صفحه اصلی / اجتماعی / رهن و اجاره معابر دستفروشی در فضای مجازی
رهن و اجاره معابر دستفروشی در فضای مجازی

کلاهبرداران و دلالان در فضای مجازی از مردم باج سیبیل می گیرند

رهن و اجاره معابر دستفروشی در فضای مجازی

این روزها فضای مجازی بستری برای انجام اموری دور از انتظار و ابزاری برای سودجویی برخی افراد شده است. از خرید و فروش اعضای بدن گرفته تا فروش سرقفلی و رهن و اجاره اماکن مختلف برای دستفروشی. سایت دیوار این روزها در سایه عدم نظارت با آگهی های عجیب و غریب همچنان می تازد و چارچوبی برای قیمت هر کالا وجود ندارد که بدین ترتیب قیمت بسیاری از کالا و خدمات مانند ماشین و مسکن را تحت تاثیر قرار داده اما در کنار آن خرید و فروش کالاهای ممنوعه نیز در این مجموعه در حال انجام است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در جدیدترین موردی که در این سایت آگهی شده است آگهی اجاره معابر جهت دستفروشی است. هرچند از این آگهی به راحتی می‌شود به وضعیت خراب کاسبی مغازه‌داران پی برد اما درج این مدل آگهی ها به هیچ عنوان توجیهی ندارد. متاسفانه با این آگهی متوجه می شویم که دست‌فروشان که به جز اینکه باید به شهرداری مبالغی پرداخت کنند تحت فشار برخی افراد نیز باید به مغازه داران نیز باج سیبیل بپردازند. فعالیت های نوین در فضای بازاریابی اینترنتی سبکی تازه از تجارت را در جهان شکل داده اند ولی اگر نظارت مناسب بر روی این نوع داد و ستدها نباشد می توانند به محلی برای جولان کلاهبرداران و دلالان تبدیل شوند و از همه مهمتر اقتصاد یک کشور را نشانه بگیرند زیرا دلالان با قیمت گذاری های نامتعارف در این سایت ها قادر خواهند بود بر نوسانات اقتصادی افزوده و قیمت های اجناس را تنها با نیت کسب درآمد بیشتر مدام تغییر داده و بالا ببرند و در همین مسیر قیمت گذاری در کل کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

فعالیت کلاهبرداری از مردم رواج بیشتری پیدا کرده است

مرتضی عنایتی، کارشناس فضای مجازی

فضای مجازی کاربردهای بسیاری دارد که اگر به عملکرد کشورهای توسعه یافته که اینترنت خیلی زودتر در آنجا راه اندازی شده بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در ایران این ابزار کارایی اصلی خود را از دست داده و به ابزاری برای سرگرمی، جرم و جنایت و درآمدزایی تبدیل شده است. در فضای مجازی، سایت های غیرمجاز که از فضای بدون نظارت و شاید بهتر است بگوییم نظارت مناسب و درخور برخوردار نیستند راه اندازی شده و مشغول به کار هستند اتفاقاتی سر می زند که غیرقابل قبول است. برهم زدن آرامش بازارها به دلیل فعالیت افرادی کلاهبردار و دلال در این سایتها در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود. بازار مسکن و خودرو تحت تاثبر فعالیت بسیاری از این سایت ها از حالت معمول خود خارج شد و امروز هنوز تبعات آن دیده می شود. در سایت های خرید و فروش اینترنتی که دو یا سه مورد از آنها بنام بوده و فعالیت بسیاری دارند شاهد خرید و فروش اعضای بدن، آگهی‌های نامتعارف، همین مورد جدید آگهی اجاره معابر برای دستفروشی و یا فروش تکه های پهباد سرنگون شده آمریکایی و هزاران مورد دیگر را شاهد هستیم. اینکه نظارتی بر فعالیت این سایت ها وجود ندارد جای بسی تاسف است.

در کشوری که ادعا دارد مهد تمدن است بروز اینگونه رفتارها بسیار غیرعادی است. البته فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم وارد شده است اما این موارد دلیلی برای موجه جلوه نشان دادن این حرکات نیست. فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد باید همواره و به صورت مستمر نظارت شود و مدیریت بسیار پرقدرتی را نیاز دارد. تمامی مواردی مشابه این آگهی ها باید پیگیری شود و در صورتی که وزارت خانه های متولی و ماموران پلیس فتا به موارد مشابه برخوردند، قطعا در چارچوب قانون برخورد‌های قاطع باید صورت بگیرد. تجارت اینترنتی نیازمند نظارت دقیق و تخصصی ارگان های ناظر است که با تکیه بر تمام زوایای علم این نوع تجارت ها بتوانند بر نوع عملکرد صاحبان سایت ها و مراکز تجاری اینترنتی نظارت کنند که اگر اینگونه نباشد نابسامانی اقتصادی از همین جا به اوج خود خواهد رسید و کل جامعه از این نقطه متضرر خواهند شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.