به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، فصل ثبتنام دانشآموزان در مدارس آغاز شده است، خانواده دانشآموزان کلاس اولی از نیمههای خرداد سرگرم ثبتنام هستند و دانشآموزان سایر دورههای تحصیلی نیز چند روزی است که فرآیند ثبت نام را شروع کردهاند.البته خرداد و تیر، ماه های پرالتهابی برای خانوادهها به منظور ثبت نام فرزندانشان در مدارس است به خصوص اگر دانشآموز بخواهد از یک دوره تحصیلی وارد دوره تحصیلی دیگری شود.
طبق بررسیهای انجام شده در طول سالهای اخیر عمده مشکلاتی که باعث مراجعه مردم به ستادهای ثبت نام میشود، محدوده جغرافیایی اعلام شده از سوی آموزش وپرورش است و خانوادههایی که متقاضی ثبت نام مدرسهای در همان محدوده محل زندگی خود هستند اما طبق قوانین و محدوده بندیهای آموزش وپرورش خارج از محدوده محسوب میشود، اجازه ثبتنام ندارند.
به نظر میرسد آموزش وپرورش یکبار برای همیشه باید تکلیف این موضوع را که حجم بالایی از مراجعات مردمی به ستادهای ثبتنام را رقم میزند و گاه باعث رفتار نامناسب مسئولان مستقر در ستادهای ثبتنام با خانوادهها میشود را مشخص کند، اساساً چرا باید هر سال این ماجرا تکرار شود و محدودهبندی مدارس به یکی از مشکلات خانوادهها برای ثبتنام تبدیل شود و مشخص نیست که در تمام این سالها و با وجود اینکه مسئولان آموزشوپرورش نسبت به نارضایتی خانوادهها از این موضوع آگاه هستند، چرا چارهای برای آن نمیاندیشند؟!
هر سال در ماههای ثبتنام مدارس، ستادهای ثبتنام نیز محل رفت وآمد خانوادههایی هستند که برای ثبتنام فرزندشان دچار مشکل شدهاند و گاهی این مراجعات به دلیل دریافت پول در فصل ثبتنام توسط مدارس دولتی است، این در حالی است که طبق قانون اساسی تحصیل در مدارس تا پایان دوره متوسطه رایگان است اما عجیب است که این اصل قانونی رو به فراموشی است و خانوادهها به این باور رسیدهاند که تحصیل در مدارس دولتی هم شهریهای دارد!
در همین ارتباط، زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش درباره ثبتنام دانشآموزان در مدارس اظهارکرد: ثبتنام دانشآموزان دوره ابتدایی از خرداد ماه و سایر دانشآموزان از تیر ماه آغاز شده که تا انتهای مرداد باید فرآیند ثبتنامها پایان بپذیرد تا بحث ساماندهی نیروی انسانی در مدارس شکل بگیرد، دانشآموزان میان پایه که جزو ورودیها به پایه اول دبستان، هفتم و دهم محسوب نمیشوند به طور سیستماتیک در همان مدرسه محل تحصیل ثبتنام می شوند مگر اینکه دانشآموز بخواهد مدرسهاش را تغییر دهد که در این صورت هماهنگی انجام میشود تا بتواند در مدرسه دیگر ثبتنام کند و تا پایان شهریور و گاه اگر نیاز باشد در طول سال تحصیلی این اتفاق میافتد.
وی درباره ثبتنام در مدارس هیئت امنایی و دریافت شهریه از دانشآموزان گفت: تمام تلاش ما این است تا شرایطی را فراهم کنیم که خانوادهها در فضای آرام، بدون استرس و به صورت آسان کار ثبتنام را انجام دهند، برای دانشآموزان ورودی جدید، ثبتنام نقطه آغاز پیوند بین خانه و مدرسه است بنابراین اهمیت دارد که خاطره خوشی برای آنها رقم بخورد.
