صفحه اصلی / اسلایدر / طرح اجاره‌داری حرفه ای اجرا می‌شود
طرح اجاره‌داری حرفه ای اجرا می‌شود

«کسب و کار» راهکارهای بی‌نتیجه برای مدیریت قیمت‌ها در بازار مسکن را بررسی می‌کند

طرح اجاره‌داری حرفه ای اجرا می‌شود

تولید و عرضه مسکن از دید کارشناسان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در افت قیمت مسکن است که به تبع اجاره‌بها را نیز کاهش خواهد داد. در حال حاضر مسکن مهم‌ترین دغدغه اقشار ضعیف و متوسط جامعه است. آنهایی که متقاضی خرید مسکن بوده به دلیل رشد بالای 100 درصدی قیمت مسکن از بازار مسکن خارج شده‌اند و آنهایی که مستاجر بوده‌اند به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها به مهاجرت به شهرهای کوچک‌تر و یا حاشیه شهرها روی آورده‌اند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، برای حل این معضل چند راهکار مهم طی این چند ماه بین کارشناسان رد و بدل شده که ازجمله مهم‌ترین آن افزایش تولید مسکن، واکذاری زمین ارزان به انبوه سازان، ساخت مسکن استیجاری،پرداخت وام رهن به مستاجران و نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است که در آن موسساتی کارهای مستاجر و موجر را انجام می‌دهند. از میان این پیشنهادات گفته می‌شود نظام اجاره‌داری حرفه‌ای تا یک ماه دیر نهایی خواهد شد و همچنین قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹ ساخته شود.
در همین رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تهران با کمبود زمین برای تولید مسکن مواجه هستیم، گفت: برای تولید انبوه مسکن در تهرانسر با ۴ سرمایه گذار قرارداد منعقد شد.
علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در سراسر کشور اظهار داشت: طبق طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته‌ می‌شود و برای تامین اراضی این پروژه اقداماتی را انجام داده‌ایم.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در تهران برای تامین زمین دچار کمبودهایی هستیم.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور تا پایان سال ۱۳۹۹، حمایت کرده است.

با توجه به اینکه کارشناسان دلالان را مسبب اصلی افزایش قیمت مسکن می‌دانند، یکی از اقدامات حماتی از متقاضیان مسکن در این رابطه راه اندازی سامانه‌ای هوشمند برای ارزیابی هوشمند قیمت املاک است. سامانه‌ای که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی تمام اطلاعات را از سامانه اطلاعات بازار املاک ایران دریافت و پردازش می‌کند، با عنوان «کیلید» وارد بازار شده و اطلاعات دریافتی را تفکیک شده در بسترهای مختلفی همچون سایت و اپلیکیشن در اختیار همگان قرارمی‌دهد.
آغاز اجرای طرح اجاره داری حرفه ای در ایران تا یک ماه آینده
همچنین مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای آغاز اجرای طرح اجاره داری حرفه ای در ایران با حضور استارت آپ ها خبر داد و گفت: در پی تشکیل موسسات استیجاری بازار اجاره مسکن نیز شفاف می شود.

وی با اعلام اینکه ساز و کار تشکیل مؤسسات استیجاری تدوین شده است خبر داد: وزارت راه و شهرسازی جلسه‌ای با استارت آپ ها به منظور دعوت از آنها برای ورود به راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای داشته است و در این جلسه خواسته‌هایمان را مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه آغاز اجاره داری حرفه‌ای در ایران به مصوبه مجلس نیازی ندارد، گفت: تأثیر اجرای این طرح از طریق ایجاد شفافیت در بازار اجاره است. برنامه ما این است که در سال جاری این مؤسسات از طریق استارت آپ ها تشکیل و شروع به فعالیت کنند.

وی در خصوص شاخص‌های نظام اجاره داری حرفه‌ای گفت: در نظام اجاره داری حرفه‌ای به جای اینکه مالکان به صورت فردی با مستأجران وارد مذاکره و قرارداد شوند یک مجموعه حقوقی از بخش خصوصی می‌آید و این نقش را ایفا می‌کند. بر این اساس مالکان برای اجاره ملک خود و مستأجران برای دریافت ملک به این مؤسسات مراجعه می‌کنند.
افشین پروین پور، کارشناس مسکن

ضرورت تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به مصرفی
نیاز کشور به مسکن سالی دو میلیون است نه ۴۰۰ هزار تومان. ازاینرو پیشنهاد دولتی‌ها برای میزان ساخت مسکن با آنچه نیاز واقعی بازار است، هیچ تطابقی ندارد. از سویی قرار است دولت به انبوه‌سازان و سازندگان زمین‌های رایگان و تسهیلات ساخت بدهد. در حالی که از آن طرف قصد دارد واحدهای ساخته شده را برای عرضه به مردم با قیمت بازار حساب کند نه با قیمت تمام شده. با این کار سود ساخت به جیب انبوه‌ساز می‌رود نه متقاضی واقعی مسکن و مردم ناتوان که جامعه هدف دولت از انجام این کار است. اگر دولت قصد دارد تسهیلات و زمین رایگان به سازندگان پرداخت کند، باید واحدهای ساخته شده نیز با قیمت تمام شده به دست مردم برسد . مسئله دیگر نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است که در برخی از کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود. اما باید تاکید کرد این نظام به درد کشور ما که بازار مسکن آن از اساس و پایه مشکل دارد، نمی‌خورد. تا زمانی که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است که مصرفی، هیچ کدام از راهکارها به حل مشکل آن که عمدتا قیمت است، کمکی نمی‌کند. بلکه طرح‌های حمایتی از متقاضیان مسکن به افزایش و تقویت دلالی و همچنین تشدید بحران مسکن منجر خواهد شد. اولویت و ضرورت بازار مسکن تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است. وگرنه اجرای نظام اجاره‌داری حرفه‌ای بدون انجام این کار، پیاده سازی روبنای یک سیاست است نه واقعیت آن. در نتیجه ماحصل آن نیز خلاف انتظار خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.