صفحه اصلی / اسلایدر / جذب سرمایه‌ها به مشاغل خدماتی
جذب سرمایه‌ها به مشاغل خدماتی

«کسب و کار» روند افزایشی مشاغل خدماتی بررسی می‌کند

جذب سرمایه‌ها به مشاغل خدماتی

افزایش ریسک تولید، رغبت ورود به مشاغل خدماتی را که از دیرباز نسبت به آن تمایل زیادی وجود داشته است را زیاد کرده است. روند افزایشی مشاغل خدماتی البته دارای نکات مثبت و منفی‌ای هم هست. نکته مثبت رشد مشاغل خدماتی، رشد اشتغال در کشور و نکته منفی آن افزایش آن دسته از مشاغل خدماتی‌ای است که رنگ و بوی دلالی دارد. کارشناسان عقیده دارند، در کنار مشاغل خدماتی باید به رشد تولید که لازمه رشد اقتصادی و توسعه است، بها داده شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که سهم اشتغال در مشاغل خدماتی در تابستان سال گذشته به مرز ۵۰ درصد رسیده که از افزایش تعداد شاغلان این بخش نسبت به دو بخش صنعت و کشاورزی حکایت دارد. همچنین مشاغل خدماتی با ۴۹.۵ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است که در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱.۶ درصد و بخش کشاورزی با ۱۸.۹ درصد قرار دارند.

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل رغبت نسبت به مشاغل خدماتی، افزایش نرخ تورم است که صرفه اقتصادی تولید را از میان می‌برد و واردات مواد اولیه را سخت می‌کند. ازاینرو افراد بین خدمات و تولید، خدمات را انتخاب می‌کنند و سرمایه نیز جذب مشاغل خدماتی به ویژه مشاغلی که رنگ و بوی دلالی دارد، می‌شود.

سیاست‌های نادرست دولت در حوزه تولید و صنعت، بی‌ثباتی اقتصادی و خللی که در حوزه تجارت و واردات کالا وجود دارد، روز به روز اقتصاد را از تولید دورتر می‌کند.

طبق آمارها ۶۴  درصد شاغلان تهرانی یعنی حدود ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر مشاغل خدماتی دارند. همچنین خراسان رضوی با بیش از ۸۰۰ هزار و اصفهان با حدود ۷۰۰ هزار نیروی کار در بخش خدمات پس از تهران بیشترین سهم اشتغال در کشور را دارند.

مهدی پورقاضی، فعال اقتصادی

افت ارزش افروده در بخش صنعت

سیاست‌های دولت باعث فشار به بخش تولید و صنعت شده و ارزش افزوده آن را پایین آورده است. ازینرو سرمایه‌ها به جای تولید و صنعت به سمت خدمات می‌رود. البته اگر خدمات درست باشد و رنگ دلالی نداشته باشد، برای اقتصاد کشور مفید است. اما اشکال کار این است که در کشور ما مشاغل خدماتی جنبه واسطه‌گری، سفته‌بازی و دلالی دارد و ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند. برخلاف برخی از کشورهای توسعه یافته که خدمات البته در شکل درست خود منجر به بهبود شرایط اقتصادی شده است. در کشور ما دولت با تصمیم‌های عجیب و غریب در حوزه تولید، بزرگترین صدمه را به آن می‌زند. تصمیم‌ها و قوانین یک شبه باعث تعطیلی بنگاه‌ها شده و سرمایه‌ها را به سمت مشاغل غیرتولیدی و کاذب هدایت خواهد کرد. به همین دلیل اگر دقت کنیم، سرمایه‌داران کشور طی مدت اخیر ترجیح داده اند نه تنها از بخش تولید منحرف شده بلکه سرمایه خود را به خارج از کشور نیز هدایت کرده اند. در رابطه با خدمات آنچه نکوهیده است، خدماتی است که رنگ دلالی دارد که در کشور رو به افزایش است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.