دریافت وجه در مدارس دولتی و هیئتامنایی هنگام ثبتنام ممنوع
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه مدارس هیئت امنایی نوعی از مدارس دولتی هستند، ادامه داد: به استناد قوانین بالا دستی از جمله ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی مدارس، دریافت هر گونه وجه در مدارس دولتی هنگام ثبتنام البته به جز وجه بیمه و کتابهای درسی تخلف محسوب میشود، ثبت نام کتابهای درسی هم به صورت اینترنتی است و هزینه آن نیز به صورت اینترنتی پرداخت میشود.
هزینه فوق برنامهها بعد از آغاز سال تحصیلی دریافت شود
مظفر عنوانکرد: اعتراضهایی از مدارس هیئت امنایی وجود دارد و از مدیران این مدارس تقاضا دارم هنگام ثبتنام خانوادهها را دچار تنش نکنند و اگر قرار است برای فوق برنامهها هزینه دریافت شود باید بعد از آغاز سال تحصیلی این کار اتفاق بیفتد تا مصوبه انجمن اولیا و مربیان را داشتند یعنی پس از اینکه مدیر مدرسه برنامه آموزشی و پرورشی را ارائه کرد، در شورای مدرسه تصویب میشود که چه مبلغی را باید دریافت کنند، هنگام ثبتنام تمام مداس دولتی که هیئت امناییها هم جزو این گروه هستند، به جزو وجه بیمه و کتاب اجازه دریافت پول ندارند.
وی با تأکید بر اینکه آزمون ورودی، مصاحبه و شرط معدل و آنچه شرایط ثبتنام را دشوار میکند، در مدارس دولتی ممنوع است، گفت: از سال گذشته با توجه به اینکه رعایت حقوق شهروندی جزو حقوق مهم مردم است ستادهای نظارت بر ثبتنام به ستادهای نظارت بر حقوق والدین و دانشآموزان تغییر نام دادند تا متولیان امر تعلیم و تربیت فراموش نکنند، احترام و تکریم را درستور کار قرار دهند.
شکایات از ثبتنام را اینگونه ثبتکنید
مظفر درباره روند شکایات از تخلفات مدارس در فصل ثبتنام یادآور شد: خانوادهها باید به سامانه شکایات آموزشوپرورش به آدرس http://shekayat.medu.ir/ مراجعه و شکایت خود را به صورت آنلاین ثبت کنند و در آنجا میتوانند انتخاب کنند که شکایت آنها از مدرسه توسط استان یا ستاد رسیدگی شود، رسیدگی به شکایت تا حصول نتیجه جزو دستور کار ما است تا ذینفعان نتیجه کارش را مشاهده کنند، سامانه نیز بدین این شکل طراحی شده است که اولیا میتوانند با مراجعه روند کار را بررسی کنند، زمان پاسخگویی به شکایات برای منطقه هفت روز کاری و ستاد دو روز کاری است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به این پرسش “شکایتهای مردم از تخلفات فصل ثبتنام به کجا میرسد؟” گفت: ابتدا بررسی میشود تا صحت و سقم آن مشخص شود و اگر قرار است از سوی ستاد بررسی شود نامهای را به ادارات کل استانها میزنیم و ستادهای نظارت بر ثبت نام که در استان مستقر هستند مسئول رسیدگی بوده و نتیجه بازخورد را به ما اعلام کرده و ما هم به اولیا ارائه میکنیم؛ شکایتهایی که برای امسال رسیده است تعدادشان نسبت به سال ۹۶ و ۹۷ و در مقایسه با سه سال گذشته کاهش یافته است چون ستادهای نظارت ادارات کاملاً پای کار آمدهاند و با حجم عظیمی از افرادی که در کارگروههای آموزشی، پرورشی و مالی تشکیل شده است تا به مدارس نظارت کنند میزان شکایات کاهش پیدا کرده است.
