صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / ضرورت ورود بخش تعاون به استارت آپ ها و شرکت های نوبنیان
ضرورت ورود بخش تعاون به استارت آپ ها و شرکت های نوبنیان

وزیر تعاون و کار خبر داد

ضرورت ورود بخش تعاون به استارت آپ ها و شرکت های نوبنیان

کسب و کار نیوز - محمدشریعتمداری، وزیر تعاون و کار در صبحانه کاری که با حضور «محمد کبیری»، معاونت امور تعاون وزارت کار و بهمن عبداللهی،« رئیس اتاق تعاون» برگزار شد با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی کار (ILO) گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در آن اجلاس مطرح شد، درباره آینده جهانی کار بود،اگر کشورها خودشان را آماده برای آن تحولات نکنند با مشکلات جدی روبرو می شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز  به نقل از تسنیم،وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های این اجلاس استقلال نظام کارشایسته است افزود: بیش از این نیز در اجلاس جهانی کار،کار پژوهشی را دنبال کردیم که هدف آن اجرای کار شایسته بود. در جلسه هئیت وزیران نیز استقرار کار شایسته را تأکید کردیم وامروزسند کار شایسته تصویب و آماده اجرا است.

شریعتمداری گفت:بخش تعاون در ابتدای انقلاب با قوت فراوان وارد شد و در بسیاری موارد موفق عمل کرد. نگاه امام خمینی(ره) نسبت به مسائل کشور به تعاون و همدلی بود. اگر اکنون در بخش هایی دچار مشکل هستیم، دلیل آن این است که از نگاه اول انقلاب فاصله گرفته ایم. در یک آسیب شناسی می توان به این موضوع رسید که فاصله گرفتن از نگاه اولیه انقلاب باعث بروز این مشکلات شده است.

وزیرتعاون با بیان اینکه برای تحقق اهداف بخش تعاون نیازمند یک اتاق تعاون و یک وزارت تعاون قوی هستیم گفت: ضرورت دارد تا اتاق تعاون ووزارت تعاون در کنار هم قرر گیرند تا بتوانند اهداف بخش را اجرایی کنند.

وزیر کاربا بیان اینکه چون از اصول اولیه فاصله گرفته ایم افزود:توزیع از طریق تعاون کمک به سزایی در تعادل بازار می کند. تجربه اول انقلاب در توزیع کالا از طریق تعاونی ها نشان می دهد که کمترین خطاها از سوی تعاونی ها بوده است.

شریعتمداری  با بیان اینکه در بحث تعاون باید گفت:نه اتاق تعاون ضعیف و نه وزارت تعاون ضعیف می تواند باعث توسعه بخش شود، هر دو باید قوی و مستحکم باشند تا بخش تعاون بتواند توسعه یابد.

وی ادامه داد: تجربه ای داریم در اتاق بازرگانی، که اتاق صنایع و معادن ایران بدون تغییر در وزارت بازرگانی و وزارت صنعت، اتاق بازرگانی صنایع و معادن تشکیل شد. بسیار پویا و زنده بود و محال بود،که جلساتی بدون حضور اتاق بازرگانی تشکیل شود. اتاق هم باید چنین باشد.

وزیر کار افزود: در جلساتی که با مدیران تعاون در وزارت کار داشتم تأکید کرد که نیاز است منشوری برای احیا بخش تعاون طراحی شود. البته می دانم که قانون توسعه تعاون را داریم. اما نیاز است منشوی طراحی شود که کمک حال اقتصاد تعاونی در کشور باشد. این موضوع نه فقط برای توزیع گوشت و نان باشد. بلکه در حوزه شرکت های نو پدید و استارت آپ ها نیاز است تا بخش تعاون ورود کنند.

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: توصیه می کنم در اتاق تعاون یک معاونت تعاونی های دانش بنیان و نوبنیان تأسیس کنند. که مسئولیت آن معاونت توسعه این نوع از تعاونی  ها باشد.   البته منشور احیا بخش تعاون به منشور تحول تبدیل شد. نظام بخش تعاون باید احیا شود. بخش تعاون برای توسعه اقتصاد نیاز است.

شریعتمداری با بیان اینکه من معاونت های مختلف را از انجام کار اجرا منع کرده ایم گفت: ممنوع کرده ام  در وزارتخانه و ستاد کسی بخواهد در امر اجرا گام بردارد. بلکه تأکید کردیم تا اجرا واگذار شود و وزارتخانه به عنوان وظیفه حاکمیتی سخت گیری کند. این یک امر لازم است. دولت در جایگاه حاکمیت باید امر نظارت را انجام دهد.

وی بیان کرد: ایجاد شرکت های تعاونی تأمین باید از سوی اتاق تعاون ایجاد شود. اگربخش تعاون کنار توزیع باشد می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. به طور مثال کمبود مواد اولیه بطری‌های آب معدنی به دلیل افزایشقیمت ارز و سودآوری چشمگیر صادرات این مواد، به مشکل بازار داخلی دامن زد.  با توجه به افزایش نرخ ارز عرضه «پت» در بورس کالا کمرنگ و به دست دلالان افتاد. اگر یک تعاونی در این زمینه فعالیت داشت می توانست  «پت» را از بورس کالا تهیه و در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد همین موضوع باعث می شد که قیمت آب معدنی این میزان افزایش قیمت نداشت.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر تعاونی در میان بود به چنین مشکلی برخورد نمی کردیم. در تأمین مواد اولیه بسیاری از  واحدهای تولیدی مشکل  دارند،به دلیل نظام تحریم امکان ورود به بازار بین المللی را ندارند.

وی با بیان اینکه در واگذاری ها شستا و سازمان بازنشستگی بخش تعاون باید دیده شود گفت:در جلسه روز گذشته وزارت کار شنیدم که بخش تعاون نماینده ای در شورای عالی اشتغال ندارد، ضرورت دارد که نماینده بخش تعاون در تمام بخش ها حضور داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.