صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / ۹۰ درصد ساکنان شهر تهران به شورایاری‌ها مراجعه نداشتند

۹۰ درصد ساکنان شهر تهران به شورایاری‌ها مراجعه نداشتند

کسب و کار نیوز- براساس اطلس کیفیت زندگی در شهر تهران مشخص شده که حدود ۹۰ درصد از ساکنان شهر تهران تجربه‌ای از مراجعه به شورایاری نداشته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، در طرح پیمایش رصد کیفیت زندگی شهر تهران با عنوان اطلس کیفیت زندگی شهر تهران، توسط اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال ۹۴ بر روی ۴۵ هزار نیروی آماده انجام شده است. این اطلاعات مربوط به ۹ شاخص اصلی است که ۵ مورد از آن پیش از این درخبرگزاری تسنیم منتشر شده و اکنون تشریح ۴ شاخص دیگر تقدیم مخاطبان می‌شود.

بخش پنجم: روابط اجتماعی محله

* رضایت افراد معتمد و شناخته شده برای حل مسائل محله‌ای

یکی از سازوکارهای سنتی رفع اختلافات و حل مشکلات جمعی، بهره‌گیری از افراد شناخته شده محله است، اما به نظر می‌رسد این سازوکار در محله‌های شهری قدرت چندانی ندارد. زیرا میانگین نمره کلی شهر تهران در این مورد ۳۷ از ۱۰۰ است. در این بُعد مناطق ۲۰، ۱۲ و ۲۲ بیشترین رضایت و مناطق ۶، ۳ و ۱۰ کمترین رضایت از افراد معتمد و شناخته شده برای حل مسائل محله‌ای را دارند.

بخش ششم: مشارکت اجتماعی محله‌ای

* میزان مراجعه به شورایاری

حدود ۹۰ درصد از ساکنان شهر تهران تجربه‌ای از مراجعه به شورایاری نداشته‌اند و بیشترین� مراجعه به شورایاری در مناطق ۲۲، ۱۳ و ۲۰ و کمترین مراجعه مربوط به مناطق ۶، ۳ و ۱۴ است.

* پیگیری برای جلوگیری از گرانفروشی برخی کسبه محل

براساس داده‌های جمع‌آوری شده ۸۸ درصد ساکنان شهر تهران هیچ فعالیتی برای پیگیری جلوگیری از گرانفروشی برخی کسبه محل نداشته‌اند. بیشترین مشارکت در پیگیری برای جلوگیری از گرانفروشی در مناطق ۱۲، ۱۳ و ۲۲ و کمترین میزان مشارکت به مناطق ۳، ۱۵ و ۲۱ برمی‌گردد.

بخش هفتم: اعتماد اجتماعی محله‌ای

* اعتماد به همساهی‌های نزدیک

اعتماد به همسایه‌های نزدیک در اغلب مناطق تهران نسبتا بالاست میانگین اعتماد به همسایه‌های نزدیک در شهر ۷۳ از ۱۰۰ به دست آمده ودر تمام مناطق میانگین اعتماد به همسایه از حد متوسط بالا است بیشترین اعتماد به همسایگان در مناطق ۲۰، ۱۹ و ۲۱ است و کمترین مزان اعتماد در ساکنان مناطق ۱۰، ۱۲ و ۸ گزارش شده است.

* اعتماد به ماموران (صد معبر و ساخت‌وسازهای غیرقانونی)

میانگین اعتماد به ماموران شهرداری ۴۵ از ۱۰۰ است. بیشترین اعتماد در مناطق ۲۰، ۶ و ۲۲ و کمترین اعتماد مربوط به مناطق ۳، ۱۰ و ۱۲ است.

بخش هشتم: احساس امنیت در محله

* حضور به موقع ماموران نیروی انتظامی در صورت نیاز

میانگین رضایت شهروندان از حضور به موقع ماموران ۵۸ از ۱۰۰ است. بیشترین رضایت در مناطق ۶، ۱۶ و ۲۲ وجود دارد و کمترین رضایت متعلق به مناطق ۱۲، ۱۳ و ۷ است.

* امنیت زنان و دختران در محله

امنیت زنان و دختران در هنگام تردد در محله به عنوان یکی از مولفه های احساس امنیت در پیمایش رصد کیفیت زندگی مطرح شده است. میانگین رضایت شهروندان از امنیت زنان و دختران در محله در روز ۶۸ از ۱۰۰ است.

بیشترین رضایت در این زمینه به مناطق یک، ۲ و ۳ و کمترین رضایت در مناطق ۱۲، ۱۳ و ۱۷ اختصاص دارد.

بخش نهم: مسائل اجتماعی

* شیوع سرقت از منازل

در پیمایش رصد زندگی در شهر تهران از افراد خواسته شد اعلام کنند چقدر از سرقت در محله‌هایشان شایع است.

براساس داده‌های پیمایش ساکنان مناطق ۱۲، ۱۳ و ۲۰ بیشترین میزان سرقت و مناطق ۳، ۱۶ و ۱ کمترین سرقت را گزارش کرده‌اند.

* شیوع زورگیری در محله

در این پیمایش از افراد خواسته شد تا اعلام کنند چقدر زورگیری در محله‌شان شایع است.

ساکنان مناطق ۱۱، ۲۰ و ۱۷ بیشترین میزان شیوع و مناطق ۱، ۳ و ۵ کمترین فراوانی زورگیری را گزارش کرده‌اند.

* تعداد افراد معتاد در محله

در نیمه جنوبی شهر تهران این مسئله از نظر شهروندان حادتر است. ساکنان مناطق ۱۸، ۱۵ و ۱۶ بیشترین میزان افراد معتاد و مناطق ۱، ۵ و ۶ کمترین میزان افراد معتاد را گزارش کردند.

* تعداد متکدیان در محله

ساکنان مناطق ۱۷، ۱۹ و ۱۲ بیشنرین میزان متکدیان و مناطق ۵، ۹ و ۲۱ کمترین میزان را گزارش کرده‌اند.

* تعداد کارتن‌خوابها در محله

� یکی از مشکلات محلات شهر تهران که نارضایتی مردم را در پی دارد وجود کارتن‌خوابها است. براساس پیمایش بیشترین فراوانی کارتن‌خوابها در مناطق ۱۲، ۱۳ و ۱۱ و کمترین میزان در مناطق ۱، ۲۲ و ۲۱ گزارش شده است.

* فراوانی زنان خیابانی

این مسئله در برخی از نقاط خاص شهر وجود دارد و در مجموع میزان فراوانی آن پایین است. براساس داده‌های پیمایش، ساکنان مناطق ۱۷، ۲۰ و ۲ بیشنرین فراوانی ومناطق ۳، ۱ و ۲۱ کمترین میزان زنان خیابانی را گزارش کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.