در تخلف دریافت وجه هنگام ثبتنام؛ حق با خانوادههاست
وی در پاسخ به این پرسش “در چه تعداد از شکایات حق با والدین بوده است؟” عنوانکرد: در بحث تخلفات مالی شکایات و گزارشها عموماً صحت داشته و انتظارات در بحث محدوده جغرافیایی ثبتنام قابل بررسی است، تعداد قابل توجهی از شکایات بررسی شدند که حق با اولیا بود یعنی دریافت وجه هنگام ثبتنام به جز هزینه کتب درسی و بیمه مشاهده شد که تذکر شفاهی و کتبی به مدیران دادیم و در نهایت درصورت بیتوجهی مدارس، به لغو ابلاغ مدیر اقدام کردیم که این برخلاف میل باطنی ما است اما وظیفه اجرای قوانین در هنگام ثبتنام را بر عهده داریم.
فرایند مشارکت مردم تعریف شده و از ابتدای مهر آغاز میشود
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تأکیدکرد: فرآیند مشارکت مردمی تعریف شده است و از ابتدای مهر با مصوبه انجمن اولیا و مربیان انجام میشود بنابراین ضرورتی ندارد هنگام ثبت نام محیط را برای خانوادهها ناامن و آنها را دچار تنش کنیم.
مظفر افزود: میزان شکایت امسال نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته و با جدیت ادارات کل استانها، دستور کار مدیران مدارس این است که قوانین را به درستی اجرا کنند تا آمار شکایات کاهش یابد و شرایط مناسبی برای ثبتنام فراهم شود.
مدارس را محدودهبندی کردیم تا ثبتنامها نظم بگیرد!
وی درباره قوانین محدوده بندی مدارس عنوانکرد: بر اساس ماده ۳۱ آییننامه اجرایی محدوده ثبت نام تعیین شده است و اولویت با افرادی است که محل سکونت آنها در نزدیکی مدارس است اما در شهرهای بزرگ محدوده بندی مدارس انجام میشود چون تعداد و ظرفیت مدارس محدود است بنابراین باید مدیریت شود تا تراکم کلاسهای درس بالاتر نرود چرا که این مسئله به آموزش بچهها آسیب میزند از سوی دیگر محدودهبندی باعث ایجاد نظم خاصی خاصی در ثبتنامها خواهد شد اما این بدین معنا نیست که اگر خانوادهای که محل سکونت او نزدیک مدرسه است و در محدوده جغرافیایی تعیین شده قرار نمیگیرد، مدارس از ثبتنام خودداری کنند، ماده ۳۱ آییننامه اجرایی مدارس تأکید دارد افراد باید در مدرسه نزدیک محل سکونت ثبتنام شوند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیانکرد: برخی دیگر از خانوادهها تمایل دارند به دلیل اینکه مدرسهای نام نیک کسب کرده است فرزند خود را در آنجا ثبتنام کنند و امکان همکاری مدرسه و منطقه با خانوادهها در این زمینه وجود ندارد و تمام تلاش ما فراهم کردن شرایط آموزشی مطلوب برای دانشآموزان است.
محدودهبندی مدارس مانع از ثبتنام خانوادههایی که در نزدیکی مدرسه هستند، نمیشود!
وی مطرحکرد: محدوده جغرافیایی در هر منطقه مخصوص آن است، نزدیکی محل سکونت یک خانواده به مدرسه نیز طریق فیش آب، برق، گاز وسند یا اجاره نامه تعیین میشود، محدوده جغرافیایی به دلیل تعداد مدارس و محدودیت ظرفیت اعمال میشود و ممکن است یک خیابان فاصله بین دو محدوده جغرافیایی ثبتنام را تعیین کند و این بدان معنا نیست که مدیر مدرسه از ثبتنام خانوادههایی که نزدیک مدرسه هستند، امتناع کند.
آزمون مدارس غیردولتی و خاص بعد از مهر ماه
مظفر درباره اقدام برخی مدارس برای تعیین شروطی مانند مصاحبه و آزمون برای ثبتنام در مدارس گفت: هنگام ثبت نام در مدارس دولتی و هیئت امنایی هیچ مجوزی برای آزمون ورودی، مصاحبه و شرط معدل وجود ندارد به جز موارد خاص مانند مدارس شاهد و تیزهوشان یا غیردولتی که ضوابطی برای ثبتنام دارند همچنین در مدارس غیردولتی اگر قرار باشد آزمون یا استعدادسنجی از دانشآموزان انجام شود، این کار باید بعد از مهر باشد.
وی ادامه داد: مدارس خاص بعد از مهرماه ممکن است فرایند مصاحبه یا آزمون داشته باشند که آن هم به معنای شرط ورود نیست برخی مواقع به این دلیل است، دانشآموزان را به لحاظ سطح علمی بسنجند تا وقتی کلاسهای فوق برنامه را طراحی میکنند بدانند سطح مدرسه چگونه است و این کار بیشتر در مدارس خاص و غیردولتی اتفاق میافتد و در مدارس دولتی شرطی برای ثبتنام نداریم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش در ادامه با تشکر از مدیران مدارس به دلیل اینکه در این شرایط دشوار اقتصادی و کمبود سرانه و بودجه، مدارس را اداره میکنند، گفت: خواهش ما این است، هنگام تحویل کارنامه به اولیا تقاضای دریافت وجه نداشته باشند چرا که این موضوع به عنوان شکایت از سوی خانوادهها مطرح است، باید شرایطی را فراهم کنیم که خاطره خوش از تحصیل دانشآموزان در مدارس رقم بخورد.
از نظر شرعی و اخلاقی اگر خانوادهها تعهدی دادند به آن عمل کنند
مظفر تصریحکرد: اگر در جلسه انجمن اولیا و مربیان تصویب شد و اولیا مشروط شدن به اینکه وجهی را به مدرسه پرداخت کنند از نظر اخلاقی، شرعی و عرفی پسندیده است هر فردی تعهد داده به تعهداتش عمل کند چرا که مدرسه بر اساس این تعهدات خدماتی را پیشبینی کرده و به افرادی متعهد شده که باید این مبلغ را به آنها پرداخت کند بنابراین مشارکت اختیاری اولیا را پسندیده میدانیم.
فوق برنامه تا سقف ۱۰۰ ساعت
وی درباره برگزاری کلاسهای فوق برنامه و میزان شهریه آن مطرح کرد: در برنامه درسی ملی تا ۱۰۰ ساعت کلاسهای فوق برنامه تعریف شده است اما اینکه فوق برنامه چه کلاسهایی باشد و چه مبلغی را دریافت کنند، با ارائه برنامه سالانه مدیر به انجمن اولیا و مربیان مدرسه،مشخص میشود، اگر شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، کلاسهای فوق برنامه را تایید کردند مدیر مدرسه می تواند به برگزاری آن اقدام کند اما کلاسها باید حتماً خارج از برنامه درسی یعنی در شیفت بعد از ظهر باشد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: کلاسهای فوق برنامه از مواردی است که خدمات آموزشی و پرورشی را پشتیبانی میکند بنابراین تضمین کیفیت آن مهم است یعنی باید از نیروی انسانی استفاده شود که به لحاظ تخصص و تجربه کارآمد باشند تا تضمین کیفیت خدمات انجام شود، شرکت در کلاسهای فوق برنامه برای دانشآموزان الزامی نیست و قوانین نیز بر این موضوع تأکید دارند علت اینکه کلاسهای فوق برنامه باید جدا از ساعت رسمی آموزش در مدرسه باشد به این دلیل است که خانوادهها تصمیم بگیرند تمایل دارند در آن ثبتنام کنند یا خیر.
وی گفت: شاخص هزینه کلاسهای فوق برنامه در انجمن اولیا و مربیان با توجه به برنامه و میزان ساعات آن تعیین میشود مدارس میتوانند تا ۱۰۰ ساعت فعالیت فوق برنامه داشته باشند و وجهی که دریافت میکنند باید متناسب با کلاس و خدمات ارائه شده باشد و شاخصها معینی ندارد چرا که در هر مدرسه ممکن است کلاسی طراحی شود که هزینه آن متفاوت با مدرسه دیگری است.
مظفر در پایان بیانکرد: از خانوادهها بابت مشارکت در هزینههای مدرسه تشکر میکنیم و از مدیران مدارس میخواهیم با ارائه کارنامه مالی شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند تا مشارکت خانوادهها را در پرداخت کمکهای مردمی به مدارس روزافزونتر کنند.