صفحه اصلی / سرخط خبرها / کشف قلعه ۳۴۰۰ ساله به دلیل خشکسالی در کردستان عراق
کشف قلعه ۳۴۰۰ ساله به دلیل خشکسالی در کردستان عراق

کشف قلعه ۳۴۰۰ ساله به دلیل خشکسالی در کردستان عراق

کسب و کار نیوز :قلعه ای اسرارآمیز با قدمت سه هزار و ۴۰۰ سال در پی وقوع خشکسالی در کردستان عراق کشف شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, گروهی از باستان شناسان آلمانی و کردستانی اعلام کردند که فروکش کردن آب های ذخیره شده در پشت سد موصل، به طور غیرمنتظره ای بقایای این قلعه در شهر باستانی «کمون» (Kemune) را پدیدار کرد.
این قلعه متعلق به عصر برنز در کرانه شرقی رود دجله در استان دهوک عراق کشف شد. باستان شناسان در این مکان، بنایی با دیوارهای خشتی به ضخامت دو متر را پیدا کردند.
در این قلعه دیوارهایی با ارتفاع بیش از دو متر و نقاشی های دیواری با سایه های رنگی قرمز و آبی مشاهده شد. این مکان، زمانی بخشی از قلمروی امپراطوری «میتانی» بود که بر بخش های زیادی از عراق و سوریه امروزی از سده ۱۵ تا ۱۴ قبل از میلاد حکمرانی می کرد.
«حسن احمد قاسم» باستان شناس کردستان عراق این یافته را یکی از مهمترین کشفیات باستان شناسی منطقه در دهه های اخیر برشمرد.
وی با اعلام اینکه این منطقه پس از ساخت سد موصل در سال های ۱۹۸۰ با طغیان سیل مواجه شد، افزود: سایت کمون را در سال ۲۰۱۰ زمانی که آب سد پایین آمد، کشف کردیم و حتی در آن زمان به لوحی با خط میخی از امپراطوری میتانی و نشانه هایی از نقاشی های دیواری رسیدیم اما نتوانستیم تا به امروز در این مکان حفاری کنیم.
کارشناسان مشتاق هستند که با مطالعه لوح های کشف شده در این مکان، به بینش تازه ای در مورد امپراطوری میتانی دست یابند.
رونمایی از اسرار باستانی در عراق، مساله تازه ای نیست. پیشتر در سال جاری، گروهی از باستان شناسان فرانسوی اعلام کردند که بقایای یک شهر باستانی گمشده در کردستان عراق را شناسایی کرده اند.
در سال ۲۰۱۷ نیز باستان شناسان با استفاده از تصویربرداری ماهواره ای و پهپادها، مکان یک شهر باستانی گمشده در شمال عراق را کشف کردند.
همچنین یک عملیات حفاری بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، به کشف شهر باستانی «کونارا» در نزدیکی کوه های زاگرس منجر شد. پیش از آن، رژیم صدام حسین، کارشناسان را از عملیات اکتشافی این مکان که در نزدیکی شهر سلیمانیه واقع است، منع کرده بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.