترسی به آن از طریق یک دالان به حیاط اول و به وسیله چند پله سنگی به ساختمان صورت می‌گیرد.
وی بیان این بنا مربوط به دوره قاجار است، ادامه داد: این بنا دارای دو طبقه بوده و پلان مستطیل شکل اندرونی و بیرونی دارد که یک طبقه آن زیرزمین و طبقه دیگر ساختمان است.
ترابی با اشاره به اینکه این ساختمان دارای تزئینات متعددی از قبیل گچ‌بری‌هایی به اشکال گُل و بوته و آجرکاری‌هایی از نوع حصیر است، افزود: در بالای در و پنجره بهارخواب تزئینات گلی و در ناحیه طاق‌نماها آجر لعاب دار مشکی کار شده است. تزئینات داخلی بنا نیز شامل گچ‌بری و نقاشی به اشکال گُل و بوته در ناحیه گنبدها و سرستون‌ها است.
وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری خانه‌های قدیمی با ارزش نیازمند تصمیم گیری های مناسب برای جلوگیری از تخریب آنها است، گفت: خانه‌های قدیمی استان قابلیت‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگران فرهنگی دارد که باعث رونق این صنعت نیز می‌شود.
ترابی با یادآوری اینکه خانه شهبازیان، مالک خصوصی دارد، عنوان کرد: این خانه در شهر همدان، ابتدای خیابان بوعلی و انتهای بن بست میرفندرسکی ساخته شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص مرمت این بنا توضیح داد: از دوره‌ای که بنده در اداره میراث فرهنگی خدمت می‌کنم، هیچ‌گونه عملیات بازسازی و مرمتی در این بنا انجام نشده است.
یک فعال گردشگری در همدان گفت: خانه شهبازیان واجد ارزش تاریخی بوده و جز آثار ملی ثبت شده در سال ۸۰ است.
مریم مقدم با بیان اینکه قسمتی از این خانه آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: این خانه همزمان با خانه‌های صمدی و عمارت سوخته مرمت و بازسازی و رفع خطر شده است.
وی با بیان اینکه اگر خانه‌ای فاقد ارزش باشد، بدون شک از بین خواهد رفت، اظهار کرد: تنها مرمت خانه کافی نیست بلکه باید کاربری آنها تعیین شود تا مورد رسیدگی قرار گرفته و حفظ شده و فراموش نشوند.
وی با اشاره به اینکه خانه ضرابی با معماری شاخص خود مرمت شده اما اکنون خالی از سکنه و بدون کاربری مشخص است، اعلام کرد: خانه‌های قدیمی استان، به ویژه خانه‌هایی مانند شهبازیان که در بافت مرکزی شهر قرار دارند، توانایی و پتانسیل تبدیل به موزه‌های مردم شناسی، کافی‌شاپ و بوم گردی را دارند.
این فعال گردشگری با انتقاد از بی توجهی مالکان این خانه‌های تاریخی، تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی اداره میراث فرهنگی، حفظ و نگهداری خانه‌های قدیمی است که متأسفانه در اکثر مواقع با سنگ اندازی مالکان کارشان بی ثمر می‌ماند.
مقدم یادآور شد: مالکانی که قصد بهره برداری از این خانه‌ها را دارند می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های مشاور، در جهت سود بردن از آنها راهنمایی بگیرند